Hiss eller diss på denna eldragning?

  • Antal röster
    161
  • Omröstningen stängd .
S SH68 skrev:
Jag tycker att jag har ju betalt en gång redan, och tycker de ska lära sig läxan…
Du har ju tydligen inte beställt att kabeln skulle klamras i underbrädan så att du får stå för ändringen råder det inga tvivel om.
 
E -Emil- skrev:
Tyvärr ser jag inte skillnaden mellan min jämförelse och det är ju precis dit jag vill komma. Funktionen finns, det går snabbare att lägga golvet och fulhet sitter ju i betraktarens ögon, eller?
Som lekman ska man inte behöva stå och titta över någons axel eller ens behöva komma med tre olika förslag själv. Om man inte, som en seriös yrkesman, har lärt sig detta och kommer med förslag/alternativ själv borde man sitta i en kassa där man inte behöver fundera på liknande situationer. Läsa tankar? Ställ en enkel fråga istället! Klåpare!
Kan inte på fullaste allvar tycka att liknelsen är relevant? Förmodligen hade elektrikern en tanke med att spika kabeln centrerat på brädan för att få en snygg anslutning i apparaten. Att lägga skuren klinker mitt i ett golv tillför ju inget positivt estetiskt?
 
P prosnickers skrev:
Att lägga skuren klinker mitt i ett golv tillför ju inget positivt estetiskt?
Säger vem, du eller plattsättaren? Det klart det jag skrev är provocerande men visar ju bara i hur dum situationen blir när man inte frågar först och tar för givet.
Man kanske trots allt ska vara glad ändå att kabeln och klammer blev vita. Kunde ju lika gärna blivit svart med. Eftersom TS inte specificerat färg så vet man ju inte vad som sätts upp?
I min yrkesroll kan man inte förutsätta, man tar reda på fakta. Det finns två enkla deviser att leva efter i världen;
1. Att mäta är att veta
2. Assumption is the mother of all fuckups
 
E -Emil- skrev:
Säger vem, du eller plattsättaren? Det klart det jag skrev är provocerande men visar ju bara i hur dum situationen blir när man inte frågar först och tar för givet.
Man kanske trots allt ska vara glad ändå att kabeln och klammer blev vita. Kunde ju lika gärna blivit svart med. Eftersom TS inte specificerat färg så vet man ju inte vad som sätts upp?
I min yrkesroll kan man inte förutsätta, man tar reda på fakta. Det finns två enkla deviser att leva efter i världen;
1. Att mäta är att veta
2. Assumption is the mother of all fuckups
I min yrkesroll skriver man avtal inför arbeten som skall göras. Har kunden speciella krav på utförandet får denne precisera dessa. Om man inte har klara underlag kan det bli som i detta fallet.
 
Avtal, SLA och SLE är ju förutsättningar för allt arbete. Men en stor portion SBF (sunt bondförnuft) behövs alltid, finns inga avtal i världen som skyddar mot det. LPP (löses på plats) och SBF går nästan alltid hand i hand när man utför arbete åt någon annan, inte gissningar.
Det verkar nästan vara en öm tå man trampat på här…
 
  • Gilla
SH68
  • Laddar…
E -Emil- skrev:
Avtal, SLA och SLE är ju förutsättningar för allt arbete. Men en stor portion SBF (sunt bondförnuft) behövs alltid, finns inga avtal i världen som skyddar mot det. LPP (löses på plats) och SBF går nästan alltid hand i hand när man utför arbete åt någon annan, inte gissningar.
Det verkar nästan vara en öm tå man trampat på här…

Nej då, inga ömma tår här, förstår dock inte resonemanget med att felet skulle ligga hos hantverkaren, denna har här gjort uppdraget den blev lejd att göra, kunden har sedan målat och inrett, för att långt efter komma med ett klagomål och tycker att elektrikern skall göra om jobbet utan debitering.
 
  • Gilla
Grizzlybjörnen123 och 1 till
  • Laddar…
P prosnickers skrev:
Nej då, inga ömma tår här, förstår dock inte resonemanget med att felet skulle ligga hos hantverkaren, denna har här gjort uppdraget den blev lejd att göra, kunden har sedan målat och inrett, för att långt efter komma med ett klagomål och tycker att elektrikern skall göra om jobbet utan debitering.
Allt det där lägger jag inga värderingar i. Det jag har problem med är att man bara kör vidare i ett läge man uppenbarligen själv funderar på innan man kör vidare. Speciellt när kunden dessutom är hemma.
 
