Annars hade jag nog nöjt mig med att sätta dit en tredje bräda innanför de med snickarglädje. Ger en rak linje på längre håll och behåller sin personlighet på närmare. Om du har tur så kan det räcka med en bred läktlist som inte kostar skjortan utan mer en t-shirt på secondhand...
 
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
Å andra sidan ser det ut att vara varken högt eller brant. Så att lossa på vindskiveplåtarna, ta bort vindskovorna och återmontera med ny nedre vindskiva och återmontera plåtarna fixar ni ju på mindre än en dag om ni handlat hem allting innan
 
Sommarstugelivet Plankan82 skrev:
jag tänker mest på funktionen, vill inte att fukt ska krypa in där?
Känner man sådan oro över en vindskiva rekommenderar jag att man tar kontakt med sin lokala plåtslagare och beställer nya vindskivor i plåt, det är tätt och i princip underhållsfritt när de är på plats
 
F fribygg skrev:
Känner man sådan oro över en vindskiva rekommenderar jag att man tar kontakt med sin lokala plåtslagare och beställer nya vindskivor i plåt, det är tätt och i princip underhållsfritt när de är på plats
oro är kanske att ta i :)
Men vill inte göra något tokigt i konstruktionen som ger bekymmer senare. Som du märker är jag långt ifrån proffs på detta ;)
 
Tack för alla bra idéer! Det är inte helt lätt att veta vad som blir lättast och bäst i sammanhanget. Vi är inne på att testa att säga bort det vågiga och därmed få en nedre bräda som inte är lika bred. Vad tror ni? Är det svårt att säga bort?
Vi vill inte se vågorna mer så alternativet är isåfall att sätta en ny bräda framför, förutsatt att det går att hitta en tunnare variant än brädan ovanför - så att det blir en nivåskillnad..
 
Jag tror inte du kommer ta bort snickarglädjen, nu har det väl gått flera månader sedan du först skrev så du håller nog på att vänja dig vid utseendet
 
  • Gilla
  • Haha
Workingclasshero och 2 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Jag tror inte du kommer ta bort snickarglädjen, nu har det väl gått flera månader sedan du först skrev så du håller nog på att vänja dig vid utseendet
haha nej tvärtom :)
Men vi kommer också att måla om vilket lutar åt att det blir nu i vår när det går att måla.
Har du något bra tips om hur på enklast och bästa sätt kan gå tillväga?
 
Sommarstugelivet Plankan82 skrev:
haha nej tvärtom :)
Men vi kommer också att måla om vilket lutar åt att det blir nu i vår när det går att måla.
Har du något bra tips om hur på enklast och bästa sätt kan gå tillväga?
I början på nov föreslog jag enkelt sätt att skaffa nya vindskivor utan snickarglädje.
 
Bra tips! Men hittar inga brädor som är tunnare än 22mm (och med cirka 100mm bredd) som passar att täcka med. Några förslag på vilket virke jag ska leta efter @fribygg
 
Någon som har en idé om hur jag kan hitta brädor i mått liknande 10x100?
 
Sommarstugelivet Plankan82 skrev:
Någon som har en idé om hur jag kan hitta brädor i mått liknande 10x100?
Du kan kanske klyva en vanlig bräda?

I ditt fall tror jag mer på en plåtslagare som bockar till nya vindskivor i plåt och monterar upp dem åt dig.
 
F fribygg skrev:
Du kan kanske klyva en vanlig bräda?

I ditt fall tror jag mer på en plåtslagare som bockar till nya vindskivor i plåt och monterar upp dem åt dig.
Den yttersta vindskivan behöver jag inte bort - det är endast den undre plankan jag vill fixa till.
 
Sommarstugelivet Plankan82 skrev:
Bra tips! Men hittar inga brädor som är tunnare än 22mm (och med cirka 100mm bredd) som passar att täcka med. Några förslag på vilket virke jag ska leta efter @fribygg
Planhyvlad furu finns ju vanligen i tjocklekar 8 eller 15 mm, bredder upp till omkring 120 …
 
  • Gilla
Sommarstugelivet
  • Laddar…
Sommarstugelivet Plankan82 skrev:
Den yttersta vindskivan behöver jag inte bort - det är endast den undre plankan jag vill fixa till.
Ja, och jag föreslog att du skulle klyva en vanl bräda för att få nått tillräckligt tunnt
 
Sommarstugelivet Plankan82 skrev:
Någon som har en idé om hur jag kan hitta brädor i mått liknande 10x100?
Köp en plywoodskiva och klyv till lämplig bredd. Ytan blir iofs slät men det får du leva med:)
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.