Vet inte om det är i rätt tråd menmen..

Ska man ta en kvalitetsansvarig som hussäljaren rekomenderar? Eller är det helt fel.. det känns ju som om det inte borde spela någon roll, han ska ju göra sitt jobb i vilket fall som helst. Vad tycker ni? Hur valde ni kvalitetsansvarig?
 
Du skall naturligtvis välja egen, oberoende, kvalitetsansvarig och definitivt inte en KA som går i hussäljarens koppel.
 
yonna skrev:
Du skall naturligtvis välja egen, oberoende, kvalitetsansvarig och definitivt inte en KA som går i hussäljarens koppel.
Då undrar jag varför? Om nått går fel är väl ändå han eller hon ansvarig?
Var hittar vi kvalitetsansvarig då?
 
Flamingo, alla entreprenörer är ansvariga för respektive del (detta beroende på vad som står i respektive kontrakt).

Rätta mig om jag har fel men jag tror att det är byggherren som i slutändan är ansvarig för om något går fel på bygget. Därav är det också din skyldighet som byggherre att se till att det finns försäkringar som täcker upp. Bygger du med husföretag så brukar de hjälpa till med försäkringar osv.

Den kvalitetsansvarig du väljer ska finnas där mer som en besiktningsman och person som kan komma med rekommendationer av materialval osv. samt meddela dig och kommunen om något ser ut att inte följa kontrollplanen.
 
En kvalitetsansvarig skall vara ert ombud och någon ni känner att ni kan lita på.
Det kan vara svårt att veta om den kvalitetsansvarige som husfirman rekommenderar verkligen är fristående och företräder er på bästa sätt.
De flesta vill ju inte bita den hand som föder en.

Jag tycker man skall kolla upp några stycken och sedan välja den som man känner störst förtroende för.
 
Kvalitetsansvariga i er region kan ni hitta på Boverkets hemsida.

Ansvarig för fel i bygget är alltid entreprenören.
Dessutom har du som byggherre alltid det yttersta nsvaret.
Den kvalitetsansvarige skall vara din rådgivare som skall se till att ditt bygge uppfyller lagkraven så att inte du kan komma att ställas ansvarig för något.

Därför är det viktigt att det är en person som du känner att du kan lita på.
 
Tänk på att det även kan vara bra att använda er (egenhändigt valda) KA som besiktningsman. De två är inte samma sak. Lagkraven kan vara lägre än vad du som konsument vill ha i vissa fall och KA ska se till att du uppfyller lagen inte nödvändigtvis att du får vad du vill ha.
 
Vi har nu valt en KA, en egen :) Hon verkar bra...
Idag ska vi lämna in bygglovet!!!
 
Det är inget jag rekommenderar, utom vid mindre byggen.
Det kan vara nyttigt att det kommer någon som ser med helt nya ögon på kåken. Det är som sagt lätt att bli hemmablind.
Däremot är det bra om KA är med vid slutbesiktningen och nämner sådana problem som uppstått i produktionsskedet.
 
BellaF skrev:
Flamingo, alla entreprenörer är ansvariga för respektive del (detta beroende på vad som står i respektive kontrakt).

Rätta mig om jag har fel men jag tror att det är byggherren som i slutändan är ansvarig för om något går fel på bygget. Därav är det också din skyldighet som byggherre att se till att det finns försäkringar som täcker upp. Bygger du med husföretag så brukar de hjälpa till med försäkringar osv.

Den kvalitetsansvarig du väljer ska finnas där mer som en besiktningsman och person som kan komma med rekommendationer av materialval osv. samt meddela dig och kommunen om något ser ut att inte följa kontrollplanen.

Det är riktigt att byggherren själv är ansvarig om något går fel- tex att kvalitetsansvarig gör fel. Visserligen så har han (troligen) försäkring mot fel, men om detta händer så startar en process som få orkar driva till ett avslut.

Den kvalitesansvariges ansvar är att se till att lagen följs- egentligen inget annat. Den kvalitetsansvarige har inga skyldigheter att komma med tips på materialval. Min KA är noga med att sådan verksamhet debiteras/faktureras på konsultbasis.

Enligt min KA så agerar han som kommunens förlängda arm ( men byggherren betalar)
 
volvo skrev:
En kvalitetsansvarig skall vara ert ombud och någon ni känner att ni kan lita på.
Det kan vara svårt att veta om den kvalitetsansvarige som husfirman rekommenderar verkligen är fristående och företräder er på bästa sätt.
De flesta vill ju inte bita den hand som föder en.

Jag tycker man skall kolla upp några stycken och sedan välja den som man känner störst förtroende för.
Jösses! Undvik husföretagets kvalitestansvarige. Men mycket få besiktningsmän och kvalitetsanvariga är egentligen fristående och oberoende trots allt. Dom springer runt på byggena och träffar ständigt samma snickare, grävare, rörläggare, elektriker osv.
 
Rapid skrev:
Jösses! Undvik husföretagets kvalitestansvarige. Men mycket få besiktningsmän och kvalitetsanvariga är egentligen fristående och oberoende trots allt. Dom springer runt på byggena och träffar ständigt samma snickare, grävare, rörläggare, elektriker osv.
Förvisso, men det finns de som lyckas bättre än andra att behålla sin integritet och vågar säga till när det är fel.

Bästa sättet att få någon som har denna integritet är att få referenser som kan tala om hur kA agerat. Gärna referenser från "strulbyggen" som kan visa på hur konflikträdd KA:n egentligen är om det börjar hetta till..........
 
Vi accepterade den KA som huslev. utsåg.
Vad vi då inte visste var att denna KA äger byggfirman som sedan skall bygga huset. Känns lite bittert på nåt sätt.
Det finns två sätt att se det:
1. Antingen tycker han att allt är ok, oavsett byggfel för att det gagnar hans firma mest.
2. Han kanske känner att detta är en obelväm sits han sitter i och agerar därefter för att man inte skall få en chans att nämna något om jäv.

Jag hoppas på det sistnämnda. Hörde idag på omvägar att denna byggfirma "har som policy att byggherren (jag) inte skall springa där och snoka varje dag"...
Men visst har väl jag rätt att vistas där precis hur mycket jag vill när jag är byggherre och de bygger med mina pengar?
 
Hemmakatten
Det är väl bara att "säga upp" KA'n och välja en annan. Vi bytte KA hann vara med på byggsamrådet och upprättade en kontrollplan. Vi var naturligtvis beredda på att betala för det nedlagda arbetet. Anledningen till bytet var att vi inte riktigt "kände" att det stämde med den försteoch vi hade fått vissa tveksamheter kring om kompetensen var den allra senaste.

Om ni bygger med total- eller generalentreprenad kan nog entreprenören hindra er från att vara på bygget. De är ansvariga att det inte händer nån olycka och de är ansvariga för huset under arbetets gång. Men visst är det rimligt att man kan få komma in i huset en gång per vecka i alla fall för att titta.

Bygger du med delade entreprenader och själv upphandlar allt, el, snickeri, rörmokare, plåtslagare mm bestämmer du naturligtvis själv hur mkt du vill vara där.
 
haddirajan skrev:
Vi accepterade den KA som huslev. utsåg.
Vad vi då inte visste var att denna KA äger byggfirman som sedan skall bygga huset. Känns lite bittert på nåt sätt.
Som jag sert det så är det inte konstigt om ni säger till att ni tänker byta KA eftersom det finns risk för jäv.
En seriös KA skulla aldrig ta på sig ett uppdrag där man känner att man inte fullt ut kan gå beställarens väg.

Det är inte speciellt krångligt att byta KA. Bara att meddela kommunen att xx inte längre har uppdtraget och att yy kommer att ta över (bifoga en ny anmälan med yy som kvalitetsansvarig) Vips så var det klart!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.