Ingen skillnad, men nytt tenn fördelar värme bättre minska risken att bränna sönder och innehåller flussmedel för rengöring. (en gång i tiden certifierad enligt militär/flygelektronik);)
 
S Stefan1972 skrev:
Inte säkert att det är en kallödning för att det är en mörk ring i lödningen. Kan lika gärna vara vibrationsskador så att lödningen spruckit. Särskilt med tanke på att det är till en kontakt. Väldigt vanligt inom fordon där dylika fel är det allra vanligaste på alla typer av kort med kontakter. De flesta styrdonsfel de tar bra betalt för att laga brukar handla om spruckna lödningar i områden runt kontakter och till och från kortet.
Du kan ha rätt särskilt i fordon. Typfel på Volvo 740 bränsleinsprutningen.
Men i detta fallet har man klippt bort den del som var löddad, det syns tydligt på bilden med 4 inringade lödningar, en av dom är avklippt ( sågad).
 
Om det är en kallödning, eller sprucken lödning. Så brukar det glappa. Man får kontakt om man knackar lite eller ruckar lite på kontakten.
Det stämmer iofs. att sådana här lite grövre ben ofta blir kalllödda i produktion.
 
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Ingen skillnad, men nytt tenn fördelar värme bättre minska risken att bränna sönder och innehåller flussmedel för rengöring. (en gång i tiden certifierad enligt militär/flygelektronik);)
Låter som att du kan lite om elektronik. :D Men nytt tenn, måste jag ta bort det gamla då eller?
 
L Leif i Skåne skrev:
Du kan ha rätt särskilt i fordon. Typfel på Volvo 740 bränsleinsprutningen.
Men i detta fallet har man klippt bort den del som var löddad, det syns tydligt på bilden med 4 inringade lödningar, en av dom är avklippt ( sågad).
Varför har man klippt av den?
 
S
S Sverkele skrev:
Låter som att du kan lite om elektronik. :D Men nytt tenn, måste jag ta bort det gamla då eller?

Du måste inte ta bort det gamla. Som privatperson kan du inte köpa blyat tenn så du kommer troligtvis ha tenn av lika dålig kvalité som det redan är på kortet. Det duger fint.

Det du ska tänka på när du löder är att du ska börja med att ha på nytt tenn på lödspetsen innan du försöker löda på kortet. Det är för att en helt ren lödspets utan tenn på har problem att överföra tillräckligt med värme till det du ska löda. Därför använder man en dutt lödtenn på spetsen för att enklare föra över värmen :)

Det här fixar du utan problem.
 
  • Gilla
Sverkele och 1 till
  • Laddar…
S SueCia skrev:
Du måste inte ta bort det gamla. Som privatperson kan du inte köpa blyat tenn så du kommer troligtvis ha tenn av lika dålig kvalité som det redan är på kortet. Det duger fint.

Det du ska tänka på när du löder är att du ska börja med att ha på nytt tenn på lödspetsen innan du försöker löda på kortet. Det är för att en helt ren lödspets utan tenn på har problem att överföra tillräckligt med värme till det du ska löda. Därför använder man en dutt lödtenn på spetsen för att enklare föra över värmen :)

Det här fixar du utan problem.
Tack, det känns hoppfullt.
Ny bild för den som vill.
Det är alltså någon av dem två längst till vänster på bild. Den ena + den andra -, minns inte vilken som är + just nu och har inget mätning för tillfället. Närbild på ett grönt kretskort med två lödställen till vänster, den ena med positiv och den andra med negativ pol.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Tycker de ser lite tvivelaktiga ut allihop. Kanske ännu fler om man skulle syna dem i mikroskop. Jag skulle löda om samtliga till just den där kontakten.
 
  • Gilla
HasseTeknik och 3 till
  • Laddar…
S SueCia skrev:
Du måste inte ta bort det gamla. Som privatperson kan du inte köpa blyat tenn så du kommer troligtvis ha tenn av lika dålig kvalité som det redan är på kortet. Det duger fint.

Det du ska tänka på när du löder är att du ska börja med att ha på nytt tenn på lödspetsen innan du försöker löda på kortet. Det är för att en helt ren lödspets utan tenn på har problem att överföra tillräckligt med värme till det du ska löda. Därför använder man en dutt lödtenn på spetsen för att enklare föra över värmen :)

Det här fixar du utan problem.
Lägger till: Och vik ett hushållspapper till en liten kudde och fukta det. Då har du fått en "svamp" att torka rent lödspetsen på. Samt välj en liten spets på 1-2 mm.
Lägg tenn på lödspetsen så den får nytt tenn på sig, torka sedan av den mot din "svamp".
Sedan sätter du lödspetsen mot det som ska värmas och tillför lite lödtenn, se till att du håller sidan på lödspetsen mot benet på kontakten så att både kontakt och kretskortsplättering värms.
Gamla minnen som nu får friskas upp.
 
