Villl bli av med en blandning av olika färger och ytor på fasaden på mitt hus. Vet inte vad dom sysslat med när dom byggt. Farlig blandning av tegel, puts, plastfärg och kalkfärg. Tydligen så för fem år sen knackade någon fackman ner allt på framsidan och näta. Efter det skulle jag gissa på att det är kalkbruk och kalkfärg, den ytan är kanonfin och sprickfri. Men det är alltså baksidan som är kaos. Några tips?
Är det knacka ner, och sen nät, kalkbruk och kalkfärg som gäller ?
Fungerar det på den lilla tegel biten dom sparat ?
Hur knackar man lättast ner allt?
 
  • DSCF0005.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
På teglet är det bara att putsa, du behöver inte knacka ner något eller sätta något nät. Sen måla på putsen. Vad jag kan se på bilden så är det bara den biten med tegel som sticker ut och skiljer sig från det andra.

Vad är det du tänker knacka ner och varför?
 
Tack för svaret
Till vänser om tegeldelen är det gammal puts som är sprucken och helt ojämn/bulig så det var den jag hade tänkt knacka ner och göra om från början med nät och få den slät. Sen den vita delen där flagnar färgen, är nog att dom målat med fel färg, så den kanske räcker om man jämnar till ?

Bricky skrev:
På teglet är det bara att putsa, du behöver inte knacka ner något eller sätta något nät. Sen måla på putsen. Vad jag kan se på bilden så är det bara den biten med tegel som sticker ut och skiljer sig från det andra.

Vad är det du tänker knacka ner och varför?
 
Ja, det räcker säkert om du jämnar till men börja inte putsa på färg bara. Knacka ner det istället. Åtminstone så att du får bort färgen och får en yta att putsa på.
Sen behöver du inte sätta när om det är tegel du ska putsa på, den fyller inte så mycket funktion då. Har du en tegelvägg eller motsvarande så är den fast nog och du putsar direkt på denna, möjligtvis grundar du innan om det är betong.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.