Vi är på gång att byta kök och har kollat på Ikea. Upptäckte Nordanro som säljaren på Elon såklart hävdar är prisvärt och bättre än Ikea. Det är ju ett väldigt nytt märke, och kan inte hitta några direkta omdömen. Ser ju fina ut, men hur är kvalitén? Någon som har köpt Nordanro?
 
BirgitS
Välkommen till forumet!

Eftersom Nordanro tillverkas av flera olika företag i flera olika länder så kan nog kvaliteten variera. Nordanro Flex beskrivs på samma sätt som Elgigantens Epoq, stommar som monteras hop med ett klick, och eftersom det är rätt unikt så kan man misstänka att det är samma tillverkare.
https://nordanro.se/om-nordanro/faq
 
Håller på att montera in ett Nordanro just nu. Känns gediget och bra men Elon har väl inte varit den bästa parten att ha och göra med.
Mycket småstrul och dom sitter helt i händerna på den Tyska fabriken som bestämmer allt.
 
Hej, Cap,intressant.
Vi är också intresserade av Nordanro så om vi bortser från strulet med Elon. Vad tycker du nu när det nästan är klart, är det bra kvalitet och kanske du kan berätta om du valt, flex eller pussel?
Du får gärna ladda upp bild. tack
 
Vi valde Nordanros serie med färdigmonterade stommar. Kvalitén är mycket bra men utbudet på detaljer är långt ifrån Ikea. Största abret har varit att det inte kommer med några instruktioner att tala om samt att alla beslag kom i en påse. Blev gissningslek för snickaren.
Sen när det saknades grejer tar det lika lång tid som för att beställa ett nytt kök då Tyskland vägrar lägga något på förtur vilket är irriterande då man inte blir klar.
 
tack för ditt svar, betyder det att ni fortfarande inte fått allt? Snickarkostnaden, om det var så dålig bruksanvisning, måste ha blivit dyrare då? Vad gick montering på och vem har du använt om jag får fråga?
Kanske man ska satsa på Ikea i allafall.. hmm...
 
Kan bekräfta att snickaren tyckte det var struligt eftersom det saknades monteringsbeskrivning. Det hade varit helt omöjligt att montera köket själv. En vägg i ett överskåp var felborrad och gick inte att montera alls. Det innebar att snickaren drog iväg till annat jobb och min köksmontering stannade helt. Eftersom skåpet inte kunde sättas upp kunde man inte kakla och fixa el etc. Det skulle ta tre till fyra veckor att få en del som är rätt. Jag har väntat i NIO veckor nu och vet fortfarande inte hur länge till jag ska vänta. Bedrövligt. 1 - Varför var en del fel från början? Tror inte det hade varit fel hos Ikea. 2 - Varför tar det så enorm tid att fixa en del som borde vara standard och kunde skickas på två dagar?
Jag trodde det var ett svensktillverkat kök jag köpte. Det är först genom detta forum jag förstått att det är tysktiillverkat. Besviken! :(
 
Hur har det gått med era Nordanrokök. Har hittat ett retrokök som jag gillar. Blir lite orolig när jag läser om era erfarenheter
 
helgestahill helgestahill skrev:
Hur har det gått med era Nordanrokök. Har hittat ett retrokök som jag gillar. Blir lite orolig när jag läser om era erfarenheter
Vi har fortfarande mer än ett år efter beställning löst alla frågor och det känns inte som Elon vill lösa detta.
 
C cap skrev:
Vi har fortfarande mer än ett år efter beställning löst alla frågor och det känns inte som Elon vill lösa detta.
Vad är det som strulat?
 
Jag är också intresserad av att veta mer om vad som strular, även vad som varit positivt.
 
