Hej
Har nyligen köpt lägenheten och har 1 månad på mig att renovera.
Det är en tvåa på 57 kom och jag tänker göra följande: lägga parkett golv på befintliga gamla parkettgolv i alla rum och hål. Måla om hela lägenheten. Lägga klinkergolv i badrum på befintlig
Våtrumsplastmatta.Byta ut kyl , spis och spisfläkt.
Klarar man allt på 1 månad?
Måste jag göra ansökan till BRF.
Behöver jag göra ansökan för badrumsrenoverin även om jag byter ut baragolv?
Vad kan jag räkna för slutsumman?

Tack i förväg för alla råd och synpunkter.
 
  • Kollage av två bilder som visar delar av en lägenhet: ett rum med parkettgolv och garderober samt ett kaklat badrum före renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Tomt rum med gammalt parkettgolv och vitmålade väggar redo för renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Tomt rum med gammalt parkettgolv och vita väggar före renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Otomöblerad lägenhet med träparkett och vitmålade väggar samt kök med vit inredning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Avråder starkt att lägga klinker på befintlig plastmatta. Risk att fixen fräter sönder mattan..
 
  • Gilla
Henrik.woll och 3 till
  • Laddar…
A Alex 59 skrev:
lägga parkett golv på befintliga gamla parkettgolv
Varför ovanpå?
 
A Alex 59 skrev:
Klarar man allt på 1 månad?
Det beror ju på hur mycket erfarenhet du har. Kommer du att jobba hela dagarna eller bara kväll och helg?
Eller ska du anlita hantverkare?
 
M Mortsken skrev:
Varför ovanpå?
För att spara tid. Tillverkare Pergo har en tunn klick parkett som påverkar inte så mycket höjd på golvet.
 
Fel av Åke Fel av Åke skrev:
Det beror ju på hur mycket erfarenhet du har. Kommer du att jobba hela dagarna eller bara kväll och helg?
Eller ska du anlita hantverkare?
Jag tänker anlita hantverkare
 
Du kommer inte hitta en seriös hantverkare som lägger klinkers på mattan, räkna med att göra om allt.
 
A Alex 59 skrev:
För att spara tid. Tillverkare Pergo har en tunn klick parkett som påverkar inte så mycket höjd på golvet.
Slipa istället, kantboll på billigare och räknar du in arbetet att justera lister, trösklar, dörrblad etc så går det nog nästan fortare.
 
  • Gilla
eb86 och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
A Alex 59 skrev:
Måste jag göra ansökan till BRF.
Behöver jag göra ansökan för badrumsrenoverin även om jag byter ut baragolv?
Inget av det som du anger kräver tillstånd från styrelsen så ingen ansökan behöver göras. Det finns inget krav på ansökan för att renovera badrum men vill du göra ingrepp i vattenledningar och avloppsledningar, vilket man brukar vilja när man renoverar badrum så kräver just den delen ett tillstånd från styrelsen.

Men se till att följa föreningens regler angående störningar och sopor i samband med renovering.

Annars håller jag med om att klinkers på matta inte är en toppenidé.
 
BirgitS
A Alex 59 skrev:
Byta ut kyl , spis och spisfläkt.
När det gäller fläkten är det viktigt att kontrollera de regler som gäller för fläktar i huset, t.ex. om frånluftsfläktar är godkända eller om det ska vara fläktkåpa eller kolfilterfläkt.
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
BirgitS BirgitS skrev:
När det gäller fläkten är det viktigt att kontrollera de regler som gäller för fläktar i huset, t.ex. om frånluftsfläktar är godkända eller om det ska vara fläktkåpa eller kolfilterfläkt.
Bra poäng! Kolla i stadgarna var gränsen får ansvarsmässigt mellan föreningen och dig som bostadrättshavare gällande fläkten.
 
Läge att betona det som skrivits i tråden om badrumsgolvet och fläkten.
Det är oftast inte ok att lägga klinkers på en gammal plastmatta. Mattan bryts ned kemiskt av fixet som klinkers sätts i. Och det blir en vattenskada.
När det gäller köksfläkten, så är det oftast ( i flerfamiljshus) bara ok med antingen kolfilterfläkt, som inte kopplas till imkanal, eller passiv fläktkåpa utan fläkt. Systemet bygger på att en central fläkt drar ut luft från flera lägenheter. Sätter du då dit en fläkt som trycker in stekos i kanalen, så kommer det att komma ut i andra lägenheter. Ventilationen kontrolleras vid återkommande ”OVK” inspektioner. Har du installerat en otillåten lösning, så får du ett par veckor på dig att åtgärda (=riva bort fläkten).
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Läge att betona det som skrivits i tråden om badrumsgolvet och fläkten.
Det är oftast inte ok att lägga klinkers på en gammal plastmatta. Mattan bryts ned kemiskt av fixet som klinkers sätts i. Och det blir en vattenskada.
När det gäller köksfläkten, så är det oftast ( i flerfamiljshus) bara ok med antingen kolfilterfläkt, som inte kopplas till imkanal, eller passiv fläktkåpa utan fläkt. Systemet bygger på att en central fläkt drar ut luft från flera lägenheter. Sätter du då dit en fläkt som trycker in stekos i kanalen, så kommer det att komma ut i andra lägenheter. Ventilationen kontrolleras vid återkommande ”OVK” inspektioner. Har du installerat en otillåten lösning, så får du ett par veckor på dig att åtgärda (=riva bort fläkten).
Stor tack för alla synpunkter!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.