Hej,

Jag hoppas att någon har tid att ge lite feed-back på min planlösning.
Den norra delen av första bilden är det befintliga tegelhuset, med yttermåtten 12.5x10 meter.

I den befintliga delen är det självbärande tak så inga innerväggar är bärande.

Jag bifogar bilder på
1. tänkt planlösning efter ombyggnad,
2. tänkt kökslösning
3. nuvarande planlösning minus den inglasade uteplatsen längs södra fasaden
4. fastigheten

I den befintliga delen tänker jag ta bort ett av rummen längs den västra fasaden, riva mittskeppet med lilltoa, garderober och skrubb, göra ett dressingroom i anslutning till vårt sovrum och öppna upp en till dörr under den för snabb passage till relaxen.

Utbyggnaden innebär att jag måste riva den befintliga inglasade uteplatsen. En idé med min lösning har varit att slippa göra några ingrepp i de delar av fasaden som består av tegel, dvs allt som inte är ovanför eller nedanför fönstren.

Jag tänker flytta friggeboden så att den hamnar mitt på den södra fastighetsgränsen (för att skymma insyn från den södra grannen, som har sin uteplats åt mitt håll)
 
  • Huset efter ombyggnad byggahus.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • köket 070509 1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nuvarande planlösning 1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Fastigheten.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
hej
jag tycker att det skulle vara trevligt med ordentliga garderobsväggar mellan rummen, istället för fristående. Det ljudisolerar också en del.
Jag skulle byta plats på hemmabiorummet och föräldrasovrummet, då är det möjligt att ha dörrarna öppna till biorummet när det inte används (stora skjutdörrar??), vilket ger ett ljusare vardagsrum. På vintern går (i bästa fall) solen upp i sydost och ner i sydväst.
Jag tycker att en rejäl altan kunde passa i västläge. Vilket innebär sol från lunch till solnedgång (i nordväst) om inget är i vägen. Jag skulle absolut vilja ha en upphöjd diskmaskin och en större köksö - det finns ju plats - gör den helt fyrkantig och ta sedan bort litet fler överskåp så att du får in ett till fönster - snåla inte med fönster och det naturliga ljuset. En annan variant är att låta köket fortsätta längs hela ytterväggen och att ha en avlång köksö, då skulle du kunna få plats med både spis och en liten vattenho i köksön.
det var några tankar från mig
 
Hej Fialottabus,

Tack för dina kommentarer. Här kommer lite respons, lite funderingar och lite förtydliganden. Jag börjar med en fråga. Mellan vilka rum menar du att jag skulle ha garderobsväggar?

Tanken med att ha hemmabiorummet där det är är att barnen ska kunna sova även om man drar på lite. Den som gjorde förslaget på planlösning föreslog faktiskt också han att jag skulle ha skjutdörrar på hembion, men jag vet inte om jag vill det, jag ska ha alla installationer inbyggda i väggarna. Det är ett rum som kommer att utnyttjas mycket, till att se på film och sport, lyssna på musik, läsa och spela tv-spel (dock inte samtidigt :-D).

Det som är kvar av köksväggen mot norr är en köksbalkongdörr och ett fönster, så det går inte att förlänga köket mer. Jag vill inte göra några ingrepp i befintliga tegelväggar.

Hur skulle man kunna lösa det du föreslår med en upphöjd diskmaskin?

Tyvärr skymmer grannens hus altan mot västerläge, men jag tänker ha en frukostuteplats på framsidan, som har morgonsol, sedan ett stort trädäck på baksidan runt den inglasade uteplatsen.

Köksön ska ha hjul så att den går att rulla bort, så där blir det inga installationer. Ingen fläkt eller överskåp på ön heller, eftersom det tar bort hela tanken med en öppen planlösning, men du har rätt i att man kanske skulle göra den lite större. Jag funderar som fasen på var det skulle vara bra att ha köksbordet, just nu har jag fastnat för att ha det kloss mot köksön.
 
hej
jag tror att om du ska förändra huset så pass som du gör så blir det bättre om du också förändrar tegelväggar och fasad, där det behövs.
Jag ritade in garderobsväggar mellan två av rummen. Såhär tycker jag att de smälter in bättre och ser litet "proffsigare" ut.
JAg ritade också om allt litet:), en alternativ plan för att få in mer ljus i huset. Vintertid så går solen upp i sydost och ner i sydväst. Kanske är bra eftermiddagssol det viktigaste
För att kunna ha en upphöjd diskmaskin krävs plats för ett högre skåp nära diskbänken och det verkar bli svårt för dig.
Det är lätt, tycker jag, att tänka vidare, den västra sidan av din tillbyggnad, med trevlig eftermiddagssol ska det verkligen "bara" vara sovrum där t ex? går det inte att ha frukosten på en altan i detta sydväst hörnet? Om man sitter en bit ut från huset, man är ju oftast inte uppe vid soluppgång sommartid (inte jag åtminstone ..) är det trevligt att sitta ut mot vägen och äta frukost? det beror ju på omgivningarna ...
Eller så ska du bygga ett mer fristående litet barnhus förbundet med en korridor till "moderhuset" och på detta sätt skapa en liten innergård??

ja detta var litet tillbaksfunderingar från mig ...
mvh fialotta
 
Hej igen Fialotta och tack för ditt svar,

Det var ett bra förslag med garderober som extra ljuddämpning mellan barnrummen. Jag får ändra placeringen av fönstret litegrann bara, men det gör ju inget. Bör man tänka likadant mellan relaxen och det tredje barnsovrummet?

