Hej!
Jag är norsk och har en tomt utanför tätbebyggda områden, alltså på landet.

Det finns inga bygg här nu.

Jag vill kanske på ett senare tidpunkt bygga et fritidshus, men först vill jag bygga et par friggebodar vid min plats för husbil.
Den ena vill bara va en vedbod och den andra et lite lusthus (eller vad man seier).

Min fråga är va som behövs. Hos kommun står det:

• Situationsplan i skala 1:400 med åtgärden inritad samt måttsatt avstånd till gränser

• Förslag till kontrollplan (vid enklare åtgärd där kontrollansvarig ej krävs)

• Plan-, sektion- och fasadritningar i skala 1:100, med information om vad som finns på ritningen, väderstreck, skala och skalstock samt fastighetsbeteckning.

Vart finns situasjonsplan? Vad innebär en kontrollplan?

Takk för alla råd och tips jag kan få. Hoppas ät jag kan bygga detta själv utan för mycket styr.
 
Situationsplan är en ritning över tomten och dess gränser som visar byggnaderna som ska byggas. Så denna måste någon rita.

Kontrollplan är en egenkontroll som antingen du eller KA ska se till att den är ifyllt korrekt. I den väljer man ut lämpliga saker som ska kontrolleras under byggnationens gång för att säkerställa att man följer de lagar och regler som gäller. Ett typisk exempel vid nybygga är utstakning och lägeskontroll av byggnadens placering. Sen kan man ha olika kontrollpunkter gällande brand, ljud med mera.
 
Tack för svar.
Är det bra nog å rita på en karta jag själv hämtar från minkarna på lantmäteriet? (Grenser är inte helt exakt, men bra nog? Det här är ju "på landet")

Detta gjelder ju små enkla bygg på ca 10kvm, kontrollplan ser jag för mig borde kunna va mycket enkel, eller spelar det ingen roll om det är enkla bygg eller et hus?
 
wildeside
Øyvind Øyvind skrev:
Tack för svar.
Är det bra nog å rita på en karta jag själv hämtar från minkarna på lantmäteriet? (Grenser är inte helt exakt, men bra nog? Det här är ju "på landet")

Detta gjelder ju små enkla bygg på ca 10kvm, kontrollplan ser jag för mig borde kunna va mycket enkel, eller spelar det ingen roll om det är enkla bygg eller et hus?
Det enklaste är nog att ringa byggnadsnämnden i aktuell kommun och rådfråga dom.
Här på forumet kan du få olika svar beroende på att kommunerna har olika krav.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.