Jag renoverar ytskikten i huset och upptäckte att tidigare ägare tilläggsisolerat flera rum invändigt med cellplastskivor (+gipsskivor). Man var dock lat och har låtit flera garderober stå kvar och isolerat vid sidan om dessa (det förklarar väl varför vi tyckt att det varit så kallt i dessa garderober...). Dessa har jag nu rivigt bort med effekten att väggen är i "två nivåer". Jag tänker alltså komplettera med tilläggsisolering och därav min fråga:

Gipsskivorna är limmade (?) direkt på cellplastsikvorna som i sin tur är limmade (?) på befintlig vägg, dvs det finns ingen regelkonstruktion. Är det så man gör med cellplastisolering och kan jag helt sonika göra likadant?
 
Humm.. Med risk för att vara en aning jobbig.. Kanske ska du göra om allt..?

Mer kostaden blir kanske inte så mycket?

Jag tänker främst på brand. Om det börjar brinna så är Cellplasten = döden.
Dessutom är det ganka svårt att få det bra med cellplast om man inte lägger 2 lager på varandra. Det blir oftast (alltid) glipor och så.

Du är säker på att han inte har skruvat fast gipsskivorna? Det är förvisso inte omöjligt att han har limmat.. vem vet?
 
Är det inte en sådan här jobbet är gjort med?

Paroc Ecoprim Varmvägg 200
Väggelement av extruderad styrencellplast med pålimmad 13 mm gipsskiva på en sida.
 
Jo, det liknar Paroc vad jag kan förstå...

Det där med brandrisken är ju naturligtvis något att tänka på, men om jag bara bygger vidare på väggen, funkar det då att "blanda" isoleringsmaterial? Alltså regla upp och sätta mineralull eller frigolit?
 
Det går att blanda.. dock är det lite klurigare att räkna ut ett U-värde om man nu vill göra det..
 
Jupiter skrev:
Det där med brandrisken är ju naturligtvis något att tänka på
häng en brandvarnare i huset ;). Det ytersta sikt blir ju gips som inte är brännbar.
Annars har man ju soffor och annat inredning som inte är stoppad med mineralull så jag undrar om lite styrenplast bakom gipsskivan är mer hotande än allt det andra?
gaia
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.