H
Hej

Jag behöver åsikter o tips om de enklaste saker då vi är två med en halv tumme i handen som köpt ett gammalt renoveringsobjekt! Diskussionerna går heta och en så enkel sak som att fylla ett hålrum bakom en spegel för att minska ljuden till rummet intill spårar ur.
Så, för att bevisa att jag är på rätt spår vad gäller det mesta behöver jag er hjälp
Jag säger frigolit eller gipsskiva här, vad säger ni? Och för att få fast den "enormt tunga" skivan, hur ska jag lösa det undrar min sambo?! Vad sägs om spik?! Ja, men då faller den ju ner??
Jo, om man inte ställer den på golvet säger jag.

Och vi har knappt börjat...
 
  • Ett gammalt renoveringsobjekt med en vit målad dörr och spegel lutad mot en kaklad vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nu är jag inte riktigt med här känner jag.
Är det ett hålrum i väggen eller spegeln vi pratar om?
 
Du ska ha dörren kvar?

Frigolit har inget där att göra så det är lika bra att erkänna att du har fel (det lär inte vara sista gången, din fru kommer ha mycket mer rätt än du, fråga inte varför det bara är så även om det egentligen är tvärtom).

Gips är bra och sedan lägger du stenull (isolering) i utrymmet bakom gipsskivan. Vill du jobba mer på att tysta ljud så tätar du allt du kan med mjukfog.

Ska du hänga spegeln på väggen kanske det är trevligt med en regel bakom, där du ska hänga spegeln.

Hur du får det att se snyggt ut är en annan fråga, kanske går det att spackla mellan karm och gips och sedan måla.
 
  • Gilla
Hobbykreatör
  • Laddar…
Om ni vill minska ljudet så är det bättre att ta bort dörren och fylla upp med gipsskivor, frigolit dämpar inte lika bra då det är så lätt. Var noga med att täta i kanterna med någon fogmassa. I och för blir det samma råd om ni vill ha dörren kvar men utan fog då om det ska återställas senare.
 
  • Gilla
Hobbykreatör
  • Laddar…
Stenull och gipsskivor om det ska dämpa ljud. Men sen behövs det som sagt var reglas upp så man har nåt att fästa gipsskivan i och skivan fäster du med skruv istället för spik. Sen ska den inte stå på golvet, utan ett par mm ovanför...
 
  • Gilla
Hobbykreatör
  • Laddar…
H
T Tompafix skrev:
Nu är jag inte riktigt med här känner jag.
Är det ett hålrum i väggen eller spegeln vi pratar om?
Hålet i väggen:) Jag tänkte ha en slät spegel utan ram över hålet. Ville bara ljudisolera lite då det är ett sovrum på andra sidan dörren.
 
Hur ska spegeln sättas fast?
 
H
MathiasS MathiasS skrev:
Du ska ha dörren kvar?

Frigolit har inget där att göra så det är lika bra att erkänna att du har fel (det lär inte vara sista gången, din fru kommer ha mycket mer rätt än du, fråga inte varför det bara är så även om det egentligen är tvärtom).

Gips är bra och sedan lägger du stenull (isolering) i utrymmet bakom gipsskivan. Vill du jobba mer på att tysta ljud så tätar du allt du kan med mjukfog.

Ska du hänga spegeln på väggen kanske det är trevligt med en regel bakom, där du ska hänga spegeln.

Hur du får det att se snyggt ut är en annan fråga, kanske går det att spackla mellan karm och gips och sedan måla.
Det är jag som är frugan
Men kan tydligen ha fel jag med
Stenull blir det! Sen regel och gips om jag fattat allt rätt, över det en slät spegel som jag får fundera på hur jag ska få upp..
 
Regel först. Sen stenull i hålrummen och gips.
 
  • Gilla
Hobbykreatör
  • Laddar…
H
useless useless skrev:
Hur ska spegeln sättas fast?
Vet ej! Silikon? Ngt superduperlim som finns?
 
H
H Fanvadjagvillkunnasnickra skrev:
Det är jag som är frugan
Men kan tydligen ha fel jag med
Stenull blir det! Sen regel och gips om jag fattat allt rätt, över det en slät spegel som jag får fundera på hur jag ska få upp..
Dörren ska vara kvar, det är vägg på andra sidan!
 
H Fanvadjagvillkunnasnickra skrev:
Det är jag som är frugan
Men kan tydligen ha fel jag med
Jag har lärt mig att ni har rätt även när ni har fel, så kör på bara!


:)

Men utan frigolit.
 
  • Gilla
Hobbykreatör
  • Laddar…
H
MathiasS MathiasS skrev:
Jag har lärt mig att ni har rätt även när ni har fel, så kör på bara!


:)

Men utan frigolit.
Ingen frigolit.
Nu kan jag ju lära min sambo hur man ska göra också! ;)
 
  • Gilla
MathiasS
  • Laddar…
Tomture61
Isolermaterial som dämpar ljud bäst är cellulosaisolering , den är mycket tätare / tyngre än all annan isolering .
 
  • Gilla
Hobbykreatör
  • Laddar…
H
Tomture61 Tomture61 skrev:
Isolermaterial som dämpar ljud bäst är cellulosaisolering , den är mycket tätare / tyngre än all annan isolering .
Tack för svar :)
H Fanvadjagvillkunnasnickra skrev:
Ingen frigolit.
Nu kan jag ju lära min sambo hur man ska göra också! ;)
H Fanvadjagvillkunnasnickra skrev:
Ingen frigolit.
Nu kan jag ju lära min sambo hur man ska göra också! ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.