Tjena! Då längtan efter garage är stort, har jag börjat spåna på att bygga om ett av mina hus på gården som endå inte används. Till garage. Men är det möjligt.
Tanken är ju självklart att kunna spara lite stålar. Eftersom vatten, el osv redan är indraget. Jag tänker göra det mesta själv. Så vida det är möjligt.
Och jag har självklart massivs med frågor. Om detta projekt ens är möjligt.
Så här ser grundet ut idag.(bifogad bild) Isometrisk illustration av ett husgrund med etiketterade golvbjälkar, plintar och grundmurar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tanken som går i mitt huvud är att riva den golvet. Och sedan mittenbalken samt golv bjälkar, kommer detta funka? Eller behöver jag stadga upp huset på något vis?
Sedan mura igen mellan plintar, jämna till marken under huset, och gjuta en platta.

Tack på förhand.
 
Tomture61
Ja , det golvet lär inte hålla för en bil :D
Så en betongplatta lär du gjuta .
Mura upp en sockel av lecablock mellan plintarna .
OBS sockeln måste ha en bra "grund" att vila på .
Passa även på att isolera under betongplattan , när du ändå håller på .

Utan att veta hur stadigt/ välbyggt huset är så "borde" inte huset rasa för att du tar bort golvet .
Ytterväggar vilar ju på de yttre plintarna , men att det blir ostabilare i sidled , ja .
 
Redigerat:
  • Gilla
rodntrot
  • Laddar…
Tomture61 Tomture61 skrev:
Ja , det golvet lär inte hålla för en bil :D
Så en betongplatta lär du gjuta .
Mura upp en sockel av lecablock mellan plintarna .
OBS sockeln måste ha en bra "grund" att vila på .
Passa även på att isolera under betongplattan , när du ändå håller på .
tror du att man kan ta bort mitten balken på bild samt golv och golvbjälkar? Behöver jag stadga upp något innan? Mvh Mathias
 
Tomture61
M Mathias94 skrev:
tror du att man kan ta bort mitten balken på bild samt golv och golvbjälkar? Behöver jag stadga upp något innan? Mvh Mathias
Staga upp med kraftigt trä , på utsidan .
Ena änden högt upp på huset och andra änden fastskruvad i en träpåle som är nedbankad i marken .
Träregeln som du fäster i huset bör gå långt in på väggen , fäst uppe / nere på regeln som sitter på huset .
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.