  • Gilla
Sverkele
  • Laddar…
Jag har i jobbet stött på precis detta problem vid många tillfällen på liknande elektronik. En lång plastkomponent har inte samma utvidgning som kretskortet och vid temperaturvariationer brukar de yttre lödningarna röra sig mest. Givetvis kan både temp, vibrationer och belastning på ett kontaktdon få samma feltyp. Jag skulle som tidigare nämnts värma upp och göra om lödningen. Försök få låna lödtenn av nån som haft det i en låda i många år, gammalt tenn med bly och skit i är lättare att få till. ;) Krävs lite vana, men tipsen ovan är bra! (jag är själv usel på att löda och har lyckats ha sönder saker, även om jag i teorin borde veta bättre).
 
J JohanLun skrev:
Jag har i jobbet stött på precis detta problem vid många tillfällen på liknande elektronik. En lång plastkomponent har inte samma utvidgning som kretskortet och vid temperaturvariationer brukar de yttre lödningarna röra sig mest. Givetvis kan både temp, vibrationer och belastning på ett kontaktdon få samma feltyp. Jag skulle som tidigare nämnts värma upp och göra om lödningen. Försök få låna lödtenn av nån som haft det i en låda i många år, gammalt tenn med bly och skit i är lättare att få till. ;) Krävs lite vana, men tipsen ovan är bra! (jag är själv usel på att löda och har lyckats ha sönder saker, även om jag i teorin borde veta bättre).
Jag är ingen van lödare, men jag har lött (lödit?) några gånger förut. Kan iaf få ihop två ledare med hjälp av tenn. :p Men jag är inställd på att köpa nytt fäste för 700kr, så jag tänker att jag kan iaf försöka få liv i detta. Går det så går det.
 
  • Gilla
Alfredo och 1 till
  • Laddar…
S Sverkele skrev:
Går det så går det.
Om nu felet ligger i lödningarna så får du till det! Helt rätt att prova!
 
  • Gilla
Sverkele
  • Laddar…
Den ovane kan ha nytta av lödfläta, en flussbehandlad kopparplåtar, som suger åt sig överflödigt tenn.
Man har väl mest nytta av det för att få bort tenn på fel ställe eller för mycket tenn.
Gammalt fult och oxiderat ten är oftast inget problem.
Traditionellt flussfyllt blyat tenn rekommenderas. Syrabaserad fluss (för ofta blåmarkeradt) tenn för verkstadsbruk rekommenderas inte… I värsta fall går det nog bra med CE-märk lödtenn. :rolleyes:
Tänkte att om du har lödtenn mm som inte avpassat för dessa små prylar, kan lödflätan vara räddningen. ;)
 
blackarrow blackarrow skrev:
Den ovane kan ha nytta av lödfläta, en flussbehandlad kopparplåtar, som suger åt sig överflödigt tenn.
Antar att rättstavningen har "hjälpt till" och att "kopparplåtar" ska vara "kopparfläta". Alltså en väldigt "löst spunnet" "kopparsnöre".

En närbild av en ände av en kopparfläta, även känd som lödfläta, för att avlägsna lödtenn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ett annat "partytrick" för att få bort oönskade lödningar, utan hjälpmedel som tennsug eller lödfläta, är att värma lödningen till flytande skick och därefter raskt "dunka" kortet i bordet så att det smälta tennet flyger iväg. Viss eftertanke är lämplig så att inte "fel sak" sprayas med flytande tenn.
 
  • Haha
  • Gilla
Sverkele och 1 till
  • Laddar…
Höll på mycket med elektronik på 80 talet och kallödning hittade man lätt med lite kylsprej. Tyvärr dyrt , kanske går att kyla med cigg gas ?

Som dessa lödningar ser ut skulle man få IG på Försvarets lödprov. Där skulle de helst vara blanka som en kromad kofångare.

Kollade lite som hastigast och det verkar ha blivit svårt att få tag i blyat lödtenn. Tur man har en rejäl rulle !

Hittade nåt på Ebay som verkar ha 40% bly / 60% tenn från UK, undrar om det smiter igenom tullen?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.