I torpet jag hyr sitter det bara 1-glasfönster. Jag har fått tag i ett gäng innanfönster, bågar i samma stil som huset med 3 glas i varje båge, som dock är lite för smala och lite för höga och funderar på hur jag kan anpassa dem.

Sala på lite på ena långsidan för att göra dem tillräckligt breda verkar görbart.

Funkar det att kapa av en bit av bågen, jacka ur respektive del som ett L, och limma ihop dem? Eller kommer den pålimmade delen att slå sig?
 
Gäller frågan långsida så duger det att sätta kant mot kant och limma+ skruva. Det har jag gjort själv i vårt fritidshus. Kapa på höjden går ju naturligtvis men det får ju inte vara mycket, dels så du inte kommer åt stiften för glaset dels för det rent estetiska.
 
K Kurtivan skrev:
Gäller frågan långsida så duger det att sätta kant mot kant och limma+ skruva. Det har jag gjort själv i vårt fritidshus. Kapa på höjden går ju naturligtvis men det får ju inte vara mycket, dels så du inte kommer åt stiften för glaset dels för det rent estetiska.
Behöver kapa av ca 1 dm. Det kommer se lite funky ut, det förstår jag. Men alternativet är ju att bygga helt nya bågar och det är ju betydligt mer jobb tänker jag.
 
cederbusch cederbusch skrev:
Behöver kapa av ca 1 dm. Det kommer se lite funky ut, det förstår jag. Men alternativet är ju att bygga helt nya bågar och det är ju betydligt mer jobb tänker jag.
Oj, då skulle jag sökt andra bågar. Jag har en hög men vi bor för långt ifrån varandra tyvärr.
 
Kollade precis på denna video: https://gds.se/fonster-och-dorrar/fonster/fonster-bygg-fonster-sjalv.

Verkade ju inte så krångligt. Men det blir inte så "tidsenligt" med torpet. Dessutom har jag ju glas, men inte bågar. Kanske går att använda samma princip för att bygga en båga med flera glas i, och återanvända de befintliga. Men det kommer ju ändå se helt annorlunda ut än resten av torpet.
 
Det är väl löstagbara innanfönster du tänker ha vintertid bara och då skulle de ju lika gärna kunna vara utan spröjs.
 
K Kurtivan skrev:
Det är väl löstagbara innanfönster du tänker ha vintertid bara och då skulle de ju lika gärna kunna vara utan spröjs.
Ah, spröjs var ordet jag letade efter. KAN kan de ju. Man KAN också ha en köksfläkt i rostfritt stål i ett torp som i övrigt är mer eller mindre som det var när det byggdes på 1800-talet. Men det är kanske inte så fint, bara det jag menar. Fast å andra sidan är det kanske trevligt att inte ha utsikten skymd av breda spröjs.

Men så var det också det där med glaset. Jag hyr bara torpet och vill helst lägga så lite stålars jag bara kan på saker som jag aldrig får tillbaka. Så kan jag återanvända glasen vore det ju smutt. Men mer jobb såklart.
 
  • Gilla
Kurtivan
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.