BirgitS
M moddis skrev:
Tack för input! Vi har funderat på den lösningen också med att låta köket vara kvar. Men funderar på om det kanske skulle bli ett alldeles för långsmalt rum med öppen planlösning då, vilket gör oss lite tveksamma. Sen har vi även en kamin i källaren vars rökkanal skulle förstöra den öppna planlösningen (syns inte på ritningen tyvärr). :-/
Ett stort långsmalt rum för soffgrupp, matplats och kök fungerar ofta mycket bra eftersom det då blir naturligt och lätt att dela in rummet i just de tre olika funktionerna. Dessutom ser man knappt det röriga köket när man sitter i soffan eftersom det blir rätt långt bort.

Men det bästa är ju om du själv ritar upp ditt hus och prövar olika planlösningar och möbleringar. Jag brukar använda datorprogrammet Sweet Home 3D och jag har för mig att Gammelnörden använder något som heter Roomsketcher.
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
Gammelnörden
Inspirationsförslag utifrån att man behåller köket på sin nuvarande plats.
Ritning av en våningsplanslayout med köket kvar på sin befintliga plats, inkluderar möblering och rumsindelning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Anna_H och 5 till
  • Laddar…
L lillanutten skrev:
Har du möjlighet att själv rita ut var den ligger så man får en uppfattning? Det finns mycket man kan göra för att ”dela upp” ett långsmalt rum utan att tappa öppenheten.
Det bästa jag lyckas bidra med just nu är denna ritning där jag med ett kryss markerat för hand var kanalen går. Bredvid kanalen, går även avloppsrör m.m. upp till övervåningen, medan den fyrkantiga tomma boxen i andra änden av röret inte längre finns kvar i dag :)
 
  • Arkitektritning av en bottenplan med ett kryss markerat för att visa kanalens position.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.