Kan man bygga en motfylld (c:a 700 mm) yttervägg i lättbetong + lämplig fukttätning eller måste man bygga delen under mark med Leca-block?
 
I
Det går alldeles utmärkt att motfylla en lättbtg.vägg och är höjden inte större än 70 cm är det troligen inte heller något hållfasthetsproblem om det finns tvärgående innerväggar som kan ta upp jordtrycket. Och precis som du skriver, så måste du isolera väggen mot fukt. Det görs enklast med Pordränmetoden. En fuktisolering + en tjock skiva cellplast.
___________________
Byggaren
 
Det låter betryggande. Jag fick höra från lättbetongtillverkaren att det är en ganska vanlig uppfattning att det inte går, samtidigt som det finns väldigt många projekt där det visat sig fungera utmärkt.

Såg någon diskussion här på forumet där någon däremot rekommenderade att man kan armera tätare, kanske vartannat skift, men det kanske också är onödigt?
 
I
Om du bara ska motfylla till 70 cm höjd ligger jordtrycksresultanten på en tredjedel av detta, dvs. cirka 25 cm från botten. Muren ska då först muras i en förtagning i plattan för att inte flytta sig horisontellt. Förtagningen göres enklast genom att trycka ner en 45 mm planka (lika bred som väggens tjocklek) i betongen. Tvärgående väggar ska sen monteras först innan motfyllnad sker (efter utv. fuktisolering osv.) Om det är långt mellan dessa (>3-4 m) kan ett bistål i de två nedersta liggfogarna vara på sin plats. I örvigt ska du inte behöva slösa pengar på armering.
______________________
Byggaren
 
Oj, så man behöver en förtagning i plattan? Det var inget jag hade planerat, men gjutning sker först om några dagar så det kanske går att få med det kravet.

"Trycka ned en 45 mm planka i betongen" låter enkelt - är det lika enkelt i praktiken? Behöver man förbereda något mer inför gjutningen än att ta fram en planka med lämpliga mått?

Om endast en vägg skall motfyllas, får man inte problem med att den väggen hamnar 45 mm lägre än alla andra då, eller får man såga bort 45 mm från första lagrets stenar?
 
Skulle man som alternativ till en förtagning i plattan kunna dra upp lite armeringsjärn ur plattan för att fixera första skiftet stenar? Bara vilda spekulationer från en amatör...
 
I
Enklast är att göra förtagning runt om för att bibehålla skiftgången.

Och nej. Det är inte lätt att trycka ner en planka i betongen. Den kommer att flyta upp. Den får därför fixeras i formen innan gjutning sker. Kan event. najas med ståltråd till armeringen om den är tillräckligt styv.

Alternativet till förtagning heter vinkeljärn på insidan bultat i golvet. Dvs. du sätter bult med skallen neråt och monterar järnet efteråt. Bulten kan du sätta i en 2" regel så hålen stämmer och regeln ska givetvis ligga ovanpå betongen, inte i den.

Att sätta armeringsstick innebär alltid en viss risk för krossning i lättbtg.-en. Den är inte tillräckligt motståndskraftig för att stå emot anliggningstrycket på den yta, som desutom är cirkulär, som sticken visar upp mot trycket. Men förr gjorde man på det sättet och det har klarat sig bra. Dessutom är lättbtg. korrosivt mot järn, så de doppades i varmasfalt för att stå emot avrostning. Förklaringen till att det inte klarat sig på en del håll kan vara avrostning av järnen om man låtit bli att doppa dem i varmasfalt. Man murade då oxå med tunnare väggblock, vilket har sin betydelse för väggen att motstå moment under inverkan av jordtrycket. Det har även sin betydelse mot krossrisken.
_________________
Byggaren
 
Det där med vinkeljärn lät intressant, men för mig som har dålig koll på såna saker vore det trevligt med en ännu utförligare beskrivning :) När jag ser det framför mig ser det ut ungefär som på den bifogade bilden, men var regeln och bultarna skall vara hänger jag inte riktigt med på. Kanske har jag missförstått det fullständigt?
 
  • motfyllning - vinkeljärn.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
I
Nä då. Du har fattat det alldeles rätt.

Bultarna (vanlig ½" sexkantbult cc 30 cm) gjuts in i btg.plattan med skallen neråt och ska hålla järnet på plats mot avskärande/sidflyttande kraft till följd av jordtrycket. För att då göra det enkelt för sig 'planterar' man bultarna i en 2" träregel så att de får rätt cc-avstånd och lodriktning. Träregeln är alltså bara en hjälpstyrning för att bultarna ska hamna rätt under gjutningen och tas sen bort och ersätts med L-järnet. Kan du sätta dem rätt utan regeln är det naturligtvis oxå möjligt. Du kan givetvis oxå använda L-järnet som styrning, men det är svårare att spika i så att det blir fixerat i förhållande till den blivande väggens tjocklek under gjutningen.
____________________
Byggaren
 
Ah, då förstår jag vad du menar - tackar!

Vad händer förresten vid L-järnet när man skall lägga klinker eller annat golv på plattan? Ställer järnet till extra problem ifall det passerar ett våtrum?
 
I
Inte annat problem än att det kan rosta om det inte skyddas med rostskyddsfärg och den fuktisolering du ändå ska ha under klinkern dras upp på järnet. Nivåskillnaden kan man ta bort med självnivillerande golvspackel i badrummet. Nivåskillnaden i vägg går att ta bort om du hackar in för järnet i den nedersta skiftraden.
_____________________
Byggaren
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.