N
Hej,

ursäkta om jag skriver på fel del av forumet.

Intill vår tomt så finns det ett gräsfält som inte har någon användning, i alla fall i mina lekmanna ögon. Jag försökte titta på kommunens detalj plan men kunde inte lista ut vem som äger det. Det är för litet för att bygga ett hus på, andra sidan går en gång och cykelväg.

Jag undrar hur jag ska göra för att se om det finns en möjlighet och utvidga min tomt? Vet inte vem man ska prata med för att göra en första analys av möjligheten, arkitekt? Byggföretag?

tacksam för alla tips och råd!
 
Det måste ju finnas en fastighetsbeteckning, kanske parkmark som är kommunägd och då kan du nästan glömma din dröm tyvärr. Ta reda på fastighetsbeteckningen först och vad marken står inom för del av detaljplanen, typ parkmark eller annat.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
B
Fastighetsbeteckning kan man få fram via hitta.se, det finns ett tomtläge.

Sedan bode man kunna få fram ägaren via lantmäteriet och fastighetsbeteckningen.

Arkitekt och byggare är ingen mening att blanda in innan man kollat om marken är till salu, och vad man får göra på den.

Ett litet fält på ett par hundra kvadrat kan kommunen mycket väl överväga att sälja. Men det kan ju öven vara reserverat för något ändamål.
 
  • Gilla
Lidd
  • Laddar…
N
Tack för tipsen!

Det ser ut och ägas av själva komunnen när jag sökte under "Vem äger fastigheten?" på lantmäteriet.

Och enligt Skatteverket så är fastigheten av typen "Industri".

Själva fasitgheten verkar vara upplåten till en "gemensamhetsanläggningen" för vår samfällighet.

Betyder detta att jag måste få godkänd från kommunen som äger själva fastigheten (står på lagfart)? Eller måste samfälligheten också godkänna?
 
Claes Sörmland
N Ngnannan skrev:
Tack för tipsen!

Det ser ut och ägas av själva komunnen när jag sökte under "Vem äger fastigheten?" på lantmäteriet.

Och enligt Skatteverket så är fastigheten av typen "Industri".

Själva fasitgheten verkar vara upplåten till en "gemensamhetsanläggningen" för vår samfällighet.

Betyder detta att jag måste få godkänd från kommunen som äger själva fastigheten (står på lagfart)? Eller måste samfälligheten också godkänna?
Lite krasst så betyder det att dina planer troligen är smått omöjliga. Fastigheten ägs av kommunen men på dess yta ligger ligger en gemensamhetsanläggning. För att ta reda på exakt vilken gemensamhetsanläggning (GA) så får du läsa de ursprungliga handlingarna från att GA:n bildades. De ligger på Min fastighet hos Lantmäteriet om din fastighet är delägare.

Kommunen kan troligen sälja fastigheten till dig om de vill det i och med att den tycks vara detaljplanerad för industriändamål (om det inte är en äldre fastighet från före nuvarande detaljplan vann laga kraft). Det viktiga här om marken är detaljplanerad som allmän plats eller inte. Allmän plats betyder att marken är för allmänheten och inte för tomt.

Även om du nu har köpt fastigheten som kommunen och det inte är en allmän plats så ligger en ga på den. Är det t ex en ga för naturändamål eller parkändamål så upptar den troligen hela markytan och det finns inget du kan göra med fastigheten. Allr är blockerat. Gäller ga:n bara t ex en avloppsledning så är det bara den delen av fastigheten som har begränsningar.

Nästa steg är att kontakta Lantmäteriet och ändra din tomts gränser. De kan bara göra det om detaljplanen tillåter det. D v s återigen är det av yttersta vikt att marken har rätt detaljplanering. Har den inte det så får man ändra på detaljplaneringen och då ska kommunen övertygas om att göra en frimärksplan...
 
N
Ändamålet för GA:n är:
"Garage,förrådsutrymme,parkering,kvartersvägar,gångvägar,lekplatser och grönytor,centralantenn,kabel-tv,ytterbelysning,vatten-och avloppsledningar,sekundärnät och huvudcentral(fjärrvärme),trafikskyltar"

När jag tittar på några kartor från lantmäteriet så verkar den ytan är jag intressard av vara markerad som "Grönytor". Igen ledning eller serviceledning går igenom.

Räknas "Grönytor" som "allmän plats" då?
 
Claes Sörmland
N Ngnannan skrev:
Ändamålet för GA:n är:
"Garage,förrådsutrymme,parkering,kvartersvägar,gångvägar,lekplatser och grönytor,centralantenn,kabel-tv,ytterbelysning,vatten-och avloppsledningar,sekundärnät och huvudcentral(fjärrvärme),trafikskyltar"

När jag tittar på några kartor från lantmäteriet så verkar den ytan är jag intressard av vara markerad som "Grönytor". Igen ledning eller serviceledning går igenom.

Räknas "Grönytor" som "allmän plats" då?
Allmän plats regleras endast av detaljplanen inte i Lantmäteriets dokument. Marken är antingen kvartersmark eller allmän plats, du får titta i detaljplanen. Är det en äldre byggnadsplan så brukar allmän plats vara väldigt sparsmakat utmärkt där linjens utformning markerar gränsen till vad det rör sig om. Kvartersmarken är tydligare.

Det räcker inte med att läsa den där meningen med ändamålen i Lantmäteriets dokumentation utan du måste läsa originaldokumentet från förrättningen. Finns att ladda ner på Min Fastighet, kanske 20-200 sidor med dokumentation. En karta brukar finnas i början som visar anläggningen och sen brukar beslutet ligga. Efter det kommer handlingar från processen som ledde fram till beslutet. Ibland finns infon där. Finns ingen karta får man läsa texten för att förstå vilka områden det handlar om.

Typiskt sett lägger man GA i form av grönområden på allmän plats som är detaljplanerad för natur- respektive parkändamål.
 
Innan du lägger ner för mycket tid på detta bör du vara medveten om att lantmäteriet tar snuskigt bra betalt för en fastighetsreglering och det tar också orimligt lång tid. bor du i en kommun med eget lantmäteri kan det bli lite billigare, men räkna med att en "enkel" reglering rodnad av LM kostar 50-100' och tar runt ett år.

Just det, en sak till - du får betala till lantmäteriet även om regleringen i slutändan skulle avslås...

https://www.expressen.se/ledare/chockrakningar-och-koer-ta-itu-med-lantmateriet/
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.