Hej.

Någon som har tips/erfarenhet på en bra firma för köp på robotgräsklippare i Göteborg/ Kungälvs området?

Jag vil gärna köpa av en firma inkl installation och evt årlig service.

Jag har fått rekommenderat Husqvarna men är öppen för andra bra märker.

Alla tips välkomna
 
Redigerat:
Är det en stor och komplicerad tomt du har? Annars är det enkelt och roligt att själv göra installationen.
Du kan då även göra jobbet extra noggrant och exakt, vilket kanske inte alltid är fallet när en firman plöjer ner kabeln.

Det finns massor av filmer på ex. Youtube som visar exakt hur inst.går till.
 
  • Gilla
Bart och 1 till
  • Laddar…
Min mor köpte en Robomow av ett lokalt företag som endast erbjöd pris inkl. installation. Eftersom pengarna ändå fanns och vi tänkte det kändes tryggt med en lokal firma körde vi på det trots att det var 5000kr dyrare än online.
Det var iofs bra att få den nedgrävd men jag har fått dra om kabeln på flera ställen för att slippa gå efter med trimmern och det ingick inte heller att flytta på stenplattor och över grusgången så det fick jag fixa själv.
I övrigt tycker jag Robomow RK1000 funkar bra och den fick högt betyg i Råd och Röns test förra året.
 
  • Gilla
preben89
  • Laddar…
Hej och tack för svar! Nja egentligen inte specielt avancerat tomt, ca 540 m2 gräsmatta hyffsat stora ytor runt huset, inge grusgång osv.

kanske ska tänka på om jag ska göra det själva..

Tänkte det var smart om dom fräser ner kablen..

men en fråga: om kablen viser sig vara lagt för kort eller om ska ändra något sen med stensättning eller annat osv.. kan man skarva kablen när det behöv göras ändringar?
 
Är du normalt händig så gör du en installationen på 500 m2 på några timmar.

Skarvning av kabel är inget problem. Använd korrekt grejor (3M:s skarvdon).
 
Tack för svar!!
 
  • Gilla
etompau
  • Laddar…
Har hört att det är bra att köpa en modell större än ens gräsyta.. har kollat lite på en model för 600 m2 (min yta är ca 540m2), Husqvarna 405x men tveksam till om det är ok
 
Redigerat:
Jag har inte grävt ned kabeln, men efter första sommaren var kabeln helt osynlig och låg under översta jordlagret. Den har helt enkelt sjunkit ned i marken med tiden.
 
  • Gilla
Åsa Lund och 3 till
  • Laddar…
Gör det själv. Att gräva eller fräsa ner den är helt onödigt. Klipp gräset kort en gång och lägg sen kabeln ovanpå och fäst med plastmärlorna bara.
Veckorna efter installation gick jag ändå och finjusterade kabelns placering på några ställen. Man vill ju justera in så att man går så nära diverse objekt som möjligt för att minimera behovet av att gå efter och trimma men ändå inte så nära att man kör fast i något. Hade kabeln då varit nergrävd så hade det bara varit jobbigt att flytta den.

Gräset gör ändå så att kabeln snabbt "äts upp" och försvinner. Lägger du den ovanpå gräsmattan och du har en någolunda frisk gräsmatta så kommer det ändå vara i princip omöjligt att återfinna kabeln efter en säsong
 
  • Gilla
Hannuse och 1 till
  • Laddar…
Väljer du en klippare med guidekabel så kan det vara en fördel att ta en spade och skära ett spår och trycka ner guidekabeln i, detta då kabeln ofta går mitt på gräsmattan och man kan då löpa en riska att fastna i kabeln om den bara spikas med märlor.

Annars kommer du inte att se kabeln efter några månader, den äter sig neråt i gräsmattan.
 
  • Gilla
Hannuse och 1 till
  • Laddar…
Okay tack en till fråga om installation: hur vigtigt är placeringen av laddstation går inte det bra att ha det på andra sidan huset (mera lämpligt med el och så) även om den största gräsyta är på andra sidan?
 
Beror helt
P preben89 skrev:
Okay tack en till fråga om installation: hur vigtigt är placeringen av laddstation går inte det bra att ha det på andra sidan huset (mera lämpligt med el och så) även om den största gräsyta är på andra sidan?
Egentligen inte alls viktigt. Laddaren brukar kunna stå var som helst längs kantslingan och där det finns elanslutning MEN det handlar också lite om hur tomten ser ut och om det finns trånga och krångliga passager som klipparen måste ta sig förbi för att ta sig till laddstationen. De flesta klippare brukar ha specat hur smala passager de klarar av
 
Ok jag har ingen smala passager ca 3 meter runt hela huset
 
P preben89 skrev:
Ok jag har ingen smala passager ca 3 meter runt hela huset
Då ska det inte vara några problem att placera laddstationen var som helst. De flesta klippare har dessutom inställningar i schemat där man kan välja var någonstans på tomten som den ska börja klippa. Då tar sig klipparen dit via guidekabel eller via kantslinga innan den börjar klippningen. Den kan man använda för att säkerställa att alla ytor blir klippta och att klipparen inte "fastnar" och bara studsar runt på någon liten delyta
 
  • Gilla
preben89
  • Laddar…
Tusind tack luter åt att prova installation själva men undrar om man kanske kan få bättre garanti och service om man köper lokalt
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.