Hus tomte
W whak skrev:
Nu när det är mycket snö kvar så blir det inte så mycket skador.
Så jag hade mest sagt åt grannen.
inte ok å köra in me en grävmaskin utan att fråga först.

punkt slut

men om nu TS har snöfritt på tomten är det skillnad då:thinking:

näääääää
 
  • Gilla
Rawberry och 12 till
  • Laddar…
Å andra sidan... Hade du varit sur om grannen traskat rakt över din gräsmatta och lagt en femhundring i brevlådan? För att han gick över gräset alltså?

Som TS skriver i sitt första inlägg så har grannen satt upp staketet 5-15 cm in på SIN tomt. Det innebär ju att TS framöver i praktiken kommer ha en i snitt 10cm bredare tomt! Det är bara att gratulera att din granne :
1. i praktiken har skänkt er 2m2 mark
2. satt upp staket så ni slipper ha honom genandes åtminstone över den gränsen
3. betalt hela kalaset och enligt er själva återställt helt OK.

Så, för att återgå till ding fråga. Vad och hur ska du göra?

Tja, antingen fortsätter du sura och försöker intala dig själv att du är kränkt, sårad och mår dåligt över hur det möjligen gått till (vet ni ens hur det gått till, ni var ju på jobb då?). Eller så försöker du se det positiva i RESULTATET och njuter av att ni numera har en något större tomt, bättre insynsskydd och att ni till och med slapp betala! ;)
 
  • Gilla
  • Älska
  • Ledsen
  • Arg
Jocke Best och 25 till
  • Laddar…
B Byggsnyggen skrev:
Det hade varit en grävmaskin med larvfötter inne på min tomt för att gräva ner plintarna några cm in på hans tomt. En sträcka på ca 15 meter. Det återställdes dock till bra skick.
OBS att jag inte är upprörd. Däremot börjar jag bli trött på att han inte kan hålla sig på sin tomt.
Det var därför jag skrev frågan här. Är jag petig, på gränsen till ”surgubbe” och inte ska bry mig? Eller är det inte OK att grannen gör som han gör? Jag skulle ju inte gå in med en stor bandgrävare på en grannes tomt utan att fråga, men ville stämma av om det är jag som är unik.
Med förtydligandet om att maskinen var på din tomt så tycker jag nog grannen saknar något uns av hyfs. Det går ju inte att undvika att det blir skador med en sån maskin, så att då inte först säga vad man avser göra och försäkra att man givetvis kommer återställa enligt bästa möjliga vis känns inte ok enligt mig. Jag hade också blivit sur och jag hade nog även påtalat detta för grannen, mest bara säga att tilltaget uppskattades inte utan till nästa gång skulle det uppskattas om det förekoms av en diskussion o förklaring.
 
  • Gilla
  • Wow
Dalastuga och 10 till
  • Laddar…
Hemmakatten
Kanske läge att fråga grannen hur tätt och högt staketet blir. Plank kräver bygglov. Höjden på vad som är staket och plank kan variera lite mellan olika kommuner.
 
  • Gilla
KateVN och 8 till
  • Laddar…
Håller med @Hemmakatten. Misstror man grannen är det lättare att stämma i bäcken än i ån.

Klaga på intrånget som gjorts vid plintsättningen. Meddela grannen att han inte utan tillstånd får använda din tomt för vare sig byggande eller underhåll. Fråga vad han tänkt bygga och meddela att du inte kommer att acceptera något plank, men att ett staket på hans egen tomt naturligtvis går bra.

I samma veva kan du ju fundera på att sätta upp en rejäl hörnstolpe där grannen genar, om inte hans nya staket löser det av sig självt.

Grannen har rätt (ibland villkorat av bygglov) att göra saker på sin tomt, så det bör du inte bry dig så mycket om, Men det ger honom ingen som helst rätt att göra åtgärderna från din sida.

Markarbeten och murar (som jag tolkar det som att grannen redan byggt) är ofta bygglovspliktiga. Så om du misstänker att det redan fuskats med sådant är det skäl att vara extra vaksam mot att så inte sker igen.
 
  • Gilla
  • Wow
Donn och 8 till
  • Laddar…
Hus tomte Hus tomte skrev:
inte ok å köra in me en grävmaskin utan att fråga först.

punkt slut

men om nu TS har snöfritt på tomten är det skillnad då:thinking:

näääääää
Okej.
 
U Uffe A skrev:
Lämpligen ackompanjerat med en skylt "Minfält" :cool:;)
Dög inte min skylt? ;):thinking::cry::cry:

Gammal skylt med texten "Achtung Minen" i gräset, med en person som tittar fram ovanför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu är jag kränkt! :(
 
  • Gilla
  • Haha
KateVN och 14 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Håller med @Hemmakatten.

Fråga vad han tänkt bygga och meddela att du inte kommer att acceptera något plank, men att ett staket på hans egen tomt naturligtvis går bra.
Varför vill man inte ha ett plank mot sin granne? Vi har bara häckar och de stoppar vare sig musik eller insyn. hade blivit överlycklig om grannen hade byggt ett 2 meter högt plank på sin tomt, då hade vi själva kunnat plantera lite fina buskar på vår sida, hade sluppit allt oväsen och dessutom kunnat göra oss på tomten utan att känna obehag över att någon står och stirrar (som grannens lite äldre barn brukar göra).

