A
richardtenggren richardtenggren skrev:
Fast du kan ju köpa typ 3st Qlima för samma pengar som en märkespump med installation.

Sen kan man väl tro att det är mer glädjesiffror på specen på Qlima än en märkespump. :p
Man blir ändå lyckligare av en märkespump än tre marginella Qlima dito.
 
richardtenggren
electroluxaren skrev:
Man blir ändå lyckligare av en märkespump än tre marginella Qlima dito.
Lyckligast blir man väl utan någon luftvärmepump alls, men med BVP istället;)

Jag har en Qlima tillfälligt, då vi köpte den för att få kyla innan vi fått frikylan på plats. Då renoveringen dragit ut på tiden så har den även fått värma en del av huset, vilken den fixat. Men nu ska den bort snart!
 
A
richardtenggren richardtenggren skrev:
Lyckligast blir man väl utan någon luftvärmepump alls, men med BVP istället;)

Jag har en Qlima tillfälligt, då vi köpte den för att få kyla innan vi fått frikylan på plats. Då renoveringen dragit ut på tiden så har den även fått värma en del av huset, vilken den fixat. Men nu ska den bort snart!
Ja bor man i Norrlands inland så håller jag med, Österlen nej
 
richardtenggren
electroluxaren skrev:
Ja bor man i Norrlands inland så håller jag med, Österlen nej
Fast rent estetiskt är det ju lika bedrövligt på Österlen? ;)
 
A
richardtenggren richardtenggren skrev:
Fast rent estetiskt är det ju lika bedrövligt på Österlen? ;)
Det är ju klart har man ett kulturminneshus vill man ju inte smycka ut det med icke tidstypiska attiraljer. Annars går funktion före estetisk.
 
richardtenggren richardtenggren skrev:
Fast du kan ju köpa typ 3st Qlima för samma pengar som en märkespump med installation.

Sen kan man väl tro att det är mer glädjesiffror på specen på Qlima än en märkespump. :p
Ja då är det bara att köpa 3st för den som känner för det för det lär behövas för vissa då det är ”sviktande” kvalite, effekt och effektivitet på dom.

men gillar man det så är det bara att köpa dom 3 helt utan garantier :cool:
Alla har vi olika åsikter om saker och ting.
 
richardtenggren
C Comfort Thomas skrev:
Ja då är det bara att köpa 3st för den som känner för det för det lär behövas för vissa då det är ”sviktande” kvalite, effekt och effektivitet på dom.

men gillar man det så är det bara att köpa dom 3 helt utan garantier :cool:
Alla har vi olika åsikter om saker och ting.
Jag gillar inte luftvärmepumpar alls och anser att de är en ren styggelse ;)

Jag antar att om man köper en Qlima förstår man att man inte får en Daikin, likväl som att en Peugeot har svårt att leva upp till tyskarnas känsla och kvalitet. Men det är ju en viss skillnad i pris där också, alltså skiljer även förväntningarna :geek:
 
richardtenggren richardtenggren skrev:
Jag gillar inte luftvärmepumpar alls och anser att de är en ren styggelse ;)

Jag antar att om man köper en Qlima förstår man att man inte får en Daikin, likväl som att en Peugeot har svårt att leva upp till tyskarnas känsla och kvalitet. Men det är ju en viss skillnad i pris där också, alltså skiljer även förväntningarna :geek:
Många tittar bara på effektuppgifter vid +7 grader och dom ser ofta bra ut så man tror att detta är toppengrejer .
En bil provkör man oftast och märker då vad man får.

hur långt ifrån Daikin är en qlima är dock osäkert :crysmile:;)
 
A
C Comfort Thomas skrev:
Många tittar bara på effektuppgifter vid +7 grader och dom ser ofta bra ut så man tror att detta är toppengrejer .
En bil provkör man oftast och märker då vad man får.

hur långt ifrån Daikin är en qlima är dock osäkert :crysmile:;)
Peugeot är i alla fall bättre...
 
electroluxaren skrev:
Man blir ändå lyckligare av en märkespump än tre marginella Qlima dito.
Nej. Självklart blir man lyckligare när tre Qlimapumpar funkar i fem.
 
