Hej finns det någon som har idéer om hur man ska tänka?.
Tacksam för svar.

Hur gör man på bästa sätt för att isolera fritidshuset som har byggts ut i flera etapper sedan 50-talet. Sågspånet har sjunkit ihop i väggar och golv.

Frågor
1. Hur hittar man håligheterna om man ska ''spruta in isolering'' utan att ta bort gammalt sågspån? (Väggar och golv)
2. Hur bra fördelar sig ''sprutisolering'' i väggar och golv? (eller måste man öppna upp och byta ta bort allt spån?)
3. Vilken sorts isolering är kompatibel med sågspån med tanke på fukt mm?
4. Huset har torpargrund
5. Hur skulle ni ha gjort?

Tacksam för återkoppling tack på förhand
 
Hej Roffe!
Finns definitivt de som kan ge dig bättre och utförligare svar. Jag tänkte bara bidra med mina egna erfarenheter av att isolera gamla hus.

Jag tar mig friheten att inte svara enligt dina punkter, utan spånar (höhö) lite fritt här.
Det låter onekligen som en utmaning att isolera ett fritidshus som är påbyggt i omgångar. Har bott i en "vinterbonad" sommarstuga som var påbyggd i etapper, och visst gick det. Men dragit som f#n. Det svåra är att veta hur det är byggt i väggarna, och mellan olika påbyggda delar.
I det jag bodde i fanns det uppenbarligen en ursprunglig mindre stuga. Denna var utbyggd på sidan med en hall, som ledde till ett påbyggt rum bakom gamla stugan. Samt ett badrum bredvid. Se skissen jag skickar med.

Det drog iskallt från lilla hallen. Upptäckte att den var bara påbyggd utanpå den gamla lock-panelen och ingen tätning eller isolering. Så kall luft drog rakt upp i väggen. Mellan stugan och sovrummet upptäckte jag att det fanns ett utrymme som var 2 dm stort. Ingen isolering. Det förklarade ju varför snön alltid smälte på taket just där. Dessutom var golvet i stugan 1 dm högre än i hallen, och alltid kallt. Öppnade och upptäckte att de hade bara byggt upp golvet, ingen isolering. Klart det var svinkallt på golvet då.
Och den som hade byggt stugan verkar ha använt vilket virke som råkade finnas, och lappa och trixa efter bästa förmåga.

Så det jag försöker säga är att beroende på hur välbyggd ditt fritidshus är, blir det olika svårt att isolera det. Att hitta ställen där man kan stoppa in en slang och spruta isolering kommer ju bero helt på hur väggarna är byggda. Är det tex plankväggar kan det ju gå att ta upp håll så lång upp du kan, och spruta ner. Men vet du inte hur det är reglat så vet du heller inte hur väl det kommer att fylla. Antagligen får du ta upp flera hål mitt på väggen tills du vet hur den är byggd och har åtkomst till alla "fack".

Golven är ju också lurigt. Bäst är ju att ta bort golvbeläggningen så du kommer åt bjälklaget. Om du kan komma in i torpargrunden kan det kanske gå att ta hål underifrån och spruta in, men det tror jag är bökigt.

Jag lät spruta taket i ett gästhus jag renoverade. Men då satt det bara en väv mot takstolarna som de kunde skära hål i och fylla på. Då ser de ju vad de gör, och det blir bra fördelat och utan hålrum. Men ser man inte vad man gör och bara har ett hål som man sprutar in i på chansning är det inte säkert det blir särskilt bra. Jag noterade att de förde slangen mot det ställe de vill blåsa på mer isolering. Att bara stoppa in den längst och och låta det blåsa in skulle ha skapat stora hålrum skulle jag gissa.

Jag körde med cellulosa, dvs gamla tidningar. Men det finns även träfiber att spruta in. Det passar bra med sågspån.

Hoppas du får till det!
 
  • Enkelt handritad skiss över en stugas planlösning, markerar problemområden med drag från hallen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.