Känner absolut igen den typ av människa som grannen är beskriven som. En översittare som tror sig kunna skapa sina egna regler. Har själv bott granne med en sån när vi byggde vårat första hus. Helt plötsligt började det dyka upp en massa grejor bakom vårat garage, på vår sida om tomtgränsen. "Ähh ska ta bort de snart kompis, var svaret. Behöver utrymme för min släpkärra." Ett år senare låg skiten kvar, och efter en skarp tillsägelse togs det med mycket pust och stön bort, men då var grannen skitsur.

Samma granne lät en varuleverans när de byggde garage blockera vår garageuppfart under några timmar, när jag skulle till jobbet. Röt till på chauffören som fick vackert backa den långa lastbilen med släp 30 meter på en smal grusväg för att jag skulle kunna ta mig ut. Inte ett ord från granne om detta, så jag hade kunnat parkera min bil på något annat ställe. Chauffören hade mer än gärna fått stå utanför mitt hus, men då vill ajg bli informerad om detta, och inte bara inparkerad helt utan förvarning.

Mitt råd till TS är, ta ett allvarligt samtal med granne om hur man beter sig, det vill säga;

1) Gena inte över någon annars tomt. Lägg sen en sten eller slå ner någon hlörnstolpe där.
2) Saker som sker i tomtgränsen hör till allmänt hyfs att diskutera med sin granne. Man behöver inte ha dennes tillstånd, men att informera hör till god sed, oavsett vad det gäller, studsmatta, luftvärmepump, förråd, plank osv.
3) Plank och högre staket är bygglovspliktiga. Ta reda på vad grannen har tänkt bygga, och hur detta ska underhållas, är det t.ex. bara ett tryckt plank då krävs inget underhåll, men är det ett som ska målas, fråga hur grannen har tänkt måla på er sida utan att beträda er tomt.
4) Gör det väldigt klart för denne översittare att man går inte in på någons tomt utan att först ringa på och be om lov. Detta vet mina två barn som är 6 och 8 år. Hade mina grannar dundrat in med grävmaskiner vet jag inte vad jag hade gjort.

Lycka till!
/S
 
  • Gilla
  • Haha
Staffan_V och 13 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Dög inte min skylt? ;):thinking::cry::cry:

[bild]

Nu är jag kränkt! :(
Det fanns ju ingen röd ring
Så den såg jag inte :rofl:
 
  • Haha
  • Gilla
preben89 och 1 till
  • Laddar…
B Byggsnyggen skrev:
Det hade varit en grävmaskin med larvfötter inne på min tomt för att gräva ner plintarna några cm in på hans tomt. En sträcka på ca 15 meter. Det återställdes dock till bra skick.
OBS att jag inte är upprörd. Däremot börjar jag bli trött på att han inte kan hålla sig på sin tomt.
Det var därför jag skrev frågan här. Är jag petig, på gränsen till ”surgubbe” och inte ska bry mig? Eller är det inte OK att grannen gör som han gör? Jag skulle ju inte gå in med en stor bandgrävare på en grannes tomt utan att fråga, men ville stämma av om det är jag som är unik.
Det är helt okej att vara surgubbe i det fallet. Det handlar ju, när jag läser vad du skrivit i denna kommentar, bara om att du vill få en förvarning om planerna.
 
  • Gilla
linneac och 4 till
  • Laddar…
Tobbe.A
Jag är en 37-årig surgubbe och har själv en granne som i tid och otid går in på vår tomt utan att fråga, även efter jag påpekat för honom att det är okej bara han säger till först. Irriterande och olustigt när man plötsligt hör prassel i buskarna och ser grannen där. Han frågar inte ens om det är okej när han ser oss i trädgården. Hans hus ligger på vår tomtgräns, så självklart ska han få underhålla sin fasad, men gubben kan la säga till först! Det hör till vanligt hyfs.
 
  • Gilla
KateVN och 3 till
  • Laddar…
Att dom arbetar från din tomt känns inte ok, men samtidigt kanske ingenting att börja gruffa om, om dom inte kört sönder din gräsmatta eller gjort annan åverkan. Jag hade dock varit tydlig mot grannen att det inte är ok och om han har för avsikt att arbeta från din tomt fler ggr så får han prata med dig först!

Gällande staketet så ser jag inte något problem om han byggt det på sin sida?
 
E
Vad är praxis gällande avstånd till grannens tomt för att gräva ner plintar? Är det exakt på sin sida gränsen som gäller, eller bör det vara någon centimeter in på sin egen tomt?

Någon skrev 50 cm, men vad gäller egentligen?
 
Claes Sörmland
E enoch85 skrev:
Vad är praxis gällande avstånd till grannens tomt för att gräva ner plintar? Är det exakt på sin sida gränsen som gäller, eller bör det vara någon centimeter in på sin egen tomt?

Någon skrev 50 cm, men vad gäller egentligen?
I princip går det bra ända fram till tomtgränsen rent juridiskt. Men det är kanske inte alltid så praktiskt när man tänker på framtida underhåll och att plintar kan luta med tiden.
 
  • Gilla
Festlund och 4 till
  • Laddar…
Mitt mantra som jag upprepar ofta. Grannsämja är enkelt om alla håller sig på sin mark.

om det var en god granne som visats sig vilja göra rätt för sig hade jag inte ägnat saken en tanke.

om det var en granne jag haft problem med gällande gränsdragning hade jag pratat med personen ifråga på ett sätt som inte kan missförstås. Dock utan att vara otrevlig. Jag är ju ändå relativt svensk.
 
  • Gilla
Staffan_V och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.