Vad kan ha hänt? Kommer ju knappt några knoppar och allt är visset.
 
  • Visset växtliv med brunna knoppar och gröna löv på en buske.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vissna knoppar och löv på en buske som indikerar sjukdom eller skadedjur.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Sören Burström
  • Laddar…
Jag är ingen rhododendron-expert, men är inte det vissna bara fjolårsblommorna?
 
  • Gilla
hasten72
  • Laddar…
Om alla knopparna är så bruna som på den du visar är det kanske något galet, de borde se friska ut. Längst ner på den andra bilden ser jag en knopp som ser mer lila ut?

Det "spretiga" är dock som SågspånPappspikEternit säger fjolårsblommorna.
 
  • Gilla
hasten72
  • Laddar…

Bästa svaret

Nejdå, det är inte visset. Det bruna är fjolårsblomningen som sitter kvar, om man vill spara energi för busken så tar man bort fnaset efter blomningen så växten inte sätter frö. Googla på deadheading Rhododendron. Jag brukar göra det varje år på dom större buskarna.

Rhododendron sätter sina knoppar på hösten, tyvärr är vintern besvärlig ibland och de fryser. Det absolut vanligaste är att om våren är varm med stark sol lockar värmen knopparna att svälla och skyddet för kyla blir sämre och de fryser sönder vid en sen frostknäpp. Sedan finns förstås en del sjukdomar som kan drabba växterna men det går inte att avgöra från bilden.

Nyp bort de döda knopparna och blomfnaset och hoppas på att det inte är något annat än kylan som ställt till det.
 
  • Gilla
Anna_H och 4 till
  • Laddar…
A Abies koreana skrev:
Nejdå, det är inte visset. Det bruna är fjolårsblomningen som sitter kvar, om man vill spara energi för busken så tar man bort fnaset efter blomningen så växten inte sätter frö. Googla på deadheading Rhododendron. Jag brukar göra det varje år på dom större buskarna.

Rhododendron sätter sina knoppar på hösten, tyvärr är vintern besvärlig ibland och de fryser. Det absolut vanligaste är att om våren är varm med stark sol lockar värmen knopparna att svälla och skyddet för kyla blir sämre och de fryser sönder vid en sen frostknäpp. Sedan finns förstås en del sjukdomar som kan drabba växterna men det går inte att avgöra från bilden.

Nyp bort de döda knopparna och blomfnaset och hoppas på att det inte är något annat än kylan som ställt till det.
Tack för dina tips! Ska göra som du säger.
 
A Abies koreana skrev:
Nejdå, det är inte visset. Det bruna är fjolårsblomningen som sitter kvar, om man vill spara energi för busken så tar man bort fnaset efter blomningen så växten inte sätter frö. Googla på deadheading Rhododendron. Jag brukar göra det varje år på dom större buskarna.

Rhododendron sätter sina knoppar på hösten, tyvärr är vintern besvärlig ibland och de fryser. Det absolut vanligaste är att om våren är varm med stark sol lockar värmen knopparna att svälla och skyddet för kyla blir sämre och de fryser sönder vid en sen frostknäpp. Sedan finns förstås en del sjukdomar som kan drabba växterna men det går inte att avgöra från bilden.

Nyp bort de döda knopparna och blomfnaset och hoppas på att det inte är något annat än kylan som ställt till det.
Insåg just att det tar hundra år att ta bort allt som är visset så det får vara kvar. Inser även att det inte finns några knoppar, iaf inga som är friska. Hur kan det komma sig?
 
Och knoppar har torkat de varma somrar som varit, så några få man rikliga stödvattningar hjälper.
När de blivit stora behöver du inte nypa bort knopparna längre det blir bra ändå
Nova Zembla och till höger en vit överblommad.
Blomstrande röda rhododendronbuskar vid en vit villa med grönt gräs och en trädgårdsbänk till vänster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 2 till
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Och knoppar har torkat de varma somrar som varit, så några få man rikliga stödvattningar hjälper.
När de blivit stora behöver du inte nypa bort knopparna längre det blir bra ändå
Nova Zembla och till höger en vit överblommad.

[bild]
Vilken fin rhododendron! Jag får stödvattna helt enkelt
 
Den ser också lite gul ut. Det kan ju vara säsongen, men fyll gärna på med rhododendronmull, så att det blir surt och gott om fötterna på den.
 
  • Gilla
Abies koreana och 1 till
  • Laddar…
Ska ju självklart inte vara "nypa bort knopparna längre" utan de gamla blomstänglarna.
De som skriver här log nog lite;)
 
Jag brukar hälla på en del av det från kvistkvarnen överst, lite hästgödsel och in med lite av eklöven.
 
  • Gilla
hapazard och 2 till
  • Laddar…
Tre gånger om året, under vår/försommar, vattnar jag våra rododendronbuskar med järnsulfat ( FerroGent), de har blivit väldigt fina sen jag började med det.
 
  • Gilla
hapazard
  • Laddar…
S Simon Traktor skrev:
Tre gånger om året, under vår/försommar, vattnar jag våra rododendronbuskar med järnsulfat ( FerroGent), de har blivit väldigt fina sen jag började med det.
Det du gjort genom att vattna med järnsulfat är att du sänkt pH värdet i jorden och det är självklart bra om problemet är att växtplatsen har för högt pH värde. Ett annat sätt att göra det är att tillföra okalkad torv och/eller Rhododendronjord. Det senare är att föredra för buskarna vill ha fluffig och syrerik jord, trivs inte i kompakt jordmån. Möjligen ett undantag är de gamla sorterna av parkrhododendron som inte är så känsliga. Man kan även tillföra tallbarr i mängder vilka avger en långsam näringstillförsel och försurar jorden när de förmultnar.

Näringsbrist hos Rhododendron utmärker sig genom gulnande blad med tydligt gröna bladnerver, det gula uppträder oftast enbart på halva bladet, vid bladspetsarna. Näringsbrist kan också orsakas av för högt pH värde då plantan inte kan tillgodogöra sig näringen även om den finns tillgänglig.

Men problemet här är döda blomknoppar och det vanligaste orsaken till det är kyla. En annan orsak kan vara svampangrepp Knoppdöd på rhododendron - FOR - Fritidsodlingens riksorganisation. Oavsett vilket är att rekommendera borttagning av knopparna. Sommartorka ser jag inte som sannolikt eftersom knopparna har utvecklats väl, en process som startar på hösten.

Men det viktiga är att man försöker identifiera problemet korrekt, alltså ställa en diagnos innan man vidtar åtgärder. Alltför ofta används t.ex. gödsling som någon generell åtgärd när växter mår dåligt.
 
  • Gilla
Simon Traktor och 1 till
  • Laddar…
Nja, delar inte fullt ut åsikten att sommartorkan inte påverkar.
Rhododendron finns ju av många sorter och har olika blomtid, även beroende av var i landet man finns.
Vi har på en plats Cunningham white respektive Nova Zembla placerade bredvid varandra.
Cunningham är den som blommar först och när den blommat över kommer Zemblan, man ser det på bilden nedan (Zembla på tidigare bild ser ni i bakgrunden) och även en del döda knoppar. Trodde också först på svampangrepp, men det var det inte.
Den som är känsligast för torkan är Cunningham och den börjar sätta knoppar redan i juli här nere i sydöstra hörnet och kustnära, där vår sommartorka kan pågå långt in i augusti.
Sedan jag började med att ge några extra bevattningar, riktig rotblöta, under sensommar och knopptillväxt har det blivit bättre men Cunningham brukar ändå få en del, Zemblas klarar sig nästan helt då den knoppsätter några veckor senare. Och man kan se redan på höstkanten de knoppar som inte växer till längre på Cunningham (förstora bilden lite så syns de)

Så håller med om att man måste identifiera problemen men även utgå utifrån sort och geografi.
Jag tittade lite förstorat på ts knoppar och där skulle jag nog gissa på svamp, de sitter lite svarta "stick" på knoppen.

Rhododendronbuskar med vit blomning vid en vit vägg, några bruna döda knoppar synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Nu blir bilderna lite suddiga men jämför ts knopp till vänster och mina till höger ser ni skillnad
Suddig bild av växtknopp till vänster med skira blad i bakgrunden. Suddig närbild av växtknoppar, jämförelse mellan två varianter till vänster och höger.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.