Electroluxaren och Comfort Thomas har fullt sjå. Jag tror inte kundstocken byggs på här. Bortkastad tid. Qlimapumparna jag har fungerar alldeles utmärkt. Värmer bra. Isar inte igen och betalar sig själv på en vinter jämfört med elpatron. Alla mystiska anekdoter om diverse problem är naturligtvis struntprat!
 
  • Gilla
  • Haha
useless och 1 till
  • Laddar…
mbha mbha skrev:
Electroluxaren och Comfort Thomas har fullt sjå. Jag tror inte kundstocken byggs på här. Bortkastad tid. Qlimapumparna jag har fungerar alldeles utmärkt. Värmer bra. Isar inte igen och betalar sig själv på en vinter jämfört med elpatron. Alla mystiska anekdoter om diverse problem är naturligtvis struntprat!
Behöver inte bygga på någon kundstock här då jag jobbar rätt lokalt men kanske hjälper någon att fundera ett varv till.

Bra att du är nöjd och har skrivit tidigare att det är bara att köpa om det känns rätt, alla måste inte tycka dessa är en toppenprodukt.
Med dagens elpriser går det snabbt som tusan att tjäna tillbaka en luftvärmepump.

Har inte sett några direkt mystiska anekdoter om diverse problem , problem finns och det verkar gälla att ha lite tur med produkten.
Men med tanke på priset om man installerar själv så bör man redan veta om att det har snålats på material/kvalite för att kunna sälja rätt billigt.
 
A
mbha mbha skrev:
Electroluxaren och Comfort Thomas har fullt sjå. Jag tror inte kundstocken byggs på här. Bortkastad tid. Qlimapumparna jag har fungerar alldeles utmärkt. Värmer bra. Isar inte igen och betalar sig själv på en vinter jämfört med elpatron. Alla mystiska anekdoter om diverse problem är naturligtvis struntprat!
Det vore väl väldigt märkligt om den inte värmer? Eller om den isar igen? Vad har du mer hört för sk anekdoter?
Vill du tillföra något så berätta hur stor yta du värmer upp och till vilken temperatur för respektive värmekälla. Samt självklart din uppmätta besparing. Annars blir ju bara dina inlägg ytterligare anekdoter!
 
electroluxaren skrev:
Det vore väl väldigt märkligt om den inte värmer? Eller om den isar igen? Vad har du mer hört för sk anekdoter?
Vill du tillföra något så berätta hur stor yta du värmer upp och till vilken temperatur för respektive värmekälla. Samt självklart din uppmätta besparing. Annars blir ju bara dina inlägg ytterligare anekdoter!
Det har jag gjort flera gånger och postat skärmklipp på mina staplar från vattenfall första vintern, där man kunde se jämförelsen med elpatronen och vattenburet. Jag har postat bilder på huset med pumpen utanför. Ni har en bra bit till min nivå av saklighet.

Jag kan bara konstatera att vad folk än frågar eller skriver så hoppar ni två in med samma dravel, gång på gång.
 
mbha mbha skrev:
Det har jag gjort flera gånger och postat skärmklipp på mina staplar från vattenfall första vintern, där man kunde se jämförelsen med elpatronen och vattenburet. Jag har postat bilder på huset med pumpen utanför. Ni har en bra bit till min nivå av saklighet.

Jag kan bara konstatera att vad folk än frågar eller skriver så hoppar ni två in med samma dravel, gång på gång.
Har du verkligen läst vad jag skriver ?
Tex att känns det rätt så är det bara att köpa och bara för att några hyllar produkten behöver inte alla göra det.
Som på många forum med många anonyma privatpersoner och många anonyma företag som pratar i egen regi så måste man läsa ”mellan raderna” och bilda sig en egen uppfattning om produkten är rätt eller inte för köparens förutsättningar.
Har själv uppgett att kunder vid vissa förutsättningar lika gärna kan köpa en billig från tex Jula om dom installerar själv så priset blir rätt för ändamålet.

försöker själv snoka rätt när det gäller solpaneler (som jag är skeptisk mot att det kommer löna sig från början) men precis som med luftvärmepumpar i forumen så är det sjukt svårt att få ett bra grepp då det finns mycket åsikter så det gäller att läsa på vad som är bäst för mina förutsättningar och vad jag vill få ut av anläggningen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.