Jag har monterat en ny toalett i samband med att jag renoverat badrum och lagt på mikrocement. Fick in den bra i avloppsröret, bytte till en ny gummimanschett. Har haft den på nu i ca 2 veckor, men inte använt den kontinuerligt pga svårt att bo hemma vid renoveringen. Nu när jag har använt den lite mer så märker jag att det verkar sippra ut fukt/vatten där silikonet möter golvet. Vad kan det bero på? Har kollat och vattenanslutningen till toaletten verkar inte läcka.
 
  • Närbild på basen av en nymonterad toalett där silikonet möter mikrocementgolvet, med tecken på fukt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på en toalettstomme där silikonfogen möter ett grått mikrocementgolv, med tecken på fuktinträngning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kondens kanske?
 
Kan vara? Vet du varför det uppstår, och om man kan förhindra det på något sett?
 
B Balotis skrev:
Kan vara? Vet du varför det uppstår, och om man kan förhindra det på något sett?
Kondens uppstår när en yta (i detta fall toastolen) är kallare än daggpunkten för den omgivande luften. Kondensen undviks genom att se till att ytan aldrig blir kallare än daggpunkten och/eller att luftfuktigheten är så pass låg att daggpunkten är lägre än ytans temperatur.
 
Har nu fått det löst! Kontaktade IFÖ som satte det som garantiärende. Visade sig vara en spricka i porslinet, så vattnet läckte.. gjutfel från fabrik sa de. Fick i alla fall en ny stol gratis
 
  • Gilla
ulfben och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.