Jiji Jiji skrev:
Jag får en känsla av att frågan är större än kvalitet på fuktmätare...

Jag får lite för mig när jag läser ts' inlägg att det pågår en diskussion inom familjen om det kan vara fukt i huset som orsakar lukten och mögelfläcken?

Det är kanske är flera saker som utgör problem i det hus du refererar till?

Lukten behöver absolut inte komma från svartmöglet. Lukt som sätter sig i kläderna kan komma från många ställen i ett hus. Ibland är det relativt lätt att hitta och åtgärda och ibland väldigt svårt.

Dessutom är det intressant att ta reda på varför det är svartmögel på den där fläcken. Har ni testat att torka bort svartmöglet och sett om det kommer tillbaka?
Men kan man alltså bara torka bort fläcken med rengöringsmedel (vanliga eller med ättika) och så är möglet borta?
 
K Kakmonsterarg skrev:
Men kan man alltså bara torka bort fläcken med rengöringsmedel (vanliga eller med ättika) och så är möglet borta?
Nja, om det har kommit dit av någon tillfällig anledning så är det borta. Men om det är tex dålig ventilation och eller en köldbrygga som gör att det blir kondens där och det inte ventileras bort då kommer det ju att komma tillbaka. Eller om det regnar in, det finns många anledningar till att det kan uppstå mögel. Men ett första test är väl att torka bort det och se vad som händer. Om ni nu inte testat det redan.

Klorin eller något mögelborttagningsmedel är väl det bästa men om det är ett känsligt område (färg, tapet eller liknande som inte tål den typen av medel) så ta något annat lämpligt rengöringsmedel.

Om möglet kommer tillbaka måste man ju börja fundera på vad som orsaker det.

Lukten som du beskriver sätter sig i kläderna är ju också en sak som man måste försöka hitta. Är det i hela huset eller i vissa rum? Vad är det för typa av lukt? Mögel? eller tex impregnerade bjälkar?
 
Jiji Jiji skrev:
Nja, om det har kommit dit av någon tillfällig anledning så är det borta. Men om det är tex dålig ventilation och eller en köldbrygga som gör att det blir kondens där och det inte ventileras bort då kommer det ju att komma tillbaka. Eller om det regnar in, det finns många anledningar till att det kan uppstå mögel. Men ett första test är väl att torka bort det och se vad som händer. Om ni nu inte testat det redan.

Klorin eller något mögelborttagningsmedel är väl det bästa men om det är ett känsligt område (färg, tapet eller liknande som inte tål den typen av medel) så ta något annat lämpligt rengöringsmedel.

Om möglet kommer tillbaka måste man ju börja fundera på vad som orsaker det.

Lukten som du beskriver sätter sig i kläderna är ju också en sak som man måste försöka hitta. Är det i hela huset eller i vissa rum? Vad är det för typa av lukt? Mögel? eller tex impregnerade bjälkar?
okej men då får jag testa torka bort fläckarna och se om dom kommer tillbaka då! Däremot är det svårt få bort de svarta från träet på första två bilderna, det är ju inne i själva träet de svarta kommit, ingen direkt fläck eller så.. svårt förklara.

Det är mer att mina kläder luktar källare när jag kommit hem och luktat på dom, de känns väldigt väl. Inte unket, men mer väldigt mycket källare. Vad kan de komma ifrån?
 
Jag har mkt svårt att tro att det svarta på golvet är annat än ingrodd smuts. Det är skurning med rotborste på knä som gäller och ev även slipning av golvet för att få bort det.


Att det luktar unket kan beror på att det är fukt i grunden/källare (hur nu huset är grundlagt) eller att det är fukt i väggar, isolering, tak.

Vad är det för typ av hus? Grund, material, tak?
Vad är det för typ av mark som huset står på?
Du skrev någonstans om en vattenskada. Är det åtgärdat? Vad berodde den på?

Lite mer information om huset behövs för att kunna hjälpa till med en felsökning.
 
