I och med ETS version 6 ska det bli lättare att använda KNX RF, har jag förstått. Är det någon här som använder KNX RF och kan dela med sig av tips och råd? Vilka tillverkare har bra grejer? Viktigt att tänka på? För- och nackdelar jämfört med t.ex. Zwave eller Zigbee?

Mitt syfte är att åstadkomma pålitlig styrning i ett äldre hus där det är svårt att få till kabeldragning på ett bra sätt. Jag behärskar "vanlig" KNX.
 
Ja, med ETS6 så finns förbättringen att man kan blanda KNX RF och TP i samma projekt!

KNX RF finns i två varianter - E-mode och S-mode där E-mode är fabrikatsbundna apparater (på väg bort, som jag tolkat det) och där S-mode är fabrikatsobundna apparater i sann KNX-anda.

Theben och Dinuy har RF apparater som du kan kolla närmre på! Jag har dessvärre själv ingen större erfarenhet av RF, men har labbat lite grann med produkter från Theben och dom känns bra!

Värt att nämna kring trådlöst är att KNX association jobbar på ett nytt överföringsmedium som heter KNX IOT och som bygger på det nya IP-protokollet Thread.
Så snart kommer även det alternativet!

//Patrik
 
Redigerat:
  • Gilla
jbr och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.