Jag ska få en luft-vatten-värmepump installerad i ett äldre hus. Firman meddelar att det måste finnas 2 st. 16 A trefas grupper med JFB förberedda, då de kommer. Tänker lite och blir lite rädd att komma hem och mötas av ett iskallt hus, om JFB skulle råka lösa ut.

Kommer sedan att tänka på att det finns olika nivåer på JFB:er. Så vilken sort behöver jag? 30 mA, 300 mA eller någonting annat?
 
Min luft/vatten jag installerade i höstas så är utedelen installerad utan JFB, vilket var ett medvetet val. Detta ska inte vara något problem.

Inomhusdelen/VVB har jordfelsbrytare inbyggd.

Jag installerade en Mitsubishi Electric. Vad har du planerat att installera? Undersök modellen och se om inomhusdelen inte redan har JFB.

Edit: Om du ska ha JFB är framförallt vilken typ av spänning den ska klara av så att det inte blir problem iom att kompressorn är varvtalsstyrd.
 
  • Gilla
El Janne
  • Laddar…
Lite ovanligt att en värmepump kräver en JFB(?), och "JFB", det är ungefär lika dumt som att säga att jag behöver en "sladd" till mitt kärnkraftverk. Så de ska kunna tala om vilken typ av JFB de kräver, A, F eller B eller någon annan specialtyp, plus syftet, som styr utlösningsströmmen. Så jag tycker att du vänder frågan tillbaka till dem. Även märkströmmen bör de kunna tala om, om det räcker med 25 A eller om du behöver 40 A. De kanske kräver separata JFBer till varje grupp?

Annars borde en typ A 300 mA fungera eftersom allting är fast anslutet(?). Men det kan vara dumt att chansa ifall pumpen har en frekvensstyrning som kräver typ F eller B.
 
Det finns inget som hindrar en att ha flera JFB heller ifall du är rädd för att viktiga saker ska bli strömlösa "i onödan". När jag gjorde om elen i mitt förra hus installerade jag tex en separat JFB för värme, en för kyl/frys, sen en för "övrigt".
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Lite ovanligt att en värmepump kräver en JFB(?), och "JFB", det är ungefär lika dumt som att säga att jag behöver en "sladd" till mitt kärnkraftverk. Så de ska kunna tala om vilken typ av JFB de kräver, A, F eller B eller någon annan specialtyp, plus syftet, som styr utlösningsströmmen. Så jag tycker att du vänder frågan tillbaka till dem. Även märkströmmen bör de kunna tala om, om det räcker med 25 A eller om du behöver 40 A. De kanske kräver separata JFBer till varje grupp?
Annars borde en typ A 300 mA fungera eftersom allting är fast anslutet(?). Men det kan vara dumt att chansa ifall pumpen har en frekvensstyrning som kräver typ F eller B.
Strömstyrkan frågade jag om och fick då till svar att vardera gruppen behövde vara säkrad till 16 A. Frågade då, för säkerhets skull, om krav på dimensioneringen av huvudsäkringarna över de båda grupperna. Blev aningen förvånad då han svarade att de också behövde vara på lägst 16 A...
 
R Real-House skrev:
Min luft/vatten jag installerade i höstas så är utedelen installerad utan JFB, vilket var ett medvetet val. Detta ska inte vara något problem.

Inomhusdelen/VVB har jordfelsbrytare inbyggd.

Jag installerade en Mitsubishi Electric. Vad har du planerat att installera? Undersök modellen och se om inomhusdelen inte redan har JFB.

Edit: Om du ska ha JFB är framförallt vilken typ av spänning den ska klara av så att det inte blir problem iom att kompressorn är varvtalsstyrd.
Här blir det en Mitsubishi SWM 80. Vad kräver en sådan?
 
Hittar inga uppgifter på Mitsubishi's hemsida. Jag förstår inte heller syftet med en inbyggd JFB. Det är ju inte fel med en JFB men det vore intressant att veta vilka krav de har och varför. Dagens pumpar tror jag är snälla så att den vanliga typen A skulle fungera bra.

