Behöver ett tips, ett varmvatten rör 18mm har fått en liten spricka ca 1 cm tvärsöver röret i mitt bjälklag jag märkte det fort så det blev ingen större skada.
Det jag undrar över är hur jag lagar bäst ,byta ut röret är näst intill omöjligt jag får riva upp hela husets golvväme ,där läckan är arbetar jag underifrån.
Kan man löda igen sprickan och allt är frid och fröjd eller ska man löda i en ny rörbit men det kanske är bättre och ha en liten lagning mot att löda två skarvar.
Jag har ej anlitat försäkr.bolag pga hög självrisk och jag gör allt jobb själv och innehar goda kunskaper av lödning och svetsning .
Ok det var allt ,hur skulle ni ha gjort,tacksam för tips.
 
Är det porer i kopparn som orsakat läckan så är det byta en bit som gäller, är det en spricka så löder man nog bara igen den. Kommer man åt att löda i sprickan?

Prototypen
 
Jag vet inte hur man normalt gör i ovan nämnda fall men sprickor är alltid förädiska och har benägenhet att spricka vidare efter lagning om man bara reparerar och därför när man lagar en spricka bör/skall man borra ett litet hål i var ände på sprickan för att stoppa vidare sprickning innan man reparerar med lämlig lagningsmetod. Lödning, svetsning, limning eller vad som är lämpligt för materialet i fråga.

I mina öron låter det säkrast att dela och skarva med riktig lödmuff så man får ordentlig lödyta för sammanfogningen.
 
Linnex skrev:
I mina öron låter det säkrast att dela och skarva med riktig lödmuff så man får ordentlig lödyta för sammanfogningen.
I mina också. Eller kanske såga upp lödmuffen på längden och kränga på den över sprickan?
 
Staffans2000
Gör så här.
Alt1:Såga bort rör biten med sprickan och sätt dit en muff. = Bästa alternativet.

Alt2: Löd igen sprickan samt såga isär en rörbit i lämplig dimention. Glödga den för lättare hantering, samt löd fast den med skarven åt andra hållet. Blir spalten "för" stor använd lårtempmetoden enl. nedan. = Näst bästa alternativet.

Alt3: Löd igen sprickan, samt löd vidare på båda sidor, som om sprickan vore längre än den är.Avsluta med att löda på materialet med lägre temperatur så du får ett tjockt lager lod. = Tredje bästa alternativet.

Dessa metoder är ju mer eller mindre redan beskrivna ovan. Men här i sammanfattad form, samt rangordnade.

P.S. Med lod menas Silverlod = hårdlödning.
 
Tack för svar ,nu har jag torkat upp bjälklaget och påbörjat rep.
Och då kom nya upptäckter röret har brottsanvisning nästan runt om så jag får nog löda i en ny bit,och då undrar jag ,kan man löda i en bit prisol som är mjuk i ett hårt cu rör ? jag undrar därför att det gamla röret har en svag böjning och blir nog svår att få lika med ett hårt rör.
Och anledningen till att röret spruckit i böjen är nog att det suttit i spänning som det verkar ,eller vad tror ni ??
Tacksam för tips och synpunkter.
 
Om du glödgar och kyler ett hårt kopparrör så blir det mjukt.

Prototypen
 
kan det vara så att det har frysigt? låter lite som det bortsett från att hålet låg tvärsöver, frysnings hål brukar va längst med tror jag
 
Staffans2000
Jajjamensans.
Visst går det att löda dit en bit prisol. Men det enklaste är att såga av röret vid brottstället och löda dit en muff.
Om du vill, kan du även glödga röret för att få det mjukt så att det tar upp spänningar bättre. men kyl det inte, utan låt det svanla av sig självt.
Den ovan nämnda metoden användes då man vill härda metall!

Se även till att röret INTE ligger i spänn!!!!!!
Om så är fallet. FIXA det, annars får du snart göra om allt igen!

Frysta rör spricker enligt lordvvs hypotes!!
 
Koppar härdar inte vid avkylning, koppar härdar med tid och mekanisk bearbetning.

Prototypen
 
Staffans2000
prototypen skrev:
Koppar härdar inte vid avkylning, koppar härdar med tid och mekanisk bearbetning.

Prototypen
Hur i hela friden härdar man då koppar?

Vetgiriga hälsningar från Staffan
 
Staffan2000 skrev:
Hur i hela friden härdar man då koppar?
Antagligen tillverkas rören med någon kallvalsning/pressning. Då blir den ju redan vid tillverkningen mekaniskt bearbetad som protoypen skriver.
 
Staffan, gjode du aldrig en skål i koppar på slöjden, efter ett tags bankande på kopparn så blir den hård och svår att forma, samt att den har lättare för att spricka. Då glödgar man kopparn och fortsätter att knacka till formen tills den är hård igen. Glödga, knacka, glödga, knacka....

Koppar hårdnar med tid också, har inte kläm på tidsperspektivet (dagar, månad eller år)

Hårda kopparrör är dragna ur massivt och då blir de ju bearbetade.

En installation med hårda rör får ju problem vid lödningarna, kopparn blir mjuk där och det finns risk att den ledas av invid lödningarna pga termiska rörelser i röret. Ur det perspektivet är det bra med kläm och presskopplingar.

För mig personligen så känns det gediget med lödda rör.

Prototypen
 
Staffans2000
inte tusan fick vi använda koppar!

En sak märkte jag under min tid som rörmokare. Kopparrör som kyldes snabbt blev hårdare än de som fick svalna av, av sig själva!
 
Ajdå, kopparn var billigare på min tid.

Prototypen
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.