Hej!

Vi har precis köpt radhus och kommer att göra en del renoveringar. Planlösningen är ganska vanlig för äldre radhus med ett grovkök/tvättstuga i anslutning till köket. Vi funderar nu på att göra en dörröppning i tvättstugan ut till vardagsrummet (se de blåa strecken). Vi skulle då ta bort tvättstugan och göra om utrymmet till ett skafferi. Värmepannan skulle vara kvar.

Några tankar/ideér om denna förändring? Eller andra idéer för att öppna upp planlösningen? Eftersom det är en vanlig planlösning så undrar jag om andra har gjort liknande renovering och har bilder på detta? Googlat runt överallt men hittar inga exempel..

Tack på förhand!

Med vänlig hälsning, Anna
 
  • Planritning av ett radhus med markerad föreslagen dörröppning mellan tvättstuga och vardagsrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Kurtivan
  • Laddar…
Känns spontant som mycket stök för en liten öppning, så jag skulle behållit precis som det är och lagt energin på annat.
 
  • Gilla
gaia och 2 till
  • Laddar…
Tar ni bort tvättstugan så kanske era grannar inte blir så glada när ni får slut på kläder..
 
  • Haha
Anna112
  • Laddar…
Välkommen till forumet glömde jag ju bort :)
 
K Kurtivan skrev:
Välkommen till forumet glömde jag ju bort :)
Tack :)
 
  • Gilla
Kurtivan
  • Laddar…
Njae alltså, ni vinner inte direkt någon öppenhet på det. Var ska ni tvätta? Vill ni verkligen ha öppet till värmepannan? Den är både ful och låter en del. Badrummet där nere är för litet för tvättmöjlighet. Hur ser det ut uppe?
 
L lillanutten skrev:
Njae alltså, ni vinner inte direkt någon öppenhet på det. Var ska ni tvätta? Vill ni verkligen ha öppet till värmepannan? Den är både ful och låter en del. Badrummet där nere är för litet för tvättmöjlighet. Hur ser det ut uppe?
Tack för input! Vi får plats med tvättmaskin etc i badrummet på övervåningen :) Att värmepannan låter kan bli ett problem, men vi tänker oss en skjutdörr i öppningen till vardagsrummet.
 
A Anna112 skrev:
Tack för input! Vi får plats med tvättmaskin etc i badrummet på övervåningen :) Att värmepannan låter kan bli ett problem, men vi tänker oss en skjutdörr i öppningen till vardagsrummet.
Skjutdörrar dämpar dock ljud väldigt dåligt, så man får nog tänka på ytterligare ljuddämpning i så fall.
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
A Anna112 skrev:
Tack för input! Vi får plats med tvättmaskin etc i badrummet på övervåningen :) Att värmepannan låter kan bli ett problem, men vi tänker oss en skjutdörr i öppningen till vardagsrummet.
Hur pass bra går det att få en tung tvättmaskin upp och nerför trappan?
Skjutdörrar är rätt obekväma att använda jämfört med vanliga dörrar så de tenderar till att stå öppna jämnt, alternativt inte användas.
 
  • Gilla
Anna112 och 1 till
  • Laddar…
Tacksam om någon som renoverat så som jag beskriver kan säga hur det blev för dem!
 
Är nog svårt att hitta någon som gjort det, eftersom det inte är någon bra idé.
 
  • Gilla
Violina och 2 till
  • Laddar…
Om ni tycker att det är viktigt med access från köket till vardagsrummet tycker jag ni ska köra på en typ serveringsgång i stället för dörr genom ett skafferi. Ni skulle kunna göra så att känslan är att köket är förlängt in till vardagsrummet.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.