Min granne har tydligen för avsikt att bygga någon typ av staket mot vår tomt.
Grävmaskin har varit på plats och grävt ned plintar. Givetvis stod han på vår tomt när jobbet utfördes men frågade aldrig om lov. Arbetet gjordes när vi var på jobbet och vi har inte fått någon information om projektet.
Plintarna har placerats längs med 20m av vår tomt och på avståndet 5-15 cm från tomtgräns.
Att flytta dem längre från vår tomt är avancerat då han redan ”maxat” sin tomt genom att fylla upp och stabilisera med stora sten ca 40 cm från tomtgräns. (Gjordes för ca 10 år sedan och redan då skulle man kanske reagerat.)
Man blir givetvis både förvånad och förbannad men vill inte överreagera eller göra något ogenomtänkt, så jag vänder mig till er kloka människor.
Vad är sunt förnuft? Vad accepterar man grannar emellan resp. vad accepterar man inte? Vill ju inte starta världskrig men känner samtidigt att jag självklart värnar vårt.
Vad säger det juridiska?

Vad och hur ska jag göra, tycker ni?
 
  • Haha
  • Gilla
  • Wow
blomknopp och 7 till
  • Laddar…
Grannen skulle definitivt ha talat med er innan. Både för jobbet men också för att han förmodligen måste vara på er tomt för kommande underhåll av staketet.
 
  • Gilla
AnnikaME och 16 till
  • Laddar…
Problemet är väl att grannen larvar runt på TS tomt, utan att prata med TS först.
 
  • Gilla
  • Haha
mamatina och 49 till
  • Laddar…
engs
Har de kört sönder gräsmattan med grävmaskinen eller bara trampa på den?
 
  • Gilla
nissenhj och 2 till
  • Laddar…
B Byggsnyggen skrev:
Givetvis stod han på vår tomt när jobbet utfördes men frågade aldrig om lov.
Detta är nog inte OK men har han orsakat skador? Måste det åtgärdas ska naturligtvis grannen stå för det.

B Byggsnyggen skrev:
Plintarna har placerats längs med 20m av vår tomt och på avståndet 5-15 cm från tomtgräns.
På sin sida gränsen antar jag?

B Byggsnyggen skrev:
Gjordes för ca 10 år sedan och redan då skulle man kanske reagerat.
Varför då? För att grannen lägger stenar på sin fastighet?

B Byggsnyggen skrev:
Vad och hur ska jag göra, tycker ni?
Ingenting? Förutom då att framföra krav/önskemål att han återställer eventuella skador på er mark.
 
  • Gilla
zzzn och 28 till
  • Laddar…
Möjligtvis kan du markera skarpt att det inte är okej att grannen brakar in med maskiner på din tomt utan att ha pratat med dig och fått din tillåtelse.
Sen vad gäller själva staketet så kanske du faktiskt också gynnas av det? Dvs en sån granne kanske det faktiskt bara är skönt att hålla lite avskärmad? Då kanske det bara är onödigt att göra nån större grej av själva staketbygget, förutom att markera mot det oannonserade intrånget på tomten då.
 
  • Gilla
Thomas XXX och 12 till
  • Laddar…
S Stuff skrev:
Möjligtvis kan du markera skarpt att det inte är okej att grannen brakar in med maskiner på din tomt utan att ha pratat med dig och fått din tillåtelse.
Sen vad gäller själva staketet så kanske du faktiskt också gynnas av det? Dvs en sån granne kanske det faktiskt bara är skönt att hålla lite avskärmad? Då kanske det bara är onödigt att göra nån större grej av själva staketbygget, förutom att markera mot det oannonserade intrånget på tomten då.
Ja, det kan ju finnas fördelar men börjar tröttna på att allt som görs, och aldrig blir färdigt, nästan ska nudda vår tomtgräns och någon gång kanske t o m ligger någon cm in på vår tomt. (Detta oavsett om det är utfyllnad av tomten, pool, mur och staket o.s.v.) Han har t.ex. inte gjort någon riktig uppfart utan genar med bilen i hörnet av vår tomt trots att han har gott om yta för att enkelt anlägga en bra infart.
En, eller några, enstaka händelser står man väl ut med som god granne men när det hela tiden ska tänjas på det normala börjar man så smått att tröttna.
Det var därför jag frågar er. Överreagerar jag och är ”gubbsur” eller är det befogat? Ska man knyta näven i fickan eller ska man sätta ner foten?
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
TommyFIN och 12 till
  • Laddar…
B Byggsnyggen skrev:
men börjar tröttna på att allt som görs, och aldrig blir färdigt
Fast just detta angår väl egentligen inte dig.

B Byggsnyggen skrev:
Överreagerar jag och är ”gubbsur” eller är det befogat?
Svårt att veta då jag varken känner dig, grannen eller situationen. Klart är att din granne ska hålla sig på sin sida gränsen. Lika klart är att det normalt inte rör dig vad som sker där. Jag förstår att man kan irritera sig på "någon cm in på vår tomt" men har dess få centimetrar någon reell betydelse egentligen? Vet ni ens med så stor säkerhet var gränsen går att man kan prata om "någon cm"?
 
  • Gilla
Anonymiserad 220941 och 17 till
  • Laddar…
Visst är det normalt hyfs att prata med grannen innan den typen av åtgärder görs. Men annars låter det inte som något att bråka om.
 
  • Gilla
AnnikaME och 11 till
  • Laddar…
Enda sättet är väl att ni själva ser till att utnyttja er tomt till max. Den där hörnan han genar över kan ni väl anlägga något på? Det enklaste är kanske att anlägga ett stenparti.
 
  • Gilla
uuu och 39 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Visst är det normalt hyfs att prata med grannen innan den typen av åtgärder görs.
Håller helt med! Problemet är att om nu grannen saknar "normalt hyfs" finns det inte mycket man kan göra annat än att gilla läget. Eller i värsta fall flytta, men så illa uppfattar jag inte det som att det är.

Klart man kan ta upp "marklånet" i samband med plintarna och framföra att man inte tycker det är OK. Och även redan nu framföra att man inte kommer att tolerera att grannen sätter sin fot på ens mark när denne i en framtid behöver måla om staketet. Här bör man dock fundera lite på vilken typ av grannrelation man vill skapa.
 
  • Gilla
AnnikaME och 6 till
  • Laddar…
K kindvall skrev:
Det enklaste är kanske att anlägga ett stenparti.
Eller något prydnadsföremål som trädgårdsutsmyckning:

Rostiga spikmattor som trädgårdsdekoration på gräs med skylt "Achtung Minen".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Haha
  • Wow
Donn och 101 till
  • Laddar…
Unikt namn
En dumskalle som pinkar revir på annans tomt behöver knäppas till på nosen för att förstå. Annars kommer det bara fortsätta.
 
  • Gilla
  • Wow
Nidhogg och 37 till
  • Laddar…
Min uppfattning av dessa trådar är att råden brukar vara någonstans i mellan att förklara krig med grannen och invadera hans tomt eller var tyst och flytta till Finland

Men mitt råd skulle vara primärt och fråga han hur tanken var med underhåll och så. Sedan om grannen bygger ett högt plank mot dig så kanske hen inte tycker om dig, och du kanske inte tycker om hen? Då är ett plank win-win. (Speciellt dig som slipper betala för att slippa grannen)
 
  • Gilla
Daggew och 33 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.