Jag ska ha en takintegrerad fläkt ovanför min induktionshäll som är 60 cm bred.

Eftersom mitt platta papptak bara är 30-35 cm tjockt så behöver jag bygga ner en liten baldakin/låda för kåpan.

jag funderar nu på om det blir bättre uppsug om jag väljer en 100 bred kåpa istället för en 80 bred kåpa (som tycks vara standard för 60-häll).

Vad säger ni?
 
Någon?

är det alltid bättre med en större kåpa?
 
A
D Derbyboy skrev:
Någon?

är det alltid bättre med en större kåpa?
Nä uppsuget är lika dåligt av båda.
Det brukar vara samma fläktmotor i dessa, så egentligen kan man skita i kåpan och bara ha ett 160mm rör i kant med taket och en kanal fläkt ovanför, kåpan håller bara fast fettfiltren.
Baldakinen kommer däremot förstöra vitsen med en takintegrerad då den inte suger det fett och OS som ligger längs taket utanför Baldakinen och du måste tvätta taket rrnt ftån fett efter varje stekning
 
Tänkte köra motor på taket, så uppsuget är nog åtminstone till viss del beroende av vilken motor jag väljer.

Det är inget alternativ att bara ha ett spiro ut från taket. Jag vill ha en kåpa och då var frågan ska jag välja 80 eller 100 cm bred kåpa. Prisskillnaden är 300 kr.
 
Jag kommer bygga baldakinen större än kåpan. Fjärhuskåpan rekommenderar att göra baldakinen 30 cm större på var sida.
 
A
D Derbyboy skrev:
Tänkte köra motor på taket, så uppsuget är nog åtminstone till viss del beroende av vilken motor jag väljer.

Det är inget alternativ att bara ha ett spiro ut från taket. Jag vill ha en kåpa och då var frågan ska jag välja 80 eller 100 cm bred kåpa. Prisskillnaden är 300 kr.
spiro var bara för jämförelse självklart måste du ha något som håller fast fettfiltren så att du kan rengöra dessa kontinuerligt.
effektiviteten är beroende på arean på fettfiltren, rörsystemet ut i friska luften, fläkten samt inte minst men lätt att glömma din tilluft, lika mycket ny luft måste in i köket som fläkten suger ut.
en större fläkt kompenserar inte för filter och rör utan tar bara mer energi och omvandlar den till oljud.
 
Jag har bra tilluft i samtliga rum. Det är bara 80 m2 huset. Spiroröret är 160mm och går bara igenom det platta taket. Röret blir alltså bara 30-35 cm. Storlek på filter är ju det som följer med kåpan.

Jag vet att takintegrerad kåpor inte fyller sin funktion lika bra som tex en vanlig kåpa som sitter 50-60 cm ovanför hällen men jag har vägt för och nackdelar mot varandra.

En viktig fördel och funktion med en kåpa som sitter uppe vid taket är att den kan sköta husets frånluft. Det hade i mitt fall varit svårt att få till annars.

En annan fördel för mig att en vanlig kåga hade förstört utsikten.
 
Rent teoretiskt borde en kåpa på 100 cm suga upp mer matos än en fläkt på 80 cm givet alla andra förutsättningar lika.
 
A
D Derbyboy skrev:
Rent teoretiskt borde en kåpa på 100 cm suga upp mer matos än en fläkt på 80 cm givet alla andra förutsättningar lika.
Med större filterarea får du sämre hastighet på oset
 
Kan inte stämma att en fläkt som är större är sämre än en mindre. Jag får inte ihop det.

Upptagningsområdet borde bli större med en större fläkt.
 
Du menar alltså att storleken på kåpa endast är en estetisk fråga?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.