P På grön kvist skrev:
Jag är också intresserad av att veta mer om vad som strular, även vad som varit positivt.
Vi valde Nordanro med lite samma anledning som ni att vi önskade göra vissa anpassningar i stommarna som Ikea och övriga hade svårt att uppfylla.
Själva köket är det inget större fel på men Elon som vi köpte vårat kök från kan jag verkligen inte rekommendera. Allt var frid och fröjd när vi designade köket och skrev kontrakt och givetvis en saftig handpenning.

Sen när halva leveranstiden gått kontaktade säljaren oss och meddelade att Tyskland (fabriken) inte kunde bygga våra anpassningar så vi får istället en massa passbitar olika höjd på socklar mm.
Hur vi än påtalade att vi inte godtog detta så kom leveransen med dessa avvikelser.

Själva leveransen var Ok men snickarna hade ett smärre HE att bygga ihop allt för det finns inga instruktioner och alla beslag ligger bara i en stor hög. Som tur va valde vi den dyrare serien där stommarna ändå var monterade från fabrik annars vette 17 hur det slutat.

Efter 4 omleveranser och 6 månaders försening har vi ett klart kök även om det inte blev det som vi beställde från början.

Sammanfattat kan man säga att Elon som vi köpte utav inte kan påverka något i själva leveransen från Tyskland utan dom traidar enbart dessa kök.
Sen när vi kommer till det ekonomiska så är dom inte ett dugg intresserade att inse att leveransen ej är uppfylld samt alla extrakostnader vi haft utan väljer att driva in betalning via inkasso, kronofogden osv

Slutligen har vi konstaterat att det finns ytterligare en nackdel med Elon som leverantör då inga inredningsdetaljer till lådor och skåp finns hemma utan allt är beställningsvara.
 
Köpte också ett Nordanro kök. Har haft bättre erfarenhet, tror dock inte att köket kom från Tyskland utan något baltiskt land (Estland?) om jag inte minns fel. Kanske för att vi köpte Nordanro Flex?
Hur som helst, leveransen var smärtfri och välpackat. Det var väldigt svårt att reda ut vilka delar som skulle vart, var inga instruktioner. Efter ca 3 timmars funderande och massa markeringar och sorterande så löste det sig till slut. En dag trodde hantverkarna att någon del saknades, men jag och sambon lyckades till slut hitta den saknade delen efter nästan en timmes letande.
Resultatet är vi väldigt nöjda med, gjorde lite småljusteringar själv efter hantverkarna men annars så blev det förvånansvärt precis som förväntat. Kvalitén känns bra. Det enda krånglet vi hade var när en skena till en låda gick sönder under montering, fick en ny av Elon efter en vecka utan några frågor. Köpte allt på Elon i Malmö ute vid Svågertorp.
Det enda jag ångrar var att vi snålade lite på vitvaror och köpte spis, inbyggd mikro och ugn av Elons egna budget märke Elvita. Inget större problem med det, men är småsaker som att induktionsspisen inte värmer riktigt jämt, mikron är ganska plastig och att ugnen inte har något barnlås.

Sålde dock faktiskt precis lägenheten med det köket trots att vi stormtrivdes, så har bara en bild från broschyren när mäklaren sålde lägenheten.
 
  • Ljust kök med trägolv, vita skåp, matbord, och ett fönster som släpper in dagsljus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Elluk Elluk skrev:
Vi är på gång att byta kök och har kollat på Ikea. Upptäckte Nordanro som säljaren på Elon såklart hävdar är prisvärt och bättre än Ikea. Det är ju ett väldigt nytt märke, och kan inte hitta några direkta omdömen. Ser ju fina ut, men hur är kvalitén? Någon som har köpt Nordanro?
En gång Nordanro aldrig mer:(
 
J Jejnet skrev:
Hej, Cap,intressant.
Vi är också intresserade av Nordanro så om vi bortser från strulet med Elon. Vad tycker du nu när det nästan är klart, är det bra kvalitet och kanske du kan berätta om du valt, flex eller pussel?
Du får gärna ladda upp bild. tack
Noll kvalitet
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.