Jag ska gjuta en platta på mark på ca 240m2 till ett hus, målsättningen är att huset ska byggas på ett hållbart sätt och med i den mån det går sunda material.

Jag har vid ett par tillfällen läst om Hasopor och tycker det verkar vara ett väldigt spännande material. Det är kanske inte den billigaste lösningen men i just vårt projekt så tror jag det kan passa ganska bra, vi ska schakta ur en del då tomten är ganska sank och istället för att fylla hålet med enbart bergkross överväger vi att lägga ca 1m Hasopor under huset, det bör i teorin ge ett isolervärde motsvarande ca 30cm cellplast vilket bör vara tillräckligt även för moderna isoleringskrav.

Problemet jag har är att jag inte hittar några exakta instruktioner eller exempel för hur man nyttjar Hasopor till grundläggning, jag hittar inte heller några företag som sysslar med detta. Det beskrivs i korta drag i olika artiklar att man kan nyttja materialet till detta men inte mer detaljer. Finns det någon här på forumet som har egen praktiskt erfarenhet eller vet vart man kan finna mer info om detta?
 
  • Gilla
Chrec och 1 till
  • Laddar…
Jag gjorde nyligen en liten påbyggnad på mitt sekelskifteshus. Den gamla delen har krypgrund och då jag ej vill ha cellplast och dylikt så valde jag att göra en grund med hasopor. 30-40cm makadam, ca 60cm hasopor, packade lagom och sen 10cm gjuten armerad platta ovanpå. I mitt fall så murade jag upp med leca till samma höjd som krypgrunden och fyllde i den. Endast duk mellan skikten. Blev stabilt och bra, snart ett år sedan.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Karrock
Har du hittat värden på hur våt den blir om den är under grundvattenytan? Databladet säger våt 25% med helt ok isolervärde. Men om den är helt dränkt och frikostigt paddad, kommer den upp högre än 25% vatten då, och vad skulle det innebära för isoleringen?
 
Claes Sörmland
Karrock Karrock skrev:
Har du hittat värden på hur våt den blir om den är under grundvattenytan? Databladet säger våt 25% med helt ok isolervärde. Men om den är helt dränkt och frikostigt paddad, kommer den upp högre än 25% vatten då, och vad skulle det innebära för isoleringen?
Det ska ju vara helt slutna gasbubblor i glas så de kan aldrig vattenfyllas om så materialet ligger under vatten. Men det kan ju stå vatten mellan materialet.
 
Tror cellglas är slutna celler, så ifall den är väl kompakterad borde en hygglig isolerförmåga behållas?

Jag har försökt få kontakt med Cellglas utan framgång, så jag vet inte om det finns några vettiga leverantörer för nybyggnation i Sverige...?

Edit: tvåa på bollen ser jag. :)
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
Karrock
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det ska ju vara helt slutna gasbubblor i glas så de kan aldrig vattenfyllas om så materialet ligger under vatten. Men det kan ju stå vatten mellan materialet.
Absolut, "ska vara", jag undrade om de visar tydligt att det är så om man kanske råkat gå loss väl bra på paddan dessutom. Men det är väl att betrakta som en tangent från ursprungsfrågan.
 
Det är kapilärbrytande med +20cm.
Man skall kompaktera ca 10% fick jag veta. Jag körde för hand med en egenhändigt byggd variant. Det är lätt att kompaktera det.
Jag körde tyskt, Schaumglas.

Är otroligt trevligt att jobba med i mindre mängder, framförallt är vikten låg. Tyvärr är det dyrt som attans.
 
Grundens överkant kommer vara ca 30cm över färdigt mark och marken ska höjas ca 50cm. Botten på Hasoporbädden kommer alltså ligga ca 20-30cm under befintlig marknivå, med lite dränering så hoppas jag att grundvatten inte ska bli ett problem även om tomten är ganska "blöt" i dagsläget.

Jag har tänkt utföra grunden med Albabalkar och helt enkelt tippa ner ett par containers med Hasopor och sen jämna till med nån liten traktor. Jag har som sagt inte hittat någon info om detta lite mer i detalj, dvs praktiska erfarenheter eller dokumentation. Eventuellt kanske man får isolera upp lite utanför balken också för att förhindra att tjälen kryper in under huset.

Det är en fjälltomt belägen ca 650möh.
 
  • Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
U
Räkna med att hasopor är dyrt.
Jag köpte 22kubik för 52 lakan inkl. transport.
Sen ska det kompakteras 10-20%.
 
Jag har fått pris på drygt 80.000kr inklusive transport för 120kubik (fullt ekipage 3st 40m2 containers), jag skulle behöva ca 2 såna leveranser, cellplasten skulle kosta runt 80-90.000kr så det är klart det är dyrare men jag spar samtidigt in kostnaden för ca 150 kubik berg/grus som annars skulle behövas för uppfyllnad. Det bör således inte skilja så mycket i slutändan.
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
Jag har funderat över samma lösning med albabalkar och hasopor. För mig kommer transporten vara komplicerad, så det sparar mycket besvär om man kan få ner antalet lastbilar jämfört med berkross. Håll oss gärna uppdaterade, och alla detaljer du kan dela med dig av blir jag glad över!

Jag var först inne på koljern-grund, men det blir hiskeligt dyrt och känns overkill för ett enplans fritidshus...
 
Största utmaningen just nu ligger som sagt att i att hitta dokumenterad/ beprövad erfarenhet. Gissar på att KA/kommunen kommer vilja ha lite mer fakta än inlägg på bloggar eller internetforum. Har letat på Hasopors hemsida men man får kanske maila dom och höra om dom har några konstruktörerer eller entreprenörer som har erfarenhet av detta.

Visst fanns det motsvarande produkter i andra länder ? Tänker att man kanske ska söka på annat produktnamn
 
Det finns tyska Glapor som har produkter för husgrund. De verkar dock ha en kass återförsäljare (cellglas.com) som inte svarar på mail.
 
Jag körde med tyskt material (köpt i Sverige). Hasopor heter Schaumglas på tyska.
 
Fick du någon teknisk beskrivning eller dylikt för grundläggning med skumglas eller har du fått från nätet?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.