Jiji Jiji skrev:
Jag har mkt svårt att tro att det svarta på golvet är annat än ingrodd smuts. Det är skurning med rotborste på knä som gäller och ev även slipning av golvet för att få bort det.


Att det luktar unket kan beror på att det är fukt i grunden/källare (hur nu huset är grundlagt) eller att det är fukt i väggar, isolering, tak.

Vad är det för typ av hus? Grund, material, tak?
Vad är det för typ av mark som huset står på?
Du skrev någonstans om en vattenskada. Är det åtgärdat? Vad berodde den på?

Lite mer information om huset behövs för att kunna hjälpa till med en felsökning.
Jag vet bara att huset är ca 60 år gammalt, och det regnade på taket när dom skulle bygga övervåningen för 20 år sedan, men då satte dom in värmefläktar och torkade ut fläcken säger dom, men i ett rum hemma hos dom kan man se flera meter långa vattenfläckar i taket. Det är tegen utanför huset, finns ingen källare bara garage och lite korridorer som hör till garaget på nedervåningen. Men har ingen aning om var källarlukten kommer ifrån, måste det alltid vara mögel? Om de luktar så?
 
Det är nog inte vatten som kom in i samband med byggnationen som är problemet om det luktar unket.

Luktar det mögel så finns det ju mögel någonstans och som förmodligen är blött eller blir blött med jämna mellanrum.

Men allt som luktar illa i ett hus är ju inte mögel. Tex kan tryckimpregnerade syllar lukta väldigt illa i en del hus.

Jag tolkar ditt svar som att det inte är ditt hus?
 
Jiji Jiji skrev:
Det är nog inte vatten som kom in i samband med byggnationen som är problemet om det luktar unket.

Luktar det mögel så finns det ju mögel någonstans och som förmodligen är blött eller blir blött med jämna mellanrum.

Men allt som luktar illa i ett hus är ju inte mögel. Tex kan tryckimpregnerade syllar lukta väldigt illa i en del hus.

Jag tolkar ditt svar som att det inte är ditt hus?
tack för ditt svar! Intressant veta. Jag kan som sagt ingenting. Nä inte mitt hus, men jag ska snart bo där och jag är väldigt noga med att det är en hälsosam miljö man vistas i.
 
Luktar det unket så är det ju något som inte är helt bra med huset. Men vad går inte att säga så här. Det behövs mer undersökningar för att hitta.
 
Blir lite fundersam på vad det är för fuktmätare som använts.
Det finns ju dels sådana som mäter fukt i luften i rummet. Har man för hög luftfuktighet så kommer det att bli kondens på svalare ytor, ex vid fönstret.
Dels finns det mätare som mäter fukthalten i olika material, trä, puts osv. Dessa är av två huvudtyper. Sådana med nålar som sticks in i trä, mäter fukt på och nära ytan av materialet.
Dels ”beröringsfria” som mäter med radiovågor som skickas in i materialet. De kan mäta lie djupare, ex bakom en plastmatta i badrummet, och utan att skada materialet.
Men man kan inte använda en mätare för luftfuktighet för att mäta fuktighet i material eller tvärtom.
 
Redigerat:
H hempularen skrev:
Blir lite fundersam på vad det är för fuktmätare som använts.
Det finns ju dels sådana som mäter fukt i luften i rummet. Har man för hög luftfuktighet så kommer det att bli kondens på svalare ytor, ex vid fönstret.
Dels finns det mätare som mäter fukthalten i olika material, trä, puts osv. Dessa är av två huvudtyper. Sådana med nålar som sticks in i trä, mäter fukt på och nära ytan av materialet.
Dels ”beröringsfria” som mäter med radiovågor som skickas in i materialet. De kan mäta lie djupare, ex bakom en plastmatta i badrummet, och utan att skada materialet.
Men man kan inte använda en mätare för luftfuktighet för att mäta fuktighet i material eller tvärtom.
Vad jag vet så använde dom som bor i huset en fuktmätare som man använder en ”pigg” som sticks eller hålls framför olika material väggar/ tak osv, då visade den max 8% fukt, men då kan man inte lita på denna?
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.