Kom nyfiken hem i dag för att se min nya tank. Den såg ut så här (se bifogad fil). Inte som jag tänkt...
Jag ville att nedersta slingan för tappvattnet skulle börja längst ner.
Jag ville även att slingorna för radiatorerna skulle vara helt över och under varandra, alltså inte prallella en bit. (nu gick vist inte det pga att tankarna endast är 150cm höga).

Frågan är nu om dessa slingor kommer att förstöra skiktningen totalt? Skall jag begära att han flyttar slingorna... åtminstonde den nedersta tappvatten slingans inlopp (kallvattnet)? I så fall måsta han skära upp tanken för att kunna göra det.

Nästa fråga är hur man kopplar ihop detta. De två slingorna till radiatorerna tänkte jag kopplat ihop med en bivalent 4-vägs shunt. Är det någon mening när de ändå sitter delvis parallellt?
Tappvatten slingorna tänkte jag bara seriekoppla, men nu när den nedersta startar så högt så funderar jag på att sätta dubbla termostatiska blandingsventiler så att översta slingan inte används förrän det behövs. Är det nödvändigt?

Tacksam för tankar och idéer. /Martin
 
  • tekniktanken.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Den översta till värmen skulle ju jag vilja ha längst upp för att ha värme i huset så länge som möjligt.

Min beg tank som jag ännu inte kopplat in har en slinga till värme och en till varmvatten. Båda sitter så långt upp i tanken de kan.
 
Ok Palte, jag förstår din tanke. Men om du kör in kallt vatten i slingan till tappvattnet högt upp och ljummet vatten i slingan till radiatorerna också högt upp så finns ju risken att vattnet börjar röra sig i tanken och blandas. Det måste leda till att skiktningen blir dålig. Eller?
 
Finns några bra trådar här att läsa om skiktning.
Led bara in det kalla vattnet i botten. Sen kopplar du så att du kan ta ut värmen både från den nedersta slingar och den översta.
 
storahuset skrev:
Ok Palte, jag förstår din tanke. Men om du kör in kallt vatten i slingan till tappvattnet högt upp och ljummet vatten i slingan till radiatorerna också högt upp så finns ju risken att vattnet börjar röra sig i tanken och blandas. Det måste leda till att skiktningen blir dålig. Eller?
Jo antagligen därför ska jag inte använda "värmeslingan" Tappvatten använder vi mest på kvällen (då vi badar mm) det är även då jag eldar så det blir inget större problem. Visserligen räcker inte vv lika många dagar på sommaren som det skulle med en slinga längst ner i tanken, men det kommer bli mkt bättre än mina "leksaks tankar" jag har nu.

Mina slingor är ca 90cm höga, tanken 180cm.
 
Palte skrev:
Den översta till värmen skulle ju jag vilja ha längst upp för att ha värme i huset så länge som möjligt.

Min beg tank som jag ännu inte kopplat in har en slinga till värme och en till varmvatten. Båda sitter så långt upp i tanken de kan.
Kom på en sak till.

Inte bara för att ha värme så länge som möjligt i huset. Tänk om värmen nu skulle ta slut, då tar det mkt längre tid innan värmeslingan kan ge något till huset när du börjar elda.
 
Palte skrev:
Kom på en sak till.

Inte bara för att ha värme så länge som möjligt i huset. Tänk om värmen nu skulle ta slut, då tar det mkt längre tid innan värmeslingan kan ge något till huset när du börjar elda.
Håller med om det. När jag nu tänker efter lite så hade jag kanske velat ha översta slingan till radiatorerna högre upp, just för att ha värmes så länge som möjligt och om det tar slut så tar det lång tid innan värmen kommer. Men det kan jag nog leva med.

Men jag är orolig för att tappvatten slingorna kommer att röra runt vattnet i tanken, vilket inte vore så kul.

Martin
 
storahuset skrev:
Håller med om det. När jag nu tänker efter lite så hade jag kanske velat ha översta slingan till radiatorerna högre upp, just för att ha värmes så länge som möjligt och om det tar slut så tar det lång tid innan värmen kommer. Men det kan jag nog leva med.

Men jag är orolig för att tappvatten slingorna kommer att röra runt vattnet i tanken, vilket inte vore så kul.

Martin
Du skulle väl ha ca 5000l, det blir ju många kwh även om vattnet blandar sig. Skulle också tro att det är mest under tappvatten slingan som det skulle inträffa och inte i hela tanken.
 
Jo, det stämmer. Bestämde i går att ack.tankassvetsaren skall komma och flytta ner anslutningen till den nedre tappvatten slingan.
 
Storahuset, hur funkar det nu när det börjar bli lite vinter?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.