Ena gruppen är till elpatroner och den andra till pumpen. Jag antar att båda inte kommer att gå med full effekt samtidigt? Men då skulle de i så fall klara sig med samma 16 A-grupp. Han sa ju lägst 16 A... Å andra sidan var väl detta en installatör som kanske inte har de tekniska kunskaperna.

Sedan är väl alla pumpar uppkopplade nu för tiden så att du kan få ett larm ifall den blir strömlös?
 
3 305 skrev:
Strömstyrkan frågade jag om och fick då till svar att vardera gruppen behövde vara säkrad till 16 A. Frågade då, för säkerhets skull, om krav på dimensioneringen av huvudsäkringarna över de båda grupperna. Blev aningen förvånad då han svarade att de också behövde vara på lägst 16 A...
Inte så konstigt. Själva värmepumpen (utedelen) drar bara några enstaka A per fas om det är en trefaskompresor/-inverter, men det brukar vara hög startström och tillverkarna brukar ofta ange säkringsstorlekar i överkant för att vara på den säkra sidan.
Dessutom går inte inne- och utedelen på full effekt samtidigt. Om elpannan behöver gå för fullt så beror det på att kompressorn inte går och vice versa.
,
 
Redigerat:
  • Gilla
305 och 1 till
  • Laddar…
Jag har precis fått min elcentral bytt (och hela boendeplanet i huset omtrådat) av en elektriker jag litar på och jag är rätt säker på att han kopplade värmepumpen utanför jordfelsbrytaren. Just av anledningen du nämner inledningsvis; att den inte ska stanna om det t.ex. blir fel på diskmaskinen eller någon annan förbrukare.

Det säger iofs inget om huruvida man kan ha en separat jfb för pumpen, så det kanske inte är värt så mycket.
 
Kan man inte sätta dit en personskyddsautomat som täcker värmepumpen?
 
Elektrikern hemma hos mig satte en separat 300mA brytare till värmesystemet.
 
Ja, det är sällan det finns motiv för att skydda ett fast monterat och fast anslutet värmesystem med en JFB. Sannolikheten att den skulle göra nytta som personskydd vid direkt beröring med en fas näst intill obefintlig, så 30 mA kan man välja bort. Däremot är värmesystemet potentiellt är en stor utsatt del i hela huset som kan bli strömförande mot moder jord vid en kortslutning någonstans (var som helst, inte nödvändigtvis i värmepumpen). Där kan man då komplettera värmepumpen med en 300 mA JFB för att säkerställa att kraven på frånkopplingstid uppfylls. En 300 mA är också användbar för att upptäcka begynnande isolationsfel i elpatronen, vilket kommer att ske förr eller senare.
 
3 305 skrev:
Här blir det en Mitsubishi SWM 80. Vad kräver en sådan?
Det är en likadan modell som jag har. Den har inbyggd JFB i inomhusdelen. Enligt mig ser jag ingen anledning och säkra upp med en JFB på utomhusdelen.
 
Vad heter innedelen? Om det är en EHST20D-YM9D så hittar jag ingen inbyggd JFB i manualen, utan det står att man ska sätta dit en separat sådan.

Schematisk illustration av elektriska anslutningar för en 3-fas installation av värmepumpsenhet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Ja, det är sällan det finns motiv för att skydda ett fast monterat och fast anslutet värmesystem med en JFB. Sannolikheten att den skulle göra nytta som personskydd vid direkt beröring med en fas näst intill obefintlig, så 30 mA kan man välja bort. Däremot är värmesystemet potentiellt är en stor utsatt del i hela huset som kan bli strömförande mot moder jord vid en kortslutning någonstans (var som helst, inte nödvändigtvis i värmepumpen). Där kan man då komplettera värmepumpen med en 300 mA JFB för att säkerställa att kraven på frånkopplingstid uppfylls. En 300 mA är också användbar för att upptäcka begynnande isolationsfel i elpatronen, vilket kommer att ske förr eller senare.
Själv har jag denna JFB på pump, innedel och växelriktare (solpaneler):
https://hager.com/se/katalog/produkt/cdh425r-jordf-br-hi-4-p-25a-30ma
Övriga grupper sitter på vanliga typ A.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.