Dina andra förslag förstår jag nu, men jag håller inte riktigt med om allt. Jag har redan bestämt mig att inga ingrepp ska göras i befintlig tegelstomme.

Jag håller med om att det kommer att bli lite lite ljus till vardagsrummet, men jag tänker kompensera det med att göra hela fönster, från golv till tak. Tror du inte att det räcker?

Om man förskjuter utbyggnaden som du föreslår så blir det inget fönster kvar i föräldrasovrummet.

Det jag också gjort är att jag förskjutit östra och västra väggen på den inglasade uteplatsen ca 1 m österut så att det västra skjutdörrspartiet går jämns med den anslutande innerväggen till barnsovrummet och den östra går parallellt med fasaden. Jag har också förlängt uteplatsen lite. Pulpetaket till uteplatsen kommer att bli i flerskiktsglas för maximalt ljusinsläpp och utanför inglasningen kommer det att bli en stor trall. Jag är inte riktigt på det klara med hur jag ska utforma den. Kanske har du något smart förslag? Förtydligande bilder kommer senare.

Uteplatsen med kvällssol som du föreslår funkar inte. Grannen har en egen stor skog med stora björkar på sin tomt som skickligt skymmer kvällssolen i det utrymmet. Det lilla kvällssolsken som hittar igenom skiner in genom fönstret som ligger mitt på den västra fasaden av det befintliga huset.

MVH

Stefan
 
  • Test tak uteplats v3 070611 1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Test v3 interiör.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Test v3 interiör befintliga delen.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Test v3 interiör utbyggnad.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag lade till lite bilder till det förra inlägget.
 
Jag har bytt bilder på planlösningen i inlägg #5.
 
hej igen!
jo, jag tycker att man visst kan göra likadant med garderoberna mellan bad och det tredje sovrummet. I ett badrum är man ofta förtjänt av litet förskjutna väggar, som man t ex kan utnyttja för duschhörn eller dyl så att bygga in garderobsväggarna bakom sovrumsdörren och att få en mer inbyggd yta mot ytterväggen till skulle väl bara vara positivt.
Du har inte funderat på att försöka få uterummet mer integrerat med din tillbyggnad. Jag ska se om jag kan hitta en bild som visar vad jag menar ... jag återkommer.
Har du testat att diskutera träden med grannen? Om jag förstår dig rätt så styrs din utbyggnad mycket av att få solljus trots grannen. Så snopet det vore om han fällde träden när du byggt färdigt ...
mvh fialotta
 
Hej igen,

Spännande att se hur du menar med uteplatsen.

Mina grannar har som sagt inte en kvadratmeter skugga på sin tomt. Att diskutera att ta bort något av träden vore att diskutera att mörda något av deras barn...
 
Halloj,

Har suttit och funderat på de synpunkter som inkommit. Såhär ser det alltså ut nu.
 
  • Test tak uteplats 4 070621 3.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Test tak uteplats 4 070621 5.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Test v4 070621 planlösning befintlig del.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Test v4 070621 planlösning utbyggnad.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
hmm, jag hittar ingen bra bild, men vad jag tänkte var att du skulle kunna bygga samman uterummet mer med resten av tillbyggnaden. Så att inte utbyggnaden ser ut som en tillbyggnad på tillbyggnaden ...
Man kan ha uterummet i liv med resten av tillbyggnaden och vars tak är en fortsättning av tillbyggnadens tak, men som är mer el mindre oisolerat och med stora fönster, kanske tom med ett takfönster eller två, såsmåningom i alla fall.
 
Ok, inga övriga synpunkter på nuvarande planlösningsidé?
 
Saknas vid 45 gradersväggen vid biorummet gör en braskamin.

Synpunkter ?
 
  • Plan 070801.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag tycker fortfarande att det ser konstigt ut med utbyggnaden så där på mitten av huset. Har du problem med att det blir mörkt i vardagsrummet skulle jag nog fundera på att byta plats på sovrummet och vardagsrummet och samtidigt skjuta utbyggnaden åt vänster. Då kan du göra stora fönster på vardagsrummet med altandörr mot din altan och ett sovrum behöver ju inte så mycket ljus.
 
Och alla, bygglovshandläggare och arkiktekter, som jag pratat med anser att det är fult och konstigt att göra tillbyggnader kant i kant med befintlig huskropp. Jag håller med dem, men jag förstår vad du menar. Övriga ändringar då, tycker du att det är något övrigt som kan/bör tänkas igenom mera?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.