Hiss eller diss på denna eldragning?

  • Antal röster
    161
  • Omröstningen stängd .
elmontören elmontören skrev:
Om det inte var bestämt innan hur det skulle se ut, eller att kabeln skulle ligga på underbrädan, utan installatören fick fria händer, så tycker jag att du borde stå för ändringen eftersom det är ju ingenting som gjorts fel egentligen.
Nej inget egentligt fel, bara klantigt…helt fria händer var det inte.
 
  • Gilla
Jimmie_
  • Laddar…
S SH68 skrev:
Javisst är det enklare. Ju enklare desto bättre?
Inte ju enklare desto bättre men implicit billigare och då bättre. Beror på vad du prioriterar. Jag var mest inne på att det inte skulle vara enkelt att få till det snyggt nere vid uttaget, men inser nu att det inte framgick innan.

Ser inte supersnyggt upptill iofs och blev ju lika snygg övergång efter att de gjort om så då ska det väl även gå nere vid uttagen.
 
S SH68 skrev:
Nej inget egentligt fel, bara klantigt…helt fria händer var det inte.
Okej, vad kom ni överens om då?
Jag hade själv lagt kabeln mot underbrädan om jag fått välja själv.
Men hade jag gjort det hos en kund som sagt att 'gör som du tycker blir bäst' och denne sedan ringer och ber mig komma tillbaka och flytta kabeln till andra brädan så hade jag blivit lite less.
 
  • Gilla
NoiseMaker
  • Laddar…
P Pin skrev:
Inte ju enklare desto bättre men implicit billigare och då bättre. Beror på vad du prioriterar. Jag var mest inne på att det inte skulle vara enkelt att få till det snyggt nere vid uttaget, men inser nu att det inte framgick innan.

Ser inte supersnyggt upptill iofs och blev ju lika snygg övergång efter att de gjort om så då ska det väl även gå nere vid uttagen.
Ja det går även där nere vid uttagen.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
Allra snyggast hade ju alternativ tre varit: dold dragning. Lyft på plankorna och dra elen bakom.
 
  • Gilla
Hep och 14 till
  • Laddar…
elmontören elmontören skrev:
Okej, vad kom ni överens om då?
Jag hade själv lagt kabeln mot underbrädan om jag fått välja själv.
Men hade jag gjort det hos en kund som sagt att 'gör som du tycker blir bäst' och denne sedan ringer och ber mig komma tillbaka och flytta kabeln till andra brädan så hade jag blivit lite less.
Fast en erfaren bra elektriker tror jag inte drar kabeln utanpå brädan så där utan att fråga kan jag tycka. Sedan var jag dum att inte orka påtala det tillräckligt tidigt.
 
  • Gilla
krzysgro och 1 till
  • Laddar…
S SH68 skrev:
Fast en erfaren bra elektriker tror jag inte drar kabeln utanpå brädan så där utan att fråga kan jag tycka. Sedan var jag dum att inte orka påtala det tillräckligt tidigt.
Helt utan att veta, men som brukar vara ett återkommande val...; Valde du bort en erfaren bra elektriker till förmån för en billigare men kanske också bra elektriker vid offertförfrågan? (Det brukar hänga ihop.)
PS, jag hade aldrig heller velat ha kabeln på ytterbrädan sådär. Men jag hade inte heller haft mage att klaga till elektrikern efter att jag hade målat väggen :) DS.
 
  • Gilla
mnpr
  • Laddar…
T tobbbias skrev:
Helt utan att veta, men som brukar vara ett återkommande val...; Valde du bort en erfaren bra elektriker till förmån för en billigare men kanske också bra elektriker vid offertförfrågan? (Det brukar hänga ihop.)
PS, jag hade aldrig heller velat ha kabeln på ytterbrädan sådär. Men jag hade inte heller haft mage att klaga till elektrikern efter att jag hade målat väggen :) DS.
Jag har tagit in en känd större elektrikerfirma utan att gå på pris. Men grabbarna som var här var yngre. Det var tidspress då allt skulle vara klart till jul för att samla familj och vänner. Så jag behövde måla direkt när elektriker var klar. De var själva under tidspress med kunder som behövde få klart innan jul, så jag visste att de sannolikt inte skulle hinna att justera något.
 
