Köpte en 32mm PEM slang som var blåstripad på Biltema, gjöt in den i plattan till utbyggnaden till huset jag bygger ut, upptäckte av en slump att biltemas pem slang som är blåmarkerad inte är godkänd för dricksvatten, dom påstår att blåmarkeringen betyder att man kan använda slangen till vatten men ej dricksvatten, vad gäller angående det?
 
Blåmärkningen brukar vara en markering vilket tryck den tål. Om jag kommer ihåg rätt så är den till 10 kg och helsvart 6 kg. kommunen brukar kräva blåmärke till anslutningar,
 
Knepigt det där .- Kollar man på Biltemas hemsida så finns följare produkter:

83-800
83-801

Som båda anger "Godkänd för dricksvatten" - Dessa har en blå markering.

Sen finns det 86-6099 och 86-6098 som tydligt anger "Ej lämplig för dricksvatten" som även dem ser ut att ha en blå markering.
Det verkar som att 83-800 & 83-801 är Certifierad enligt EN-12201 - Så frågan ligger lite på vilken du köpt? Den som är certifierad är aningen dyrare... Undrar om det principiellt är samma slang men att den ena kostar mer bara för att den är certifierad!?

Du kan inte minans VILKEN du köpt?
 
Finns det PEM som är olämplig för dricksvatten?
 
Blodsoppen
Jag byggde ett vattensystem till stugan i höstas. Använde både Biltema och Julas pem produkter, slang och kopplingar. Har druckit av vattnet hela vintern inte märkt något vare sig på smak eller lukt.
 
D Daniel 109 skrev:
Finns det PEM som är olämplig för dricksvatten?
Ja, den kan innehålla ämnen som inte är så bra att dricka.
 
Som vad då?
 
Jag tror inte det är någon skillnad, utan bara en fråga om kostnad för certifiering.
 
  • Gilla
Blodsoppen
  • Laddar…
Plastråvara finns i olika kvalitéer. Skillnaden mellan livsmedelsgodkänd och icke livsmedelsgodkänd råvara handlar förmodligen mest om vad tillverkaren garanterar att det inte är i råvaran. Det behöver ju inte betyda att det alltid är något som är olämpligt att äta i den icke livsmedelsgodkända, bara att ingen garanterar det.
 
  • Gilla
Rickard.
  • Laddar…
J jannesspånodamm skrev:
Blåmärkningen brukar vara en markering vilket tryck den tål. Om jag kommer ihåg rätt så är den till 10 kg och helsvart 6 kg. kommunen brukar kräva blåmärke till anslutningar,
Vilket tryck slangen klarar framgår av ”PN”.

Färgranden talar om vilket system slangen tillhör.

Blå: Dricksvatten
Brun: Avloppsvatten
Grön: Opto och fiber slang
Gul: El
Röd: Markvärme, jordvärme & sjövärme

Se tex i följande dokument,
https://static.byggtjanst.se/byggkatalogen/documents/dokument/9299/tryck-p.pdf sid 4
Skärmdump av en webbsida som beskriver olika färger på rör för olika ändamål, omgiven av gröna bockmarkeringar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Gabbe1
  • Laddar…
slacker slacker skrev:
Knepigt det där .- Kollar man på Biltemas hemsida så finns följare produkter:

83-800
83-801

Som båda anger "Godkänd för dricksvatten" - Dessa har en blå markering.

Sen finns det 86-6099 och 86-6098 som tydligt anger "Ej lämplig för dricksvatten" som även dem ser ut att ha en blå markering.
Det verkar som att 83-800 & 83-801 är Certifierad enligt EN-12201 - Så frågan ligger lite på vilken du köpt? Den som är certifierad är aningen dyrare... Undrar om det principiellt är samma slang men att den ena kostar mer bara för att den är certifierad!?

Du kan inte minans VILKEN du köpt?
Köpte den som inte är godkänt för dricksvatten, den som är godkänd är en ny produkt, köpte slangen i höstas.
 
Blodsoppen Blodsoppen skrev:
Jag byggde ett vattensystem till stugan i höstas. Använde både Biltema och Julas pem produkter, slang och kopplingar. Har druckit av vattnet hela vintern inte märkt något vare sig på smak eller lukt.
Ska bli vattnet till bostaden och då vill jag vara säker på att det inte släpper ifrån sig ngt som visar sig ngr år framåt.
 
Rickard.
Kan det vara ett alternativ att dra in pex inuti slangen? Tappar lite dimension men det är ju ändå rätt bra storlek.
 
Rickard. Rickard. skrev:
Kan det vara ett alternativ att dra in pex inuti slangen? Tappar lite dimension men det är ju ändå rätt bra storlek.
Kan ju vara en ide, var inne på en pem slang men skulle då få gå ner för mycket i dimension så det måste jag kolla upp.
 
Rickard. Rickard. skrev:
Kan det vara ett alternativ att dra in pex inuti slangen? Tappar lite dimension men det är ju ändå rätt bra storlek.
Ingen dum idé om det går!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.