Tomture61
S Söne skrev:
Du hade sluppit ny dörr om du hade en avfuktare. Att torka ved är inte jämförbart med den fukten en bil drar in varje dag. Det är lite svårt att greppa konceptet med stängd ventilation och avfuktare men du gör dig själv en stor tjänst om du läser på. All energi som en avfuktare drar återges i minst samma mängd värmeenergi, till exempel.
Avfuktaren jobbade i höstas + bidrog med lite värme . LLVP: en avstängd
Förstår att köra in blöta snöiga bilar genererar mer fukt i ett tätt garage än att torka en halv kubik ved 3-4 ggr på en vinter .
Nu på vintern behöver inte luftavfuktaren jobba därför att luftfuktigheten aldrig kommer över 60%RH , för mig .
Tycker samtidigt att en uppvärmning + självdrag som drar 240 W kan jag stå ut med .
 
S Söne skrev:
Det finns många trådar om värme och ventilation i garage, pröva att söka. I slutändan är alltid luftvärmepump, stängd ventilation och en avfuktare det lämpligaste valet. Att ventilera ut dyr, uppvärmd luft för att bli av med fukt är ganska onödigt i ett garage. Det krävs stort luftombyte (garagets volym x flera) för att bli av med fukten från en snöig bil.
Skulle det funka med ett par el-element och en avfuktare endast tror du? Om man vill hålla nere inköpskostnaden till en början. Förutsatt att jag isolerat färdigt taket också då.
 
S
Fibonacci Fibonacci skrev:
Skulle det funka med ett par el-element och en avfuktare endast tror du? Om man vill hålla nere inköpskostnaden till en början. Förutsatt att jag isolerat färdigt taket också då.
Nu vet jag inte storlek, isoleringsmängd osv men ett par element och en avfuktare kommer fungera väl så länge du inte har ventilation. För att avfuktaren ska bli effektiv behöver man hålla 15 grader ungefär och det ska ett par element á 500 w fixa. Köp en vettig avfuktare, typ Woods.
 
  • Gilla
Fibonacci
  • Laddar…
S Söne skrev:
Nu vet jag inte storlek, isoleringsmängd osv men ett par element och en avfuktare kommer fungera väl så länge du inte har ventilation. För att avfuktaren ska bli effektiv behöver man hålla 15 grader ungefär och det ska ett par element á 500 w fixa. Köp en vettig avfuktare, typ Woods.
Okej tack för svar. Känns som att alla varianter kokar ner till att jag måste snickra färdigt isolering och tak iaf haha.
 
S Söne skrev:
All energi som en avfuktare drar återges i minst samma mängd värmeenergi, till exempel.
Är du riktigt säker på det?
 
S
Z z_bumbi skrev:
Är du riktigt säker på det?
Ja, kompressorn är väl nära ett nollsummespel samtidigt som man får energi när fukten övergår i flytande form. Finns en del att läsa om ämnet. Man får dock kanske inte den värmepumpseffekt som tillverkarna gärna hävdar finns.
 
S Söne skrev:
Nu vet jag inte storlek, isoleringsmängd osv men ett par element och en avfuktare kommer fungera väl så länge du inte har ventilation. För att avfuktaren ska bli effektiv behöver man hålla 15 grader ungefär och det ska ett par element á 500 w fixa. Köp en vettig avfuktare, typ Woods.

Men det verkar finnas sorbtionsavfuktare som klara drift även till och med runt 0 grader såg jag?
 
Tomture61
Fibonacci Fibonacci skrev:
Men det verkar finnas sorbtionsavfuktare som klara drift även till och med runt 0 grader såg jag?
Konsumerar mycket mer el , dock .
 
När jag isolerade och inredde garaget så satte jag in två ventiler och en luftvärmepump. Nu har jag inga bilar i garaget men har upplever att det är väldigt bra klimat i garaget.
 
  • Gilla
Fibonacci
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.