Vill göra en enkel hemsida för att dokumentera renoveringen av huset. Behöver bara kunna lägga in bilder och text och sen struktera upp det på ett gäng sidor.
Mina kunskaper sträcker sig till gammal enkel html så det bör inte krävas så mycket kunskaper.

Tips? Vad använder ni?
 
Om du inte behöver något avancerat så är det lättaste nog att köra med t.ex. Picasa från Google som är ett kanonprogram (gratis) för att administrera och redigera dina digitalbilder. Dessa kan du sen koppla till ett webalbum med 1GB lagringsutrymme. I PC-applikationen är det bara att högerklicka på X antal bilder och skicka upp till webben, man kan skriva utförlig text till varje bild. Jag kör själv Picasa och det är oerhört smidigt.
 
Det är väl bara att använda det enklaste av enkla nämligen notepad. Behövs inga speciella program för att göra en enkel hemsida.
 
Nej men en hel dell koll på html standarden om man ska skriva den i notepad. Det blir onekligen enklara att göra en enkel sida i ett verktyg som sätter taggarna rätt från början
 
Jag har bara koll på basic html typ, och jag har ingen lust att ha en hemsida som ser ut att vara gjord för 10 år sen, lite snyggare vill jag ha. Därav förfrågan efter ett bra program.
 
Letar runt hejdlöst men hittar inget som passar. Vill ha en relativt enkel hemsida med en huvudsida, sen länkar till alla olika byggprojekt, och där under ska det ligga bilder, med kommentarer från mig. Och gärna att besökarna kan kommentera också.
Känns som att det borde vara en barnlek att hitta en sån sida men jag gör det inte.
 
ThomasLindgren skrev:
Letar runt hejdlöst men hittar inget som passar. Vill ha en relativt enkel hemsida med en huvudsida, sen länkar till alla olika byggprojekt, och där under ska det ligga bilder, med kommentarer från mig. Och gärna att besökarna kan kommentera också.
Känns som att det borde vara en barnlek att hitta en sån sida men jag gör det inte.

Har du någon plats där du ska lägga upp sidan?
Då kan du kolla med det webhottelet, eller ta en gratis sida typ Spray - Hjälper folk att träffas - date chat spel resor adsl bredband mail mobil telefoni webbhotell shopping vykort eller Passagen - Hela Sverige lyssnar eller likn, dom brukar ha en guide hur man gör.

Bara ett förslag..
 
Jag har egen domän som sidan ska ligga på. Inte precis ett sånt företag som har guider om hur man gör hemsidor. Ska kolla vidare och se vad jag kan hitta.
 
Hittar ingenting som funkar. Märkligt då jag inte har stora krav.
Ett menysystem där man kan välja område. Och därunder lägga in massa bilder med kommentarer till.
Hur svårt kan det vara?
 
Om du vill ha en lösning som du helt och hållet kan administrera "online" så finns det en mängd CMS (Content Management System) som du kan använda dig av.
Själv använder jag ett som heter e107 (e107.org: News) till min "hussida". Till detta så kör jag dessutom ett separat fotogallerisystem som heter Gallery2. Finns svenska översättningar till båda dessa (dock så är inte e107 översättningen fullständig, så här får man göra lite jobb själv eller för den som är intresserad så har jag kompletterat översättningen).

Gallery 2 hittar du här Downloads - Gallery Codex

Om du använder något av ovanstående så måste du tänka på att den www leverantör som du använder dig av måste även ha mySQL databas. En del firmor har detta. Själv använder jag mig av Webbhotell Crystone och kör (naturligtvis) linux hostning ;)

Installationerna av e107 och gallery2 är ganska enkel. Bara gå till dit du la ut filerna och installationen drar igång automatiskt.

För e107 så finns det dessutom en plugin för gallery2 så att du integrerar dessa i din "huvudwebsida".
Ta en titt i mitt fotogalleri så förstår du vad jag menar www.backfire.se

När man sysslar med text och har en linuxmiljö så bör man tänka på att använda sig av textenkoding UTF-8 så även svenska bokstäver i klartext visas på rätt sätt. (rekommenderar starkt text editorn TextPad - the text editor for Windows)

Kanske lite OT, men båda systemen fungerar bra och är gratis.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.