Jag har sett att detta finns i staterna, jag söker någon typ av relativt lätt flyttbart maskinställ/ben man kan ta med ut när man jobbar ute i fält och montera upp själva maskinen på när man använder den tillsammans med rullbockar och annat.

Att bygga ett i trä skulle bli för klumpigt och tungt att ta med, eller för rekt för att kunna fungera bra om man gör det lättare. Det må således vara stålprofiler eller aluminium.

Gärna extra högt, helst så att maskinen kommer upp runt en meter arbetshöjd ovan marken, eller i allafall 80-90cm arbetshöjd när maskinen står monterad på stället, så att det blir bekvämt att jobba vid (jag är över 190 cm lång och använder i princip alltid maskinerna stående, så denna höjd stämmer för mig).

Jag har dock inte lyckats hitta detta i något EU land där det är lätt att skicka hit.

Prisnivå, runt tusenlapp.

Förslag?

Det bör vara hyggligt enkelt att stuva in i bilen när man är färdig för dagen, eller i allafall gå hyggligt att bära på en man och gå att lasta in själv i en stor kombibil, eller pickup. Jag tror mig ha ganska vältränad fysik så det gör inget om det väger litet mer, bara det är någorlunda hanterbart att flytta ensam när man skall ta hem hyveln igen eller bära in den för natten.
 
Jag har försökt att googla på detta i mer än två kvällar nu utan att hitta någonting användbart över huvud taget som är rimligt att frakta till Sverige. Jag hittar verkligen ingenting alls om detta på google, bara om tunga stationära hemmabyggen som är tänkta att ställas eller köras runt på ett plant garagegolv och liknande, eller så hittar jag bänkar för kap och gersågar och liknande. Inget som funkar att ställa upp vettigt utomhus.

Jag hittade något halvbilligt ställ från Kina men det verkar ganska klumpigt att ta med och behöver troligen förstärkas med inlägg av trä.

Jag har även hittat dyrare och ganska klumpiga ställ till Metabo och Makitas hyvlar som troligen passar även denna maskin, dock tycker jag att dessa var ganska dyra i Sverige men det är noterat att de finns.

Jag har tidigare erfarenhet av stationära hyvelmaskiner, men detta är första gången jag införskaffat en bärbar maskin.Det måste väl ändå vara tänkt att man skall kunna ställa upp dessa maskiner lätt och smidigt på samma sätt som andra typer av snickerimaskiner när man är ute och jobbar, tycker man.

Men jag går helt bet på att hitta någonting alls om detta på Google över huvud taget om hur man ställer upp de bärbara maskinerna när man skall göra ett arbete.

Jag behöver främst använda maskinen till att hyvla råsågat konstruktionsvirke i okapade längder, samt till att finhyvla okapade längder råsågat panelvirke. (Sågar eget virke)

Går det att använda ett vanligt skenbord tänkt för kap och gersågar till detta, vikten i sig är nog inget problem här, men blir det för vekt eller för stora vibrationer i skenan?
Någon som vet?

Edit, jag är beredd att gå upp en tusenlapp till om det är värt det, jag kommer ändå att behöva en riktig sågbänk oavsett. Den jag har nu är egenbyggd av trä men den är fruktansvärt tung att hantera, dessutom slår sig virket om det blir fuktig ute.
 
Jag köpte det dyrare proffsbordet då det också passar andra maskiner jag hade sedan tidigare.

Men, summering nu när jag fått hem och provat hyveln, (jag gissar att de flesta maskiner i denna prisklass är ganska lika oavsett fabrikat om man väljer något av de bättre, så fabrikat spelar nog mindre roll här) är den att maskinen inte alls ger ifrån sig mycket vibrationer och att den snällt verkar stå kvar där man ställer den, i allafall för furubräder.

Jag provade med ett gammalt arbetsbord jag köpte på någon lågprisbutik för länge sedan (att ha som tillfällig klämma när jag skulle fräsa lister) och maskinen passade bra om man skruvade ut skivan till max och stoppbackarna av plast som hör till det bordet som jag hittade ingen i en påse gick att använda att hålla fast maskinen för test om man satte dem i bordets yttersta hål och vred dem 90 grader samt tryckte ned det andra paret på andra sidan med milt våld. Maskinen satt som gjuten och var lätt att ta bort när det var klart.