E -Emil- skrev:
Avtal, SLA och SLE är ju förutsättningar för allt arbete. Men en stor portion SBF (sunt bondförnuft) behövs alltid, finns inga avtal i världen som skyddar mot det. LPP (löses på plats) och SBF går nästan alltid hand i hand när man utför arbete åt någon annan, inte gissningar.
Det verkar nästan vara en öm tå man trampat på här…
Tack, ja utan sunt förnuft är man ingen bra hantverkare.
 
P prosnickers skrev:
Kan inte på fullaste allvar tycka att liknelsen är relevant? Förmodligen hade elektrikern en tanke med att spika kabeln centrerat på brädan för att få en snygg anslutning i apparaten. Att lägga skuren klinker mitt i ett golv tillför ju inget positivt estetiskt?
Du tycker det är estetiskt bara för att kabeln är rak?! Tillåt mig att skratta!
 
P prosnickers skrev:
Du har ju tydligen inte beställt att kabeln skulle klamras i underbrädan så att du får stå för ändringen råder det inga tvivel om.
Så kunden ska veta allt tycker du? När du som företagare trött efter en lång arbetsdag lämnar dina systembolagskvitton till din redovisningsbyrå, talar du då om hur de ska bokföra dom? Tror jag inte! Alla besitter en viss kompetens och man litar på att de som utger sig för att kunna kan sitt arbete. Detta är ingen stor grej, en kabel uppspikad på en bräda. Men man tänker inte efter före!
 
S SH68 skrev:
Så kunden ska veta allt tycker du? När du som företagare trött efter en lång arbetsdag lämnar dina systembolagskvitton till din redovisningsbyrå, talar du då om hur de ska bokföra dom? Tror jag inte! Alla besitter en viss kompetens och man litar på att de som utger sig för att kunna kan sitt arbete. Detta är ingen stor grej, en kabel uppspikad på en bräda. Men man tänker inte efter före!
S SH68 skrev:
Så kunden ska veta allt tycker du? När du som företagare trött efter en lång arbetsdag lämnar dina systembolagskvitton till din redovisningsbyrå, talar du då om hur de ska bokföra dom? Tror jag inte! Alla besitter en viss kompetens och man litar på att de som utger sig för att kunna kan sitt arbete. Detta är ingen stor grej, en kabel uppspikad på en bräda. Men man tänker inte efter före!
Nej, jag tycker inte att kunden skall veta allt, även om många tror att dom gör det, men om du nu hade vissa krav på hur kabeln skulle klamras så hade det väl inte mycket begärt att du öppnat kakhålet när hantverkaren var på plats? Du var ju uppenbarligen hemma och hade alla möjligheter i världen att påverka? (Dessutom svårt att tro att du suttit inne och lirat fickpingis under timmarna elektrikern var på plats, du har med all säkerhet stört minst 4 gånger!)
Att du sedan förutsätter att alla företagsledare ränner till sin redovisningsbyrå med systembolagskvitton påvisar enbart din otroligt låga intelligensnivå, kanske därför du har svårt att tänka ett steg längre i ditt renoverande utav uterum och att resultatet återspeglas?
För att återkoppla till frågan med redovisning så visst lämnar jag papper konterade, annars hade JAG fått skylla mig själv, precis så som du borde!
 
”Kakhålet” det var ett särskilt lågintelligent ord passande en så lågintelligent varelse som du. Fjant!
 
E -Emil- skrev:
Allt det där lägger jag inga värderingar i. Det jag har problem med är att man bara kör vidare i ett läge man uppenbarligen själv funderar på innan man kör vidare. Speciellt när kunden dessutom är hemma.
Att montera apparaten centrerat i locket hade 99,9% av alla elektriker gjort, för att sedan få en godkänd installation med rätt dragavlastning kräver att kabeln måste monteras så? Elektriker jobbar mot en lagstiftning till skillnad mot övriga hantverkargrupper.
Som jag svarat TS, har man varit hemma har man haft alla möjligheter att hålla en diskussion, har svårt att tro att TS suttit på köksstolen hela dagen utan att inspektera. Med dessa synpunkter lagda åt sidan är tiden efter avslutat arbete innan en klagan framförs det som stör mig mest!
 
S SH68 skrev:
”Kakhålet” det var ett särskilt lågintelligent ord passande en så lågintelligent varelse som du. Fjant!
Nivån i denna tråd är satt sedan tidigare!
 
P prosnickers skrev:
Nivån i denna tråd är satt sedan tidigare!
Och du tycker att du bidrar på ett bra sätt?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.