Hej!
Har kikat på denna hemsida många ggr genom åren för hjälp med renovering i lägenhet. Nu är dock tegelhus köpt, och med tummen mitt i handen kommer jag behöva hänga här mycket, då vi har köpt oss ett renoveringsobjekt från 60-talet :) .

I alla fall, vi har bokat in dränering i sommar, av entreprenör. Det är hus med oinredd källare. Vad kommer tillkomma efter dränering är klar?
Alla tips och idéer är välkomna! Jag kan ingenting men vill lära mig så mycket jag kan för att få ett så hållbart hus som möjligt.
* Måla om betongfasaden som är ovan jord? Och isf, vad målar man med för att det ska se snyggt ut och hålla så länge som möjligt?
* Det finns en liten trappa ner till en källaringång. Skall den bara tvättas? Något man behöver tänka när man köper en källardörr ut?
* Vad är mest hållbart runt ett tegelhus att lägga för sten? Jag tänker funktion före snygghet först. Vill slippa rensa ogräs och diverse extrajobb i så stor mån det går.
* Köper man gräsfrön efter för att odla upp gräsmattan igen?
* Har planer på robotgräsklippare. När är bästa tid att sätta igång den om det är dränerat och nysått runt hus?

Tack på förhand!
/Sanne
 
Redigerat:
BirgitS
Välkommen till forumet!

Jag hoppas att andra kan svara på fler av dina frågor.

1. Typ https://alcro.se/produkter/sockel-tackfarg
2. Beror nog på skicket på den.
4. Det blir ogräs mellan alla stenar förr eller senare så vill man slippa ogräs helt så får man nog asfaltera. Men med stora plattor/sten som kan läggas tätt blir det mindre fog för ogräset att gro i jämfört med små och med bred fog.
5. Om man sår eller rullar ut gräsmatta är en avvägning mellan kostnad och tid.
 
M
1. Återställning, ofta ingår bara grovåterställning typ att hålet fylls men det är inte säkert att matjorden kommer överst så det brukar se rätt hemskt ut. Räkna med att jorden kommer sjunka också.

2. Måla om sockeln. Är sockeln målad så får du fortsätta att måla då färgen bleks och kanske flagnar. Är den inte målad och ser hyfsad ut, låt den vara.

3. Tvätta trappan, laga delar som fattas. Kakla in om du verkligen vill ha det snyggt.

4. Enklast är att låta gräset gå fram till sockeln, men se till så att jorden lutar bort från huset. Undvik att ha rabatt mot huset rötterna kan förstöra isolering och gå ner i dräneringen.

5. Källardörr vad som helst duger jag satte en billig ytterdörr från Bauhuas, fördelen var att den var målad, isolerad och någorlunda inbrottsskyddad vilket en förrådsdörr inte är.

6 Gräs från frö tar ett år innan det blivit en riktig gräsmatta. Vänta med robot till gräsmattan är tät annars kör hjulen sönder den.
 
M mnils skrev:
1. Återställning, ofta ingår bara grovåterställning typ att hålet fylls men det är inte säkert att matjorden kommer överst så det brukar se rätt hemskt ut. Räkna med att jorden kommer sjunka också.

2. Måla om sockeln. Är sockeln målad så får du fortsätta att måla då färgen bleks och kanske flagnar. Är den inte målad och ser hyfsad ut, låt den vara.

3. Tvätta trappan, laga delar som fattas. Kakla in om du verkligen vill ha det snyggt.

4. Enklast är att låta gräset gå fram till sockeln, men se till så att jorden lutar bort från huset. Undvik att ha rabatt mot huset rötterna kan förstöra isolering och gå ner i dräneringen.

5. Källardörr vad som helst duger jag satte en billig ytterdörr från Bauhuas, fördelen var att den var målad, isolerad och någorlunda inbrottsskyddad vilket en förrådsdörr inte är.

6 Gräs från frö tar ett år innan det blivit en riktig gräsmatta. Vänta med robot till gräsmattan är tät annars kör hjulen sönder den.
Nja, är det en seriös firma så separerar dom matjord från schakt och slänger tillbaka matjorden på toppen. Under sommaren har man också dom bästa förutsättningarna för att kunna packa ordentligt så om det inte regnar kraftigt varje gång dom ska packa så ska man inte behöva räkna med sättningar. Angående grov/finåterställning så beror det helt på vad man kommer överrens om.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.