Tror detta blir rätt forum, den ska ju hänga i trädgården iaf.

Köpte förra året tvättlina på Ica, vanligt vitt nylon?lina som jag spännade mellan 2 ställningar som står 7 meter ifrån varandra.
Fick spänna rätt rejält för att de skulle orka hålla tvätten ovanför marken men det gick.
Nu i år så fick jag spänna dem lite till då de blivit slaka efter vintern men de verkar ha vittrat och gick av istället.

Sån min fråga är, var får man tag på tvättlinor som är av bättre kvalité?
Har för mig att min kära mor hade nån lina med stålkärna i och det borde ju fungera fint för hennes lina va säkert 15 meter lång och höll.
 
Bezt skrev:
Tror detta blir rätt forum, den ska ju hänga i trädgården iaf.

Köpte förra året tvättlina på Ica, vanligt vitt nylon?lina som jag spännade mellan 2 ställningar som står 7 meter ifrån varandra.
Fick spänna rätt rejält för att de skulle orka hålla tvätten ovanför marken men det gick.
Nu i år så fick jag spänna dem lite till då de blivit slaka efter vintern men de verkar ha vittrat och gick av istället.

Sån min fråga är, var får man tag på tvättlinor som är av bättre kvalité?
Har för mig att min kära mor hade nån lina med stålkärna i och det borde ju fungera fint för hennes lina va säkert 15 meter lång och höll.
Jula, Granngården, biltema mm har ju plastbelagd wire vilket borde funka bra.
Biltema Sverige

MVH Palm
 
  • 19-084_l.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Glöm inte att köpa wirelås och vantskruvar. För en wire spänner du inte för hand.
 
Intressant. Får åka och kolla på kära biltema då. Tackar
 
Y
Nu 6år senare lyfter vi frågan i samband med att min torkställning ute behöver ny lina. :)

* Clas Ohlsson - har en extra tjock lina. 4mm. polypropylen med polypropylen trådar inuti.
* Coop. Har samma lina fast smalare modell.
* Ica har en med ståltrådkärna. Och en som är en enda plasttråd utan någon "kärna".

- har unnat mig riktig plastbeläggd rostfriwire lina till torkrummet men just ställningen ute söker jag något mer lättarbetat samt framförallt billigare.

Lutar mest åt den 4mm linan. Någon som har erfarenhet ?
 
Förhoppningsvis får man vad man betalar för...

Min erfarenhet av tvättlinor med kärna (plasttrådar) är att ytterhöljet spricker ganska fort, men att tråden håller. Dock tycker jag det är störande med den spruckna tråden, och ibland flagar den av sig på tvätten. Så nu blir det bara trådar utan kärna, om jag nu inte med tiden upptäcker att de har ännu mer störande egenskaper/svagheter än de med kärna. Sedan förra året har vi vanlig vit tråd (gissningsvis 4mm) köpt på ICA el Willys. Förefaller att fungera bra även i år. Vi har dock inte längre linor än ca 5 m.

All plast bryts ner av UV-ljus. Vissa saker överlever endast 1-2 år, och andra styvt 5. Tyvärr vet jag inte vad som gör skillnaden, men jag gissar att det syns mer el mindre på prislappen. Ju ljusare och mer genomskinlig plast desto sämre UV-motstånd, men det är bara en variabel för livslängden.

Vi har vita elstaket till våra hästhagar, och på de dyraste brukar det stå 3 års UV-skyddsgaranti... På billigare står det 1 år el inget alls.
 
I vår familj använder vi sådan här linor. I och för sig inte på vinda utan i form av långa klädsträck.
De är diskreta, löjligt hållbara och kan spännas upp ordentligt så att de ej sackar när man hänger upp mycket tvätt.
Hur länge de håller har vi inte svar på ännu efter 10 år...

http://www.benns.se/m#product/19633
 
  • Gilla
Drömhus2012
  • Laddar…
Y
Tyvärr hamnade jag på deras startsida och missar vilken produkt du tänkte refererade till. :(
Dock nyfiken för riktiga linor till båtar borde ju vara bra. :)
 
Y
10kr meter, ajaj det kommer bli dyrt. :confused:

Fast biltema kanske har någon billig båtlina. :rolleyes:
 
Bauhaus har tvättlina av rejälare sort. Inte helt lätt att hitta. Finns vid andra linor och rep men inte vid båtgrejerna...
 
20m 200 kr. Överlägsen funktion (möjligen något hal) och grym hållbarhet.
 
  • Gilla
gibson49
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.