Hej,

kan man installera en luft/vatten värme pump i hus som har vattenburna element? Har för mig jag läste någonstans att att vattnet i luft/vatten värme pumpar inte har tillräcklig hög temperatur.

Tacksam för svar!
 
Det är precis det du ska ha! Eller bergvärme, funkar lika bra till radiatorer eller golvvärme.
 
A Anders B. skrev:
Har för mig jag läste någonstans att att vattnet i luft/vatten värme pumpar inte har tillräcklig hög temperatur.
Ja, det finns en begränsning i hur varmt vatten en värmepump kan producera, men det är normalt sett inget problem. Hur hög temperatur behöver du till elementen när det är som kallast ute?
 
Gamla radiatorer kan vara sämre på att avge värme än en modern. Helt enkelt gjorda för varmare vatten.

jag kör l/v och har en blandning av raddar. Upplever att dom moderna är effektivare, men dom gamla funkar dom med. Kommer nog byta några med tiden.
 
useless useless skrev:
Ja, det finns en begränsning i hur varmt vatten en värmepump kan producera, men det är normalt sett inget problem. Hur hög temperatur behöver du till elementen när det är som kallast ute?
Det kan jag inte direkt svara på. Min fråga var med relaterat till om det funkar att byta eller om det finns andra alternativ an luft/vatten värmepump. Bergvärme eller något annat?
 
Samma sak med alla värmepumpar. De ger ofta max 60° från kompressorn men vissa modeller kan klara 65° eller t.o.m. 70° i något enstaka fall. Över 60° kan vissa modeller köra 100% el-patron upp till 70°. Verkningsgraden minskar ganska mycket med högre temperaturer och energibesparingen blir betydligt mindre. Kanske kan man byta till större/kraftigare radiatorer eller lägga golvvärme om man har ett dåligt högtemperatursystem idag. Man bör absolut ha koll på vilken framledningstemperatur som behövs i husets värmesystem ner till DVUT om man funderar på värmepump. DVUT står för den dimensionerande vinterutetemperaturen då det är som allra kallast på orten ungefär. Bor man norröver där det är riktigt kalla vintrar måste man jämföra med vilken lägsta utetemperatur varje modell av luftvattenvärmepump klarar. Bergvärme har då högre verkningsgrad än luftvatten eftersom borrhålet inte alls blir så kallt.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.