Har funderat på att köpa en häcksax och har kollat lite priser...

Bensin - runt 4000 och uppåt
El - 399 och uppåt

Har inte kollat batteridrivna men är öppen för dessa om det är något att ha...
Kanske Makita har nån... Måste kolla nu... Återkommer...

10 ggr skillnad! Är denna skillnad befogad. Ska bara trimma några buskar nån gång per år (har ingen regelrätt häck).

Någon som har några köpråd? Är lite frälst på Husqvarnas bensindrivna leksaker samtidigt som jag är livrädd för Glapp&Läcker...

/V
 
vojma skrev:
Har funderat på att köpa en häcksax och har kollat lite priser...

Bensin - runt 4000 och uppåt
El - 399 och uppåt

Har inte kollat batteridrivna men är öppen för dessa om det är något att ha...
Kanske Makita har nån... Måste kolla nu... Återkommer...

10 ggr skillnad! Är denna skillnad befogad. Ska bara trimma några buskar nån gång per år (har ingen regelrätt häck).

Någon som har några köpråd? Är lite frälst på Husqvarnas bensindrivna leksaker samtidigt som jag är livrädd för Glapp&Läcker...

/V
El räcker utomordentligt långt för att trimma ett par buskar någon gång per år. Komlettera med en bra sekatör. Med den prisskillnaden så kan ju ett par maskiner gå sönder....
 
Daniel_N skrev:
Med den prisskillnaden så kan ju ett par maskiner gå sönder....
Köpte 3 st elsaxar på Jula för slängpriset 199 kr. Körde sönder en på 10 minuter, tog nästa som nu gått hela dagen (dock högg den en av killarna i benen men det var nog SBS)

Reklamationsavdelningen brukar tycka om mig :)
 
Jag har en Makita elklippare med dödmansgrepp för båda händerna och kulsnabb motorbroms. Det gör det i stort sett omöjligt att klippa sig i fingrarna. Några sladdar har det gått åt. Komplettera med en bra jordfelsbrytare och skyddsglasögon.

Här är den. Jag vet inte om den finns i Sverige. Jag beställde från Hundt-direkt och är mycket nöjd med maskinen.

Makita UH 4850 Heckenschere
 
Ser heller ingen anledning till att köpa en bensidriven, bara massa extra typ, dyrare i inköp, kladd med bensin, måste starta osv...
Har själv en elektrisk Bosch som jag köpte på Harald för några år sedan, suverän tycker jag.
 
På min 2000kvm stora fritidsstugetomt med häck på ytterkanten av tomtgränsen räckte inte elsladdarna till från uttaget i huset. Att hålla koll på boarormen till elsladd var också bökigt. Dessutom blir det spänningsfall om jag skulle förlänga så där mycket. Så för min del blev det en bensinare.

Hur lång häck har du? Hur långt till närmaste eluttag?
 
Jag har 50 meter kabel (med jordfelsbrytare), i andra änden sitter just idag en Stiga el-häcksax. Funkar utmärkt så länge kvistarna går emellan skären. En som går på bensin borde ju har varit tyngre, vilket jag är mycket glad för att så inte är fallet, det är tillräckligt som det är när... Häcken i fråga är ca 30 meter liguster som jag håller på att klippa in.
 
Vojma: inte ligger väl en bensinare på 4000kr....du hittar nog en skaplig bensinare för hälften.....
hade du bott närmre småland hade du kunnat köpa min partner till ett kanonpris om 1000kr...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.