Hej alla glada, efter läst detta forum under lång tid men aldrig ägt ett hus är det äntligen dags. Jag ska få bygga ett hus men har en fundering på stubbar under husgrunden.

Upptäckte dessa på en gamla situationskartan och fått info av tidigare markägare att det troligtvis är tall. Kapning och stubbfräsning kan ha skett för ca. 2-3år sen.

Hur gör man när grunden ska schaktas? Jag har ingen källare utan offerten innehåller skrapa på ytan och gjuta husgrunden. Brukar sånt kosta extra? Får man bygga huset/grunden på stubbarna (fräsa lite till) eller kommer de ge sättningar i framtiden?

Tacksam för tankar o idéer runt detta för att lugna mina nerver
 
Redigerat:
Allt organiskt ruttnar förr eller senare i marken.
Hur mycket det finns och hur mycket det sjunker vet ingen.
Jag hade aldrig riskerat dom summorna det kostar att bygga något för att spara in på grunden.
 
  • Gilla
@ndreas
  • Laddar…
Claes Sörmland
Organiskt material ska bort.

Men en tallstubbe är borta på några minuter med en rejäl maskin.
 
Om markarbetet görs med en någorlunda vettig grävmaskin, så tar de bort stubben på minuter.
 
Hanna85 Hanna85 skrev:
Hur gör man när grunden ska schaktas? Jag har ingen källare utan offerten innehåller skrapa på ytan och gjuta husgrunden.
Det är inte bara att skrapa på ytan och sedan gjuta, utan det ska utföras utifrån markförutsättningar och vad som ska byggas.
Har ni avtalat med en firma att mark och grundarbeten ska göras så be dem beskriva vad som de kommer att utföra. Ska finnas ritningar på arbetet för att det ska bli rätt med anslutningar, etc.
Nybyggnation kräver också bygglov med krav på dokumentation.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Organiskt material ska bort.

Men en tallstubbe är borta på några minuter med en rejäl maskin.
Håller med om att det känns dumsnålt att bygga över stubben. Det är inte värre med arbetstid än så alltså, gäller det även större tall? Vad jag förstått på grannar så handlar det om en 40-50m hög tall som stått där sen tidigare.

Mark-entreprenörerna känns som de saftar på rätt rejält för all extra arbete som kan uppstå. Jag fick en summa på ca. 50 000:- för enbart tjälen och bryta denna vilket gör mig lite nervös för vad de kan tänkas ta för få bort stubbarna.
 
Hanna85 Hanna85 skrev:
Håller med om att det känns dumsnålt att bygga över stubben. Det är inte värre med arbetstid än så alltså, gäller det även större tall? Vad jag förstått på grannar så handlar det om en 40-50m hög tall som stått där sen tidigare.

Mark-entreprenörerna känns som de saftar på rätt rejält för all extra arbete som kan uppstå. Jag fick en summa på ca. 50 000:- för enbart tjälen och bryta denna vilket gör mig lite nervös för vad de kan tänkas ta för få bort stubbarna.
Även om du så skulle haft Sveriges största tall på tomten är det inte ett 40m träd, de flesta tallar blir inte ens 25m långa och en redig grävare tar bort stubben från en sån på mindre än en timme, du kan räkna med en tusenlapp +eventuell kostnad att transportera bort och tippa stubben
 
A AndersS skrev:
Det är inte bara att skrapa på ytan och sedan gjuta, utan det ska utföras utifrån markförutsättningar och vad som ska byggas.
Har ni avtalat med en firma att mark och grundarbeten ska göras så be dem beskriva vad som de kommer att utföra. Ska finnas ritningar på arbetet för att det ska bli rätt med anslutningar, etc.
Nybyggnation kräver också bygglov med krav på dokumentation.

Absolut förenklade i frågan bara men jag har koll (tror jag) på bygglov, nyanslutning, KA och startbesked o allt vad det heter

Entreprenörerna är en av stans största firmor men upplever att allt extra kostar väldigt mycket utan någon bra förklaring vad det är man betalsr för. ☺️
 
Hanna85 Hanna85 skrev:
Absolut förenklade i frågan bara men jag har koll (tror jag) på bygglov, nyanslutning, KA och startbesked o allt vad det heter

Entreprenörerna är en av stans största firmor men upplever att allt extra kostar väldigt mycket utan någon bra förklaring vad det är man betalsr för. ☺️
Det beror på vad som avtalats, avtalstyp och hur extrakostnad regleras.
Som du beskriver det ovan skulle jag vara orolig om jag inte haft kontroll på vad som avtalats, har du fördjupat dig i avtalet?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.