Tänkte bara tipsa om detta om någon annan här har samma fråga men för ett mer tillfälligt jobb och har ett liknande billigt arbetsbord stående i garaget.

Skall man bara ha den ute på gården enstaka gånger kan man garanterat göra ett enklare ställ med ben av plywood man sågar i kilform, eller spillbitar av tvåtumsvirke och palla under med spillbitar, det viktiga är inte så mycket att maskinen står i absolut våg mot marken, utan att brädan matas in i rätt våg i hela dess längd, precis som för en större, stationär maskin.. Om man har stora problem med snipe och liknande så beror det ofta på att maskinen i sig är felaktigt inställd, bordet skall vara helt i våg med maskinens matning, precis som på en fullstor maskin, det kan man däremot få kolla med ett vattenpass..
 
Har tyvärr inget att tillföra om ställ men undrar om du är nöjd med maskinen?

Här förordas ju alltid lite rejälare saker (gärna begagnat på blocket) men för mig med ont om plats är DW733 (önskar DW735 fanns här) ett mer realistiskt alternativ om den gör ett tillfredställande jobb.
 
Jag ännu bara hunnit köra en halv banankartong med testbitar med den, men hitintills tycker jag faktiskt att den har fungerat över förväntan bra, kommer man ihåg att låsa man valsarna med handtaget ovanför motorn så får man nästan inget snipe, väldigt litet om man glömmer att låsa den, kanske 6 cm in och kanske 0,5 mm djupt hack, men det är inget som syns på saker som fasadpaneler och liknande, råkar man få det på innepaneler går det ganska enkelt att slipa bort med en bandputs, eller vända det nedåt tror jag.

Även Makita och Metabo har fått bra recensioner, av dessa verkar Makitas hyvel ha fått bäst recensioner på Engelska forum, Metabo verkar vara en bra maskin men den har för närvarande ett designfel i det att det saknas ett par skruvar som skall klämma fast en plåt som klämmer fast själva hyvelstålet, vilket gör att det med tiden kan samlas trämjöl under bladet så att det böjs, dock tror jag detta mest är ett problem om man ofta hyvlar hårt ekvirke, men jag har sett att folk helt enkelt gängat i ett par extra skruvar på valsen och på så vis löst detta problem.

Stålen till DeWALT hyveln är inte vändbara men det finns vändbara generiska stål som passar dessa maskiner, billigare från Tyskland eller Estland för närvarande.

(Stålen som följer med på Makitan är både vändbara och mycket billigare att köpa här, jag tror de är vändbara på Metabon också från fabrik.)

Jag rekommenderar att man har en reservsats då slöa stål kan ge fula ränder, men stålen går att slipa om på samtliga maskiner.

Jag vet inte riktigt varför treskärs modellerna inte verkar finnas här, tyvärr var frakten väldigt dyr när jag kollade vad det skulle kosta att importera direkt från staterna (totalt blev samtliga importkostnader högre än värdet på hela maskinen... Men vet någon om det går att lösa detta är jag också intresserad.). Om man gör det, så kom ihåg bara att man behöver välja en kapslad transformator (IP 45, 55, etc) som klarar kontinuerlig drift på maskinens angivna effekt, inte bara för intermittent drift, det kommer man fort att bli less på då det tar minst en halvtimme för en stor transformator att svalna ordentligt utan för mycket ackumulerad värme.
Kolla efter Brittiska 110V skyddstransformatorer i så fall som är avsedda för byggarbetsplatser, de brukar vara mest prisvärda. Adapters kan man göra själv, tex med Amerikanska industrikontakter från Elfa eller liknande (de gula med runt huvud och Amerikanska stift, inte de små fyrkantiga för hushålls apparater inomhus, de är som regel inte godkända för så höga effekter).

Men, jo, ganska rejält irriterande att man fått en fin treskärs maskin med riktig överliggare + spiralvals uppgradering för totalt runt 10-11K i staterna, sedan kostar det plötsligt närmare 20K att ta hem grejerna hit... Svensk handelsmoms och någon tusenlapp i frakt hade ju varit rimligare tycker man. Men, men...
 
