Hej!
Har en grusväg ovanför min tomt som nu kommer tas i anspråk för 4 nya tomter.
Nu har kommunen kontaktat mig för de skall gräva ner VA i vägen och de säger att vägens bredd (380 cm) inte är tillräckligt för detta jobb. Därför vill de gräva även på min tomt. Då behöver man riva en knäckstensmur (4 stenar hög) samt ett staket. De har muntligt sagt att de kommer återställa.
Nu på fredag skall kommunen komma ut och diskutera detta med mig och skriva avtal.
Att jag inte kan förhindra detta har jag nog förstått. Men oavsätt vad man tycker om en knäckstensmur så har min legat där i 27 år utan att den har satt sig 1 mm.
Jag utgår från att man återställer enligt konstens alla regler. Men har ändå en oro att det kommer bli sättningar i marken efter grävningen, till följd att muren kommer att sätta sig.
Vad har jag för möjlighet att gentemot kommunen kräva en garanti på exempelvis 5 år att muren inte sätter sig?
 
  • Gilla
Lesto och 2 till
  • Laddar…
Jag jobbar som projektledare (konsult) för olika kommuner så jag har suttit på "andra sidan" gentemot dig de senaste 7 åren. Jag kan ärligt säga att i 99% av fallen så är kommunen mån om att det ska bli bra för dig. Gå in med inställningen att du vill få till en så bra lösning som möjligt och att du är rädd om din mur. Jag tycker absolut du kan efterfråga en garanti på 5 år. I så gott som alla fall har kommunen en 5 eller kanske t o m 10 årig garanti mot sin entreprenör, så det bör absolut kunna förlängas mot dig.

Jag tycker även du ska be om att ni tillsammans synar av muren (samt staketet) efter återställande. Då ser ni till att du är nöjd där och då. Be dem även mäta in muren, det kostar kommunen typ 1 000kr om entreprenören gör det. Ta även mycket bilder själv. Då har du god dokumentation för hur muren såg ut vid färdigställande samt inmätt vilken höjd den ligger på om du vill kontrollera sättningar i framtiden. :)

Sen i verkligheten när entreprenören gräver är det inte ens säkert att staket och mur behöver tas ned. När man projekterar och räknar på schaktgropen så är det strikt teoretiskt enligt säkerhet m m. I verkligheten brukar man kunna ställa slänterna betydligt brantare och då räcker säkert de där 3,8 m som vägen är. Entreprenrören vill inte heller riva ned och återställa din mur.
 
  • Gilla
  • Älska
Marcus_L och 25 till
  • Laddar…
Tack Zachtionman för kloka åsikter. Tar med mig dom till mötet med kommunen.
 
Claes Sörmland
Jag tror man ofta går in i detta med goda intentioner men sen kommer ju också ett utförande. Så länge kommunen kan lasta över kostnaden och det praktiska för eventuella åtgärder på entreprenören så fungerar det. Men sen går det några år och om då ser du kanske att din mur börjar röra på sig. Entreprenören är long gone. Tjänstemännen på kommunen är nya ansikten. Räkna då inte med något vidare intresse från kommunens sida.
 
  • Gilla
Workingclasshero och 3 till
  • Laddar…
C
Instämmer angående tidsperspektivet. Det kan ta flera säsonger innan marken satt sig ordentligt, så viktigt att inte bocka av det som avklarat bara för att det ser bra ut direkt efter avslutat arbete.
 
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
Claes Sörmland
Jag tror att det är svårlöst att få någon sorts garanti. Kommunen är en organism full av tjänstemän där ingen egentligen har ansvaret. Det pågår dessutom oftast en intern lek där men försöker flytta kostnader till andra delar av kommunen för att rädda sin egen lilla budget. Och tjänstemännen byter naturligtvis också jobb regelbundet. Så planera utifrån nuet.
 
  • Gilla
SvanteGp och 2 till
  • Laddar…
Tack för alla kommentarer!
En annan undran som slog mig är att man naturligtvis kommer köra tunga lastbilar på vägen när de nya tomterna kommer bebyggas. Så om jag skulle få en garanti av kommunen så kan de nog skylla på de tunga transporterna om muren skulle sätta sig. Jag är nog den som blir blåst oavsätt :thinking:
 
  • Gilla
  • Haha
Zachtionman och 1 till
  • Laddar…
S Sven L skrev:
En annan undran som slog mig är att man naturligtvis kommer köra tunga lastbilar på vägen när de nya tomterna kommer bebyggas.
Just denna del går ju att slippa genom att inte ha bråttom att det ska återställas fort efter utfört arbete. Låt marken sätta sig i fred och vänta med att bygga upp muren tills bygget är färdigt minskar ju denna risken.
 
  • Gilla
Workingclasshero och 5 till
  • Laddar…
detta låter rimligt, kan även tänka mig att de vill ha lite svängutrymme för maskiner mm runt själva schaktgropen, så de kan vilja ta ner mur och staket för att ha utrymme för maskinerna att köra på, även om det inte behövs grävas där.

Z Zachtionman skrev:
Jag jobbar som projektledare (konsult) för olika kommuner så jag har suttit på "andra sidan" gentemot dig de senaste 7 åren. Jag kan ärligt säga att i 99% av fallen så är kommunen mån om att det ska bli bra för dig. Gå in med inställningen att du vill få till en så bra lösning som möjligt och att du är rädd om din mur. Jag tycker absolut du kan efterfråga en garanti på 5 år. I så gott som alla fall har kommunen en 5 eller kanske t o m 10 årig garanti mot sin entreprenör, så det bör absolut kunna förlängas mot dig.

Jag tycker även du ska be om att ni tillsammans synar av muren (samt staketet) efter återställande. Då ser ni till att du är nöjd där och då. Be dem även mäta in muren, det kostar kommunen typ 1 000kr om entreprenören gör det. Ta även mycket bilder själv. Då har du god dokumentation för hur muren såg ut vid färdigställande samt inmätt vilken höjd den ligger på om du vill kontrollera sättningar i framtiden. :)

Sen i verkligheten när entreprenören gräver är det inte ens säkert att staket och mur behöver tas ned. När man projekterar och räknar på schaktgropen så är det strikt teoretiskt enligt säkerhet m m. I verkligheten brukar man kunna ställa slänterna betydligt brantare och då räcker säkert de där 3,8 m som vägen är. Entreprenrören vill inte heller riva ned och återställa din mur.
 
Skriftligt, skriftligt, skriftligt!

Se till att få alla löften skriftligt och sätt en signatur på alla sidor av avtalet så inga sidor kan bytas ut.

Inte för att jag misstror kommunen men det är en bra vana att ha. Skulle det bli tvist och alla sidor utom den som den omtvistade texten står på har din signatur så kan du nog förutsätta att din version om att motparten bytt ut sidan i avtalet är den som kommer att bli trodd.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.