Redigerat:
  • Gilla
tobbbias och 1 till
  • Laddar…
Jag håller med TS om att en elektriker har ett ansvar att inte bara göra ett korrekt arbete rent tekniskt. Det ska även vara estetiskt tilltalande. Samt att det i detta fallet gör annan användning av väggen svårare att lösa, jag tänker på att fästa upp hyllplan t ex.

Men! Det är inte fel utfört. Så enkelt är det. Om det var tydliga krav uppsatta innan arbetet påbörjades och dessa inte har följts så ska entreprenören göra om enligt beställning. Annars får TS ta på sig kostnaden. Eller göra det själv.
 
  • Gilla
NoiseMaker
  • Laddar…
tommib
Jag kan se en nackdel med att montera på underbrädan och det är att det kan bli svårare att slå i klamrarna. Man riskerar att träffa lockbrädorna med hammaren och göra skador. För att undvika det kan man använda spikdrivare men det tar ganska mycket mer tid. Man kan också använda t.ex. Letti eller TC så slipper man problemet men även det tar lite längre tid och är dyrare

Personligen hade jag lossat ett lock eller lagt den på underbrädan men jag kan också ha förståelse för att man gör på detta sätt. Utan att det ställts specifika estetiska krav så har jag svårt att tycka att installationen är fel. Den är prydligt utförd men kanske inte optimal ur TS synvinkel.
 
Redigerat:
  • Gilla
klaskarlsson och 5 till
  • Laddar…
När det gäller estetik och elektriker så har vi konstaterat tidigare att det skiljer sig väldeliga. Sen är det otroligt svårt att tillfredställa alla för det. Den som har extremt höga krav bör nog i samråd med elektriker gå igenom allting mycket noga innan det spikas upp.
I just ts fall har jag svårt att se att nåt fel begåtts eller att den elektrikern saknar estetiskt kunnande. Det är bara en helt vanlig installation.
 
  • Gilla
Grumsgrums och 2 till
  • Laddar…
Fult? Ja kanske hade varit snyggare att lägga kabeln mot underbrädan.
Fel? Nej.
Åtgärdas gratis av elektrikern? Nej.
 
  • Gilla
NoiseMaker och 4 till
  • Laddar…
Jag hade aldrig gjort sådär, utan följt befintliga kablar uppe i hörnet samt spikat i underbrädan, MEN, det är ju inte dåligt utfört, det är rakt och snyggt och med lagom avstånd mellan klammer, så inte mycket att klaga på egentligen.
 
  • Gilla
NoiseMaker och 1 till
  • Laddar…
Ser inga bilder på uttagen hur det blev när de flyttade in kabeln. Har svårt att se framför mig den ingången. Lätt att se bara en del av detta och kanske missa att det blir skit i en annan ände om det utförs på ett annat sett.
Snyggt och rakt. Visst de kanske kunde ha frågat om du va hemma och tillgänglig. Men hade du varit intereserad av att betala för 15min (vilket kanske blir 1 timme i fakturan) för att de skulle ha ringt upp dig för att fråga och du behöver åka hem och titta innan de kan göra jobbet?
 
tommib tommib skrev:
Jag kan se en nackdel med att montera på underbrädan och det är att det kan bli svårare att slå i klamrarna. Man riskerar att träffa lockbrädorna med hammaren och göra skador. För att undvika det kan man använda spikdrivare men det tar ganska mycket mer tid. Man kan också använda t.ex. Letti eller TC så slipper man problemet men även det tar lite längre tid och är dyrare

Personligen hade jag lossat ett lock eller lagt den på underbrädan men jag kan också ha förståelse för att man gör på detta sätt. Utan att det ställts specifika estetiska krav så har jag svårt att tycka att installationen är fel. Den är prydligt utförd men kanske inte optimal ur TS synvinkel.
TC klammer är väll det som använts på bild? Du menar inte TKK eller
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.