Nä, nu blir jag lite putt... ;)

David: Påstår du att jag som född o uppvuxen i Sthlm inte kommer bo i Stockholm längre när vi flyttar söder om Södertälje? Jo, det hör till stockholm! Nej, det är inte Sthlms kommun men det är inte sumpan heller!

Jag tycker många gnäller på tomtpriset o de ÄR för höga priser men om man rättar mun efter matsäcken inser man att med den bostadspolitik som förs KAN man inte kräva att få tag i en billig tomt och samtidigt bo granne med slottet! Efterfrågades inte just dessa tomter så mycket skulle priserna sjunka. Problemet är väl att folk verkligen BETALAR istället för att titta sig omkring utåt Sthlmregionen.

Apropå gnäll: När sedan man själv ska sälja en gång, DÅ är det väl okej att tomtpriserna ligger på millen och uppåt... ;D ;D ;D
 
Nä, nu blir jag lite putt...

David: Påstår du att jag som född o uppvuxen i Sthlm inte kommer bo i Stockholm längre när vi flyttar söder om Södertälje? Jo, det hör till stockholm! Nej, det är inte Sthlms kommun men det är inte sumpan heller!
;D Som icke född Stockholmare skulle jag möjligtvis räkna in Muskö till Nynäshamn eller kanske Ösmo. Men låt oss vara storsinta. ;D

Annars förstår jag inte riktigt avundsjukan mot stockholmare. De flesta stockholmare jag träffat är inte födda i stockholm utan kommer från hela landet just för att jobben finns här. Att tomterna/husen är så dyra här beror på hög efterfrågan och för litet utbud men utbudet i sin tur tror jag beror delvis på det detaljplaneras för lite i Stockholms förorter.

mvh
David
 
Snappen :

Det finns även dom som bor 3-4 mil utanför "City", så när alla säger nära Åhlens och City så är det nog inte riktigt så det ligger till. 3-4 mil utanför "City" är det riktigt dyrt och inte tala om en del fastighetsskatter, och det är så trist och se att det nästan alltid är Villa ägare som får mindre pengar i kassan.

Nej .. NER med priserna !!!!    ;D
 
När man tar sig råd att betala vad man själv anser vara allt för mycket för en tomt, då är det nog (förhoppningsvis) värt det i slutändan. Livskvalité är så olika för olika människor. Visst är tomtpiserna hutlösa, men tänk er att vara den privatperson som kan stycka av en eller ett par tomter "nära Åhléns i Stockholm"...
 
M@ze och David: Båda har poänger. :)

Självklart håller jag med om att det är en sjuk politik som förs. Vad jag menar med mitt inlägg är dock att det trots allt elände FINNS saker jag kan påverka. Jag kan ju gå å dänga nåt hårt i skallen på mäklaren som begär 1,2 mille för en gräsplätt i Jakobsberg men jag lär inte få tomten billigare för det! ;D ;)

Eller så kan jag inkludera Salem, Södertälje, Upplands bro, Kungsängen, Nynäshamn, Hölö, Nykvarn, Järna mm mm i kommande tomtsökningar på nätet. Resultat: 1500 kvm 189000 kr. 1100 kvm 220000 eller som min: 2570 kvm för 275000.

David: Detaljplan skriver du. Det är inte viktigast, väl? Om området tillåter eget v/a är väl lika okej. Det är lättare att bygga om och till, jag betalar ingen vattentaxa, grannen sitter inte i knät på mig osv. Det funkar bra utan detaljplan, men grannar har jag det byggs hela tiden där... Jag kan ta bilen till jobbet i stan på 30 min. Tror det blir kanon, men många tänker inte som jag... ;)
 
Snappen: Vill bara klarlägga att jag absolut inte har något emot att bo i de förortskommuner du nämner. Har spenderat ett stort antal år där. Förstår inte heller varför det är en så stor prisskillnad mot tomterna i nacka, täby, sollentuna osv. Nu bygger jag dock i ett attraktivt område för att säkra värdet på bygget. Läget, läget och läget som det brukar heta...
Vad jag vände mig mot var uppfattningen att bara för att man bor i Stockholm ska man mjölkas torr via skatter med mera för att ge konstgjord andning till utdöende samhällen på landsbygden. Det luktar lite fjollträskavundsjuka kring det och jag tror att vi pumpar ut pengar till ingen nytta. Känns ungefär lika nyttigt som försvaret av kronkursen. ;)
Utbud/efterfrågan-diskussionen blev ett separat topic som hängde med av bara farten. Fast ingen borde väl vara gladare än jag för att det finns så ont om tomter till salu i Stockholm. Håller värdet uppe på mitt bygge. ;)

mvh
David
 
Jo, det är klart. David, jag kan se att du har en betydande poäng i att vilja "säkra värdet". Det är väl jag som inte ser på "husfrågan" på rätt sätt så att säga. :surprised:

För mig som tidigare varit en fattig jä-l och knappt ens kännt folk som bott i hus så är för mig detta än dröm om vyer, egen trädgård, möjligheten att till viss del styra kostnaden för boendet, möjligheten att slå sönder mina väggar om jag skulle vilja det osv, som lockar.

Naturligtvis kan man se på sitt bygge främst som investering -det är inte fel -men jag tror det är lättare att tänka så kanske om man bott i hus förr och kanske rent av "köper upp sig" eller om man bygger ett ganska dyrt bygge. Eller?

Bygger man dessutom i Sthlms kärnområde blir man ju säkert tvungen att tänka "investering" för att kontra de ofattbart dyra tomterna med omfattningen av sitt lån...
 
Nu låter jag nog extremt krass men du ska nog ALLTID värdesäkra ditt hus. Allt annat är bara blå dunster och rosa moln. Vad som helst kan hända såsom skilsmässa, sparken, långvarig sjukdom, höjd ränta etc. Du ska egentligen alltid kunna sälja ditt hus i morgon och minst få tillbaka din insats.
Detta är speciellt viktigt om du bygger för stora summor. Jag kan ge minst ett exempel på några som förstört sina liv genom att inte tänka så.

mvh
David




 
Attan också ;) nu har du rätt igen! Men om man nu håller produktionskostnaden en bra bit under 2 mille, bygger ett hus med god yta och en lösning som ganska många vill ha, på en billig tomt som kanske inte lockar folk som flugor men väl kan få en hop folk att hitta till visningen... då har man väl automatiskt "säkrat värdet" på huset så länge bostadspolitiken ser ut som den gör?

Eller menar du att det finns många områden i Stockholmsregionen där det inte lönar sig att bygga? Svårt att tro. Har lyssnat med mäklare och de sa till mig apropå läget för mitt hus (som ligger på landet i Sthlm ;)!) att "jamen det är ju centralt! Det kan inte bli dåligt värderat -det går ju pendel därifrån!" Så t o m därute där jag ska bygga verkar man gott och väl kunna "säkra värdet" om man bygger nåt måtligt å inte bygger ett palats! :) :) :)
 
Vid prisuppgångar brukar även vanligtvis mindre attraktiva områden få smaka på de goda tiderna.
Något som dock brukar inträffa vid ett prisdipp är att de som drabbas hårdast är de villor/bostadsrätter som är belägna i de vanligtvis mindre attraktiva områden.
Jag påstår inte att det kommer att bli ett prisras på villor men om det kommer så borde historiskt sett villorna/bostadsrätterna i de vanligtvis attraktiva områdena stå sig bäst. Därför är läget, läget och återigen läget det som är viktigast när du ska "värdesäkra" ditt hus.

mvh
David
 
Åhus i Skåne (vid havet) 250000 SEK för 900kvm exkl vatten och avlopp.
 
Ute i vårt område, 3,5 mil från Stockholms Central, finns nu en kanonfin tomt till salu på 12800kvm (!). Med ett antal mindre byggnader och en liten pool. Ingen insyn från grannar eftersom de ligger nedanför och fin havsutsikt.
Utanför planlagt område, så man bygger i princip hur man vill.
1,5 millar för en sån tomt i Stockholm måste väl vara oerhört prisvärt?
Inte minst med tanke på att man kan stycka av ett par vanliga tomter framåt pensionen till, för att betala resten av lånet med...
Hade jag inte byggt redan så...det är nästan så jag blir sugen på att sätta igång igen :)
 
Vi har också sett några kanontomter utanför planlagt område inom 30 minuter från Stockholm City som vi bara velat ha. Stora med väldigt fin utsikt och billigt. Det som avskräckt oss är just att det är utanför planlagt område. Grannar har en olägenhet att överklaga. :-/
Vill inte ta den risken.

mvh
David
 
David skrev:
Nu låter jag nog extremt krass men du ska nog ALLTID värdesäkra ditt hus. Allt annat är bara blå dunster och rosa moln. Vad som helst kan hända såsom skilsmässa, sparken, långvarig sjukdom, höjd ränta etc. Du ska egentligen alltid kunna sälja ditt hus i morgon och minst få tillbaka din insats.
Detta är speciellt viktigt om du bygger för stora summor. Jag kan ge minst ett exempel på några som förstört sina liv genom att inte tänka så.

mvh
David
Kan inte annat än hålla med...vi har just hamnat i en förhoppningsvis lite annorlunda situation än vi tänkte oss för några månader sedan men vet å andra sidan att vi i ett absolut krisläge kan sälja hela projektet kanske tom med vinst just därfär att läget är mkt attraktivt...vi räknar naturligtvis med att bygga färdigt själva men...det är mycket man inte rår över....
 
sarpat skrev:
Kan inte annat än hålla med...vi har just hamnat i en förhoppningsvis lite annorlunda situation än vi tänkte oss för några månader sedan
Jag menar förstås förhoppningsvis tillfälligt annorlunda situation...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.