Ska lägga nytt golv i ett hus byggt -62.
Under original-parketten som var limmad direkt på betongen hittade jag det här. Sitter precis mitt i rummet. Ser ut som en kontakt av något slag. Någon som vet vad det kan vara till för?
 
  • Rund kontakt hittad under parkett, limmad på betong, med fyra hål och anslutna kablar, inbyggd i golv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Har byggnaden varit nåt annat än bostad nån gång?
I stora samlingslokaler var det inte ovanligt att det fanns vägguttag nedsänkta i golvet på div ställen?
 
  • Gilla
Patrik440
  • Laddar…
Signalknapp under salongsbordet?
 
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
Ja, det har varit tjänstebostad med mycket representation.
 
  • Gilla
Patrik440
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Signalknapp under salongsbordet?
Stämmer nog. Vi har knappar i andra rum som går till ett signalsystem i köket. Det finns en lampa i köket för matsalen. Har alltid undrat var den knappen är men nu har jag tydligen hittat den :)
 
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
Ser ju inte ut som det har varit avsett för 220 volt. Något för radio- tv- telekommunikation kanske? Kanske det stod en teleprinter eller annan högteknologisk apparat i rummet på 60-talet?

Edit: äsch, såg att du fick ett vettigt svar medan jag dillade ihop min fundering. En signalanordning är en bra förklaring.
 
Mycket troligt att det är för signalering från värdinnan till kökspersonalen. Hade en likadan i mitt barndomshem.
 
H hacke23 skrev:
Ja, det har varit tjänstebostad med mycket representation.
Signalknapp att ringa på serveringspersonal eller något liknande. Den typen av kontakt är lite standard från 50-60-talet, har sett den på leksaker, modelljärnväg och liknande också. Fanns på Clas Ohlson också en gång i tiden.
 
  • Gilla
Soldan
  • Laddar…
Något liknande 22-491 i katalogen från -83, tror jag:

Utdrag ur en 1983 års katalog som visar diverse elektronikkomponenter och en MY-KIT SYSTEM 7 elektronikbyggsats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Nej, det där är en väldigt liten kontakt avsedd för dockskåp. Den är det definitivt inte.
 
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
Fotografen Fotografen skrev:
Något liknande 22-491 i katalogen från -83, tror jag:

[bild]
Den där elektronikbyggsatsen högst upp till höger hade jag i mitten av 70-talet. Var ganska kul att pyssla med, vill jag minnas. Hade faktiskt glömt att jag hade en så tack för påminnelsen.
 
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Nej, det där är en väldigt liten kontakt avsedd för dockskåp. Den är det definitivt inte.
Jo, jag har sett lite olika, har ett lite nördigt intresse ibland också så man "ser" sånt...:geek:
 
Minns elektronikbyggsatsen längs upp till höger! Nostalgitripp tillbaka till pojkrummet!
 
D Daniel 109 skrev:
Nej, det där är en väldigt liten kontakt avsedd för dockskåp. Den är det definitivt inte.
Inte säkert. Jag har denna i mitt golv.
 
  • Utsnitt av ett trägolv med en rund metallplatta som har flera små hål.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.