J Johnsson 56 skrev:
Nej, det var 2008 och God Tro skulle vara borttaget. Det jag svarade på var att det inte alls är så att ursprungsägaren får tillbaka grejerna. Polisen sa direkt, att har den sålts vidare, så kan jag glömma det. Regeln gäller inte när det har sålts i flera led efter stölden
Det var väl just de fallen regeln skulle gälla? Är det sålt i ett led brukar det gå att påvisa ondtro.
Jag hörde för länge sedan från polisen att det förekom att tex en båt stals, ägaren hittar den efter ett par dagar, men då har den redan bytt ägare 5gånger. Tämligen uppenbart upplägg för att göra att hela tråden inte ska kunna redas ut. Det var just sådana situationer regeln skulle lösa.
 
D Daniel 109 skrev:
Det var väl just de fallen regeln skulle gälla? Är det sålt i ett led brukar det gå att påvisa ondtro.
Jag hörde för länge sedan från polisen att det förekom att tex en båt stals, ägaren hittar den efter ett par dagar, men då har den redan bytt ägare 5gånger. Tämligen uppenbart upplägg för att göra att hela tråden inte ska kunna redas ut. Det var just sådana situationer regeln skulle lösa.
Ja, man trodde ju det, men som sagt, det räckte tydligen med att den förste köparen hade sålt den. I vilket fall så gjorde inte polisen någon efterforskning, för som sagt, de skulle inte kunna ta tillbaka den
 
  • Gilla
Arvid
  • Laddar…
När en handlare som bestulits får tillbaka sitt gods, brukat i flera månader. Får handlaren inte försäkringspengar med? Och vad skall handlaren göra med ”skräpet” den får tillbaka?
 
F ErlandJ skrev:
Om du köpt i god tro och det inte varit uppenbart billigt eller du borde haft anledning att misstänka att det var stöldgods behöver du väl inte lämna det ifrån dig, eller har man ändrat lagarna.
Godtro regeln försvann redan 1/7 2003.
Handlar det om bedrägeri av den rätmätiga ägaren så kan det fungera men att köpa av "tjuven" räcker inte.
Ett bedrägeri kan vara om du köpt varan och ägaren sedan gjort stöldanmälan hos försäkringsbolag och polisen. Det skall prövas från gång till gång.
 
kisumisu
M Markarbetaren skrev:
Okej, har aldrig handlat där så jag vet inte hur det fungerar.
Tradera så legitimerar man med bankid.

Dock en sak som jag alltid tänkt är en trygghet.

Säljer och köper saker där, då jag just tröttnat på skojare och däcksparkare som lovar köpa saker och inte dyker upp. Lagt bud gäller på tradera!
Även det är bra att annonsen är gratis om ingen köper.

Dock finns det annan typ av skojare där (misstänker jag) som lägger bud till kompisars auktioner....

Men här ser man att det kan gå såhär också. Dock är det ju bra att kriminella åker fast, men förjävligt om man just köpt nåt i god tro.
 
Redigerat:
F ErlandJ skrev:
Om du köpt i god tro och det inte varit uppenbart billigt eller du borde haft anledning att misstänka att det var stöldgods behöver du väl inte lämna det ifrån dig, eller har man ändrat lagarna.
det är ändrat god tro gäller inte längre.
 
kisumisu kisumisu skrev:
Tradera så legitimerar man med bankid.

Dock en sak som jag alltid tänkt är en trygghet.

Säljer och köper saker där, då jag just tröttnat på skojare och däcksparkare som lovar köpa saker och inte dyker upp. Lagt bud gäller på tradera!
Även det är bra att annonsen är gratis om ingen köper.

Dock finns det annan typ av skojare där (misstänker jag) som lägger bud till kompisars auktioner....

Men här ser man att det kan gå såhär också. Dock är det ju bra att kriminella åker fast, men förjävligt om man just köpt nåt i god tro.
Ingen är skyldig förrän domen har fallit
 
johnsilver johnsilver skrev:
Ingen är skyldig förrän domen har fallit
Skyldig är man i det ögonblicket man begår brottet. I rättslig mening måste skulden styrkas för att ett straff ska kunna utdömas. Man kan alltså mycket väl vara skyldig utan att det kan bevisas.
 
  • Gilla
adron
  • Laddar…
A
Bevisbörda | lagen.nu
https://lagen.nu/begrepp/Bevisbörda

skyldig är man när åklagare visat upp sin fullbevisbörda och den är enligt rätten sann.

före det är man oskyldig tills motsatsen är bevisad.
dvs oskuldspresumtion.

så nä man är alltid oskyldig tills att staten bevisat motsatsen.. det andra heter dömd på förhand och är inte lagligt i Sverige.
I andra länder där diktatur är vanliga så är det precis tvärtom... dvs skyldig tills att motsatsen är bevisad eller dömd på förhand vanliga.
 
  • Gilla
pmd
  • Laddar…
I juridisk mening ja. Men skyldig är man om man gjort något. Även om ingen vet om det. Sedan ska man ju inte straffa någon som man inte säkert vet är skyldig. Något man ser allt för ofta för vissa typer av förseelser.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
J Joakimm skrev:
När en handlare som bestulits får tillbaka sitt gods, brukat i flera månader. Får handlaren inte försäkringspengar med? Och vad skall handlaren göra med ”skräpet” den får tillbaka?
Om handlaren fått ersättning av försäkringsbolaget så äger försäkringsbolaget godset.

Antar att dom säljer det normalt sett ?
 
B billy_baver skrev:
MODERATOR: Av inlägg 87 ser det ut som att det är jag som skrivit det Rosendals design hävdar.
Så är icke fallet. Var vänlig rätta
Inte rättat men bra du skrev det ändå så jag bl.a. förstod vad som hänt med inlägget!
 
Jag har som regel att ALDRIG köpa något "nytt i kartong" på en begagnat-sajt om inte kvitto finns med. Gissningsvis hade den pellejöns som sålde robotgräsklippare inte kvitto för dessa? Eller fanns det förfalskade sådana? Det är ju inga billiga saker heller vi pratar om.

Nya saker utan kvitto = stöldgods. Enkel regel som skyddar mot mycket krångel.

/S
 
S steve5432 skrev:
Nya saker utan kvitto = stöldgods. Enkel regel som skyddar mot mycket krångel.
Jag tror det finns många som likt mig inte har kvitto på allt man har i lådorna.
När Ikea reade ut SPARSNÄS energidisplay för 99:- i januari 2018 köpte jag på mig 5 st extra (hade redan 1). Kvittot på det köpet är försvunnet sedan länge.
En gav jag bort när jag sålde huset, resten (4 st) sålde jag på Tradera som
"IKEA Sparsnäs energimätare helt ny i obruten förpackning" med god vinst (2108 kronor netto efter alla avgifter, 532%).
Jag ångrar att jag inte köpte flera:)
 
  • Gilla
uuu
  • Laddar…
GlennB GlennB skrev:
Om handlaren fått ersättning av försäkringsbolaget så äger försäkringsbolaget godset.

Antar att dom säljer det normalt sett ?
Jag brukar ofta handla stöldgods, men på lagligt sätt. Polisen lämnar in det till en auktionshall här i närheten och det är massor med saker.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.