Välj en lokal solcellsfirma istället. Otolvo är inte det utan jag tror bara ett säljbolag med trevliga säljare och har underfirmor som de ger i uppdrag att göra själva jobbet. Fler mellanhänder, blir nog dyrare och kanske mindre hjälpvilliga vid ev. framtida problem jämfört med en lokal firma som du köper av direkt utan mellanhänder. Firman som gör jobbet åt otolvo tjänar troligen dåligt på det och kan bli ovilliga att göra något ytterligare om framtida problem.

Bra du har råspont på takstolarna. Då har du något att skruva i även om dagens råspont är kostnadsoptimerad och lövtunn, ofta bara 17 mm tjock jämfört på 1970-talet ca 22 mm.
Då kan du nog använda sådana fästen de använder i denna tråden på solcellforum:
http://solcellforum.207.s1.nabble.c...odra-Sverige-foto-m-m-nov-2020-tp5018480.html
 
Redigerat:
E
Funderar själv på om priserna på solproffset.se verkligen stämmer?

Skärmdump av en offert från solproffset.se, visar priser för solpaneler, batteri och inverter, totalt 210 943 kr.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag har fått offert på samma sak på 196 000 kr efter avdrag.

Någon som beställt från dem och vet om avdraget redan är gjort på priset, eller är min installatör bara väldigt dyr?
 
Det där verkar inte vara en offert. Saknas specifikation på mängder av saker.
Vad är det för fabrikat och typ på montagematerial, solarkablar vilken tvärsnittsarea, överspänningsskydd m. m.?, Mått på panelen? Vad ingår,
Varför inte fråga firman du fick offert av? De måtte veta bättre än forumsmedlemmar vad de säljer.
 
E
A Arnodt skrev:
Det där verkar inte vara en offert. Saknas specifikation på mängder av saker.
Vad är det för fabrikat och typ på montagematerial, solarkablar vilken tvärsnittsarea, överspänningsskydd m. m.?, Mått på panelen? Vad ingår,
Varför inte fråga firman du fick offert av? De måtte veta bättre än forumsmedlemmar vad de säljer.
Jo, bilden är enbart för material, i offerten så ingår ju allting. Det är stor skillnad ja, men tycker fortfarande det är bra pris från Solproffset enbart för materialet.

Undrar som sagt om någon har erfarenheter av Solproffset? Är det bara scam?
 
F
E enoch85 skrev:
Funderar själv på om priserna på solproffset.se verkligen stämmer?

[bild]

Jag har fått offert på samma sak på 196 000 kr efter avdrag.

Någon som beställt från dem och vet om avdraget redan är gjort på priset, eller är min installatör bara väldigt dyr?
Men priset från solfroffset.se är väl bara på delarna, alltså inget avdrag alls.

Samma delar inklusive installation på 196000kr efter avdrag. Då skulle du få 48,5% avdrag på 67749kr + 39995kr. Alltså 55500kr. sen 15% avdrag på 100704kr, det blir 85600kr. Totalt 153347kr. Då har du ju 42600kr kvar för installationen. Det är väl fullt rimligt eller?
 
  • Älska
enoch85
  • Laddar…
E
F fsn skrev:
Men priset från solfroffset.se är väl bara på delarna, alltså inget avdrag alls.

Samma delar inklusive installation på 196000kr efter avdrag. Då skulle du få 48,5% avdrag på 67749kr + 39995kr. Alltså 55500kr. sen 15% avdrag på 100704kr, det blir 85600kr. Totalt 153347kr. Då har du ju 42600kr kvar för installationen. Det är väl fullt rimligt eller?
Jo, när man ser det på det sättet så är det ju fullt rimligt! Installatören var dock förvånad själv över hur bra priser det var när jag länkade sidan.

Vet inte vad jobbet kostar, men det kanske kan kvitta om han gör ett bra jobb.
 
F
E enoch85 skrev:
Jo, när man ser det på det sättet så är det ju fullt rimligt! Installatören var dock förvånad själv över hur bra priser det var när jag länkade sidan.

Vet inte vad jobbet kostar, men det kanske kan kvitta om han gör ett bra jobb.
Med risk för att jag inte förstår.... Du kan köper delarna växelriktare, batteri samt paneler för 210000kr

Och du köper komplett installation med exakt samma material SAMT monteringssystem, kablar och allt annat som eventuellt ingår SAMT montering för 196000 efter bidrag. Och du tycker det direkta inköpet för 210000 var lågt i förhållande till 196000kr med bidrag? Har jag förstått dig rätt då?
 
E
F fsn skrev:
Med risk för att jag inte förstår.... Du kan köper delarna växelriktare, batteri samt paneler för 210000kr

Och du köper komplett installation med exakt samma material SAMT monteringssystem, kablar och allt annat som eventuellt ingår SAMT montering för 196000 efter bidrag. Och du tycker det direkta inköpet för 210000 var lågt i förhållande till 196000kr med bidrag? Har jag förstått dig rätt då?
Exakt. Alternativ:

1: Köpa allt (enligt bild ovan) material från Solproffset, låta installatören göra installation och köpa det som krävs för att färdigställa allt
2. Låta installatören köpa in allt och färdigställa allt.
 
F
E enoch85 skrev:
Exakt. Alternativ:

1: Köpa allt (enligt bild ovan) material från Solproffset, låta installatören göra installation och köpa det som krävs för att färdigställa allt
2. Låta installatören köpa in allt och färdigställa allt.
Eftersom upplägget med bidrag är som det är så är det liksom en no-brainer. Du måste köpa via installatören för att få avdraget öht och på växelriktare, batteri samt en mindre del av installationen så är bidraget så fett att det liksom inte finns några alternativ.
 
  • Gilla
enoch85
  • Laddar…
E
Ok, då är beslutet gjutet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.