Två monterare har skruvat fast våra fönsterfoder. Skruvarna går rätt djupt och det ser fult ut. När jag påpekade det sa de att de kommer att fylla hålen med fogmassa. Frågade om de kunde spika i stället men fick svaret att nu för tiden spikar man inte fodren utan använder skruv.
Är inte kunnig att avgöra om det stämmer. Skulle bli tacksam för lite svar.
 
Jag skruvade mina foder, mest för att kunna plocka ner och måla kanter osv

Men jag har inte skruvat ner dom så långt, ligger precis i kant eller ytterst lite under, så att färgen fyller när det slutmålas
 
  • Gilla
Trilobiten
  • Laddar…
Skruvade foder + fogmassa i hålen är en "slutlig lösning". Du kommer aldrig kunna lossa dem hela vid behov. Du får lov att bryta loss dem och sen skaffa nya foder istället.
 
  • Gilla
Trilobiten
  • Laddar…
nino nino skrev:
Jag skruvade mina foder, mest för att kunna plocka ner och måla kanter osv

Men jag har inte skruvat ner dom så långt, ligger precis i kant eller ytterst lite under, så att färgen fyller när det slutmålas
T Trilobiten skrev:
Två monterare har skruvat fast våra fönsterfoder. Skruvarna går rätt djupt och det ser fult ut. När jag påpekade det sa de att de kommer att fylla hålen med fogmassa. Frågade om de kunde spika i stället men fick svaret att nu för tiden spikar man inte fodren utan använder skruv.
Är inte kunnig att avgöra om det stämmer. Skulle bli tacksam för lite svar.
Vit målad brädvägg med synlig isolering och skruvhål.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jaha det var då inte lite dom hade dragit in dom...

Sned bild på en vägg med dåligt inskruvad skruv och en del av en elektrisk utrustning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En dålig bild och här var det kanske väl dåligt inskruvat, men ska som sagt lös med dom igen
 
  • Gilla
Trilobiten
  • Laddar…
T Trilobiten skrev:
[bild]
Kanske anlita en snickare nästa ggn?
 
  • Gilla
Isakare
  • Laddar…
nino nino skrev:
Jag skruvade mina foder, mest för att kunna plocka ner och måla kanter osv

Men jag har inte skruvat ner dom så långt, ligger precis i kant eller ytterst lite under, så att färgen fyller när det slutmålas
Har de fel längd på skruvarna? Nu ska de ta bort fodren för de köpte fel bredd.
BengtH BengtH skrev:
Skruvade foder + fogmassa i hålen är en "slutlig lösning". Du kommer aldrig kunna lossa dem hela vid behov. Du får lov att bryta loss dem och sen skaffa nya foder istället.
Låter inte kul. Samma sak om man spikar.
 
  • Gilla
magnuspp
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Kanske anlita en snickare nästa ggn?
Ja, tydligen. Trodde att montörer från en fönsterföretag skulle klara av att sätta upp ett fönsterfoder korrekt.
 
T Trilobiten skrev:
Låter inte kul. Samma sak om man spikar.
Nej spik är lätt att dra ur. Om du däremot skruvar och fyller igen skallen, då kommer hela underliggande regeln gå åt helsike när du försöker demontera. Se till att de spikar upp fodren som folk.
 
  • Gilla
BengtH
  • Laddar…
P PatrikJo skrev:
Nej spik är lätt att dra ur. Om du däremot skruvar och fyller igen skallen, då kommer hela underliggande regeln gå åt helsike när du försöker demontera. Se till att de spikar upp fodren som folk.[/QUOT
P PatrikJo skrev:
Nej spik är lätt att dra ur. Om du däremot skruvar och fyller igen skallen, då kommer hela underliggande regeln gå åt helsike när du försöker demontera. Se till att de spikar upp fodren som folk.
Är det svårt att spika upp dem eftersom de verkar vara så negativa till det?
Nu måste de ju ta bort fodren för de tagit fel bredd. Få stå på mig att de ska spika. Vilken sorts spik ska man använda?
 
P PatrikJo skrev:
Nej spik är lätt att dra ur. Om du däremot skruvar och fyller igen skallen, då kommer hela underliggande regeln gå åt helsike när du försöker demontera. Se till att de spikar upp fodren som folk.
Men naturligtvis inga kamspikar!
 
BengtH BengtH skrev:
Men naturligtvis inga kamspikar!
En dyckert?
 
Jag använder rostfri trallskruv, men det är nog bara för att den fanns hemma och det fanns några lådor
 
Det är en smaksak om man vill skruva trallskruv eller spika.
Om man väljer att skruva och drar in skruvarna lite så kommer inte hålet synas lika väl efter en tid med det trollas inte bort helt.
Om man drar in skruvarna en bit så finns det risk att det flisar ur om man lossar skruvarna.
Foder lossas nog mest vid fönsterbyte.
 
  • Gilla
Rocky McQueen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.