Hej!

Då elpriset svajar rejält idag vore det önskvärt att kunna styra sin förbrukning dvs ladda tanken när det är lägre kw/h pris.

Det verkar som om man får reda på i efterhand vad priset har varit, så dags då det.
Det har talats en del om tariffstyrning men det är väl inget för en vanlig villaägare än så länge.

Det vore önskvärt med en funktion som har koll på när priset kommer att stiga, gärna med lite förbehåll så att man kan se till att ha tanken laddad när priset är som högst .

Då uppstår nästa problem om man lyckas göra slut på varmvattnet och elpriset är trots det maximalt då vill jag att laddningen skall återgå till att vara så skonsam (optimal) som möjligt ändå.

En fråga till den som vet, finns det sådana automatiska applikationer idag och vilken hårdvara kommer att behövas?

Förutsättningar:

Uppvärmning samt tappvarmvatten i villa.

Radiatorer med termostater, tanktemp ut.

Golvvärme med termostater, ut temp 43-47°C.

Tank 750 l, effektiv volym ca 500 l, går att få till mer än 1000 l om jag även öppnar slavtanken.

LV värmepump med inställd temperatur i dag 45-50 °C, kan även ladda 60°C.

Mvh Tobbe
 
Tibber och Home Assistan har dessa funktioner. Elpriset bestäms kl 15:00 dagen innan så det är inga problem. Har du inte timdebitering behöver du byta till det.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
H huggan skrev:
Har du inte timdebitering behöver du byta till det.
Eller så kan man se det så att har du inte timdebitering så kan du i princip strunta i vilka timmar som är dyra respektive billiga eftersom du då får betala ett medelpris som baseras på hela kollektivets förbrukning.
 
B
Ngenic har funktion för att flytta last i tiden, men det bygger ju på att man har flytande kondensering, och du verkar köra med fast börvärde mot tank. Då är nog timprisavtal och home assistent lösningen. Tibber är en av många leverantörer som erbjuder timprisavtal.

Med tanke på hur mycket cop man tappar på att köra med fast kondensering, så skulle jag snarare skaffa en växelventil och växla mellan tank (för vv) och radiatorkretsen. Jag bara förutsätter att din vp kan ställas in för flytande kondensering. Möjligtvis kan man använda de gamla tankarna som volymförstoringstank.
 
B BrokenArrow skrev:
Eller så kan man se det så att har du inte timdebitering så kan du i princip strunta i vilka timmar som är dyra respektive billiga eftersom du då får betala ett medelpris som baseras på hela kollektivets förbrukning.
Sällan man kan vänta dagar att ladda bilen eller värma varmvattnet om man ska anpassa sin förbrukning efter dygnspriser istället för timpriser.
 
H huggan skrev:
Sällan man kan vänta dagar att ladda bilen eller värma varmvattnet om man ska anpassa sin förbrukning efter dygnspriser istället för timpriser.
Nu debiterar nog alla elhandlare ett medelpris över hela månaden... Min elhandlare gör iaf det.
 
B
B BrokenArrow skrev:
Nu debiterar nog alla elhandlare ett medelpris över hela månaden... Min elhandlare gör iaf det.
Timdebitering är ju en förutsättning för hela denna tråd. Det finns gott om elhandlare (alla?) som erbjuder timdebitering.
 
Idag är dom skyldiga att erbjuda timpris.
 
Nej, elhandlare får erbjuda de avtalsformer de känner för. Det är nätägaren som är skyldig att fixa timmätning om kunden vill det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.