E E_W skrev:
Jag ännu bara hunnit köra en halv banankartong med testbitar med den, men hitintills tycker jag faktiskt att den har fungerat över förväntan bra, kommer man ihåg att låsa man valsarna med handtaget ovanför motorn så får man nästan inget snipe, väldigt litet om man glömmer att låsa den, kanske 6 cm in och kanske 0,5 mm djupt hack, men det är inget som syns på saker som fasadpaneler och liknande, råkar man få det på innepaneler går det ganska enkelt att slipa bort med en bandputs, eller vända det nedåt tror jag.

Även Makita och Metabo har fått bra recensioner, av dessa verkar Makitas hyvel ha fått bäst recensioner på Engelska forum, Metabo verkar vara en bra maskin men den har för närvarande ett designfel i det att det saknas ett par skruvar som skall klämma fast en plåt som klämmer fast själva hyvelstålet, vilket gör att det med tiden kan samlas trämjöl under bladet så att det böjs, dock tror jag detta mest är ett problem om man ofta hyvlar hårt ekvirke, men jag har sett att folk helt enkelt gängat i ett par extra skruvar på valsen och på så vis löst detta problem.

Stålen till DeWALT hyveln är inte vändbara men det finns vändbara generiska stål som passar dessa maskiner, billigare från Tyskland eller Estland för närvarande.

(Stålen som följer med på Makitan är både vändbara och mycket billigare att köpa här, jag tror de är vändbara på Metabon också från fabrik.)

Jag rekommenderar att man har en reservsats då slöa stål kan ge fula ränder, men stålen går att slipa om på samtliga maskiner.

Jag vet inte riktigt varför treskärs modellerna inte verkar finnas här, tyvärr var frakten väldigt dyr när jag kollade vad det skulle kosta att importera direkt från staterna (totalt blev samtliga importkostnader högre än värdet på hela maskinen... Men vet någon om det går att lösa detta är jag också intresserad.). Om man gör det, så kom ihåg bara att man behöver välja en kapslad transformator (IP 45, 55, etc) som klarar kontinuerlig drift på maskinens angivna effekt, inte bara för intermittent drift, det kommer man fort att bli less på då det tar minst en halvtimme för en stor transformator att svalna ordentligt utan för mycket ackumulerad värme.
Kolla efter Brittiska 110V skyddstransformatorer i så fall som är avsedda för byggarbetsplatser, de brukar vara mest prisvärda. Adapters kan man göra själv, tex med Amerikanska industrikontakter från Elfa eller liknande (de gula med runt huvud och Amerikanska stift, inte de små fyrkantiga för hushålls apparater inomhus, de är som regel inte godkända för så höga effekter).

Men, jo, ganska rejält irriterande att man fått en fin treskärs maskin med riktig överliggare + spiralvals uppgradering för totalt runt 10-11K i staterna, sedan kostar det plötsligt närmare 20K att ta hem grejerna hit... Svensk handelsmoms och någon tusenlapp i frakt hade ju varit rimligare tycker man. Men, men...
Har du kollat https://www.jetcarrier.com/cms/sv/ ? (båtfraktsalternativet)
Visst det blir en del extra avgifter men om man tror det är värt det med treskär så kanske det är ok? Jag leker själv med tanken.
Det finns även DWE735 med 220V på andra marknader men det verkar bli ordentligt dyrt då grundpriset på maskinen är nästan det dubbla.
 
Jo, med Jänkarnas centernolla system får man ju ut 220V på deras högvolts lina.

En bra kapslad skyddstrafo för kontinuerligt bruk som skulle duga till detta för de mindre maskinerna kostar runt 3K importerad hit senast jag kollade.

Båtfrakt är nog vad som gäller.

Jag är väldigt sugen på dessa "Helical Heads" de gör reklam för i staterna, dessa verkar ligga på runt 5K komplett med en sats HSS snabbstålskär.

(Om man beställer så är det viktigt att de har förhållande 1:1 mot originalvalsen på denhär typen av maskiner, är den tunnare så stämmer det inte med maskinen)

(Finns här också till större stationära hyvlar man då rör det sig om proffsgrejer för över 40K för enbart valsarna...)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.