Hej!

Förutsättningar:
Villa byggd 2020.
Tak med betongpannor (Jönåker elegant), strö/bärläkt, masonitskivor. Masonitskivorna känns fräscha.

Tänkte beställa målning av pannorna och sedan sätta upp solceller. Är det värt? Eller ska man tills det är dags för ett fullständigt takbyte innan man sätter solceller? Teoretiskt borde vi kunna ha 25-30 års livslängd kvar på taket? Break-even på solcellerna sägs ju vara ca 10 år.

Tänkte eventuellt köpa solceller via E.ON, någon som har erfarenhet? Vilken UE använder de?
 
Hej, skall du måla om dom till matchande solpanelera då? Har du verkligen masonit som underlagstak. Det låter klent att sätta pannor på samt att gå på vid installation och framförallt att notera fästen på. Visserligen kan man skruva dem i takstolarna men frågan vad installatör säger. Eon verkar använda fronius växelriktare så de är kvalite.
 
Bara att köra!

2år är nytt när det kommer till tak.
 
  • Gilla
Tyko890 och 1 till
  • Laddar…
Oj, taket är från 2000, blev lite fel där.
Undertaket är masonit/takboard/oljehärdad board
 
B
R Robert-san01 skrev:
Bara att köra!

2år är nytt när det kommer till tak.
Håller med! Målning av ett 2 år gammalt tak känns även det som väldogt onödigt. Bara att köra.
 
  • Gilla
ClasseClas
  • Laddar…
EON är kända för att vara dyra på solceller. Det beror nog på att EON bara är en fördyrande mellanhand. Jag tror nämligen inte EON själva monterar något, utan det gör någon solcellsfirma som är underleverantör. Två firmor som ska tjäna pengar.

Är det så kallad fribärande bärläkt du har då? Brukar vara 45x70 mm och inte 25x38mm.
 
Agan Agan skrev:
Oj, taket är från 2000, blev lite fel där.
Undertaket är masonit/takboard/oljehärdad board
22år... Då skulle jag lägga om sidan ni skall sätta paneler på. Lägg duk i stället för masonit och sätt grövre läkt. Då har ni perfekt förutsättningar för solceller.

Pannorna kan återanvändas, tvättas och målas. Men jag skulle nog ha skrotat dem och lagt en behandlad pannan.
 
  • Gilla
vanpire
  • Laddar…
Agan Agan skrev:
Hej!

Förutsättningar:
Villa byggd 2020.
Tak med betongpannor (Jönåker elegant), strö/bärläkt, masonitskivor. Masonitskivorna känns fräscha.

Tänkte beställa målning av pannorna och sedan sätta upp solceller. Är det värt? Eller ska man tills det är dags för ett fullständigt takbyte innan man sätter solceller? Teoretiskt borde vi kunna ha 25-30 års livslängd kvar på taket? Break-even på solcellerna sägs ju vara ca 10 år.

Tänkte eventuellt köpa solceller via E.ON, någon som har erfarenhet? Vilken UE använder de?
Med masonit mellan stolarna har du sannolikt fribärande läkt, högst troligen 45x70. Ett vanligt system och funkar bra. Pannorna håller 50 år till, minst.

Själv har jag plywood mellan stolarna och fribärande 45x45 men mina pannor är lite mindre än dagens standard så läkten är tätare. Jag behöll pannorna som är av bra kvalitet, i synnerhet som att ingen gick sönder när solpanelerna monterades. I mitt fall skruvades fästena i takstolarna, inte i läkten. Totalt 56 fästen för 28 paneler. Pannorna har legat där sedan 1969. Ser lite väderbitna ut men det är inget fel på dem. Jag tog risken. Visar det sig att pannorna måste bytas i nära framtid får jag ta besväret att montera ner panelerna.
 
Jag skulle plockat bort pannorna på takfallet som ska ha paneler och lagt TP20 takplåt på bärläkten. Blir då mycket bra underlag för paneler och väldigt enkelt att montera paneler, och låg kostnad för takfästen. Utöver det är TP20 plåt billig.
 
Agan Agan skrev:
Hej!

Förutsättningar:
Villa byggd 2020.
Tak med betongpannor (Jönåker elegant), strö/bärläkt, masonitskivor. Masonitskivorna känns fräscha.

Tänkte beställa målning av pannorna och sedan sätta upp solceller. Är det värt? Eller ska man tills det är dags för ett fullständigt takbyte innan man sätter solceller? Teoretiskt borde vi kunna ha 25-30 års livslängd kvar på taket? Break-even på solcellerna sägs ju vara ca 10 år.

Tänkte eventuellt köpa solceller via E.ON, någon som har erfarenhet? Vilken UE använder de?
Jag tycker att det är bortkastat att måla 20 år gamla betongpannor, möjligtvis att tvätta dem om de känns solkiga. Jag tycker och tror att betongpannor håller minst 50 år. Sedan kan det vara annat som triggar ett takbyte, som tex dålig läkt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.