Hejsan Byggahus.se

Jag är ganska grön när det kommer till köp av fastigheter.

Jag och min sambo ska kolla på en fastighet i veckan, och vi läste precis besiktningsprotokollet och tyckte att det fanns någon varninsflaggor här.

Kan någon vänlig själ hjälpa oss att se hur illa läget är med fastigheten? Hur mycket tror ni man kommer behöva renovera för efter köpet för att åtgärda allt ihop.

Min värsta mardröm är att köpa en fastighet med fuktskador, så detta vill jag undvika till varje pris.

Se besiknintsprotokollet här:
https://media.fastighetsbyran.se/Fil/5008262
 
Ser inga problem. Helt vanligt hus.
 
B Bopåzoo skrev:
Ser inga problem. Helt vanligt hus.
Tack för svar. Vad är dina tankar om detta:

"Vid kontroll av konstruktion uppmättes fuktvärden över kritisk nivå för mikrobiell tillväxt och normal lukt upplevdes. Grundläggningen består av en betongplatta på mark utan underliggande isolering och med en flytande golvspånskiva på en cellplastisolering. Denna konstruktion får ofta skador på grund av naturlig fuktvandring. Fuktkvoten uppmättes till 18,4 %. Vi rekommenderar en fördjupad undersökning för att bedöma orsak och omfattning. Det är viktigt att tänka på att denna rekommendation om fördjupad undersökning gäller hela entrévåningen"
 
Ser inget onormalt. Det finns en allmän friskrivning med riskbeskrivning av krypgrund.

Det hade varit bra med lite mer utömmande om skicket i krypgrunden. Finns där röta, påväxt? Mäta fukthalt.

Jag kan rekommendera att du tar med en fuktmätare på visningen, finns för några 100 lappar på Jula, Clas Ohlsson osv. Biltema säljer (fortfarande tror jag) en "beröringsfri" variant, mäter med en kula som skickar in radiovågor i materialet. Den mäter djupare och utan att skada underlaget. De flesta lite billigare fuktmätare har två nåla man får pressa in i materialet ngn. millimeter.

man skall kanske inte ha för hög förväntan på kvalitet på mätningen från sådana här billiga instrument (motsvarande proffsvarianter kostar 5 - 30 000). Men det ger en indikation.
 
  • Gilla
Robin Lindberg
  • Laddar…
E Edvin Berggren skrev:
Tack för svar. Vad är dina tankar om detta:

"Vid kontroll av konstruktion uppmättes fuktvärden över kritisk nivå för mikrobiell tillväxt och normal lukt upplevdes. Grundläggningen består av en betongplatta på mark utan underliggande isolering och med en flytande golvspånskiva på en cellplastisolering. Denna konstruktion får ofta skador på grund av naturlig fuktvandring. Fuktkvoten uppmättes till 18,4 %. Vi rekommenderar en fördjupad undersökning för att bedöma orsak och omfattning. Det är viktigt att tänka på att denna rekommendation om fördjupad undersökning gäller hela entrévåningen"
Är det erat drömhem så är det inga problem, är det inte ert drömhem så hade jag skippat. Tror vi hade 20% i krypgrunden, men de va vårt drömhem så vi körde ändå annars hade jag skippat :)
 
  • Gilla
Uffe-Nacka
  • Laddar…
Det påpekas att badrummen är äldre. Fullt normalt, men du bör vara medveten om att det snart är dags att renover dem. Räkna med 150-200 000kr per styck.
 
H hempularen skrev:
Ser inget onormalt. Det finns en allmän friskrivning med riskbeskrivning av krypgrund.

Det hade varit bra med lite mer utömmande om skicket i krypgrunden. Finns där röta, påväxt? Mäta fukthalt.
Platta på mark är ingen krypgrund.
 
  • Gilla
anaitis och 1 till
  • Laddar…
K Kurtivan skrev:
Platta på mark är ingen krypgrund.
I protokollet står det krypgrund på ett ställe, platta på mark på ett annat ställe.

Möjligt att olika delar av huset har platta, eller krypgrund.
 
  • Gilla